Vet inte om det är känt, men vi är med i EU, eftersom en majoritet av svenskarna röstade för det, och då innebär det att vi får lov att följa det regelverk som gäller där.
Det viktiga för många som röstade för EU var ju den fria alkoholimporten, så då brydde de sig nog inte om sånt som den gemensamma energimarknaden.
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Vet inte om det är känt, men vi är med i EU, eftersom en majoritet av svenskarna röstade för det, och då innebär det att vi får lov att följa det regelverk som gäller där.
Det viktiga för många som röstade för EU var ju den fria alkoholimporten, så då brydde de sig nog inte om sånt som den gemensamma energimarknaden.
Och följer skuldnivåer, budgetar och annat gör alla u-länder i EU? Får de repressalier? Nej du, lämna skiten fortare än kvickt är vad vi behöver göra.
Jaja, nivån på samtalen inför valet var ju på alkoholinförseln. All skit som följde med föll i skymundan. Jag är inte skuld till var vi är nu i allafall, så mitt samvete är rent.
Det var bara det att ingen insatt målade upp ett tänkbart scenario som vi står i nu. Det var deras uppgift. De misslyckades. De borde hållas ansvariga.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
e borde hållas ansvariga
Alltid nån annans fel
Jag röstade själv emot, men är idag tveksam till om det rätta är att lämna.
Däremot så bör elmarknaden förändras för det är inte rimligt att tex vatten/vindkraftel prissätts efter dyraste energiproduktionen.
En jämförelse vore om tex mjölk prissattes efter produktionskostnaden för en mjölkbonde vid Treriksröset med 1 ko.
 
L lat skrev:
Alltid nån annans fel
Jag röstade själv emot, men är idag tveksam till om det rätta är att lämna.
Däremot så bör elmarknaden förändras för det är inte rimligt att tex vatten/vindkraftel prissätts efter dyraste energiproduktionen.
En jämförelse vore om tex mjölk prissattes efter produktionskostnaden för en mjölkbonde vid Treriksröset med 1 ko.
Jag är inte tveksam det minsta. Du är medveten om att vi, Sverige, håller ganska många misskötsamma länder under armarna va? Tex Polen.

Det borde in en patriotlag; så länge det finns ett behov av el i Sverige så skall elen som produceras här säljas här. Till det pris som råder i Sverige utan jämförelse med EU. Punkt. Överskottet kan de sälja var de vill.
 
M Mightyjochen skrev:
den absolut billigaste lösningen du kan göra för att få mer över i plånboken är att byta ut sittande regering.
Byta är kanske bra, att ombilda som gjordes för 1,5 år sen gjorde inte precis att vi fick behålla mer av våra penningar.
 
F fribygg skrev:
yta är kanske bra, att ombilda som gjordes för 1,5 år sen gjorde inte precis att vi fick behålla mer av våra penningar.
Och borgarna har ett bra trackrecord när det gäller att hantera skattepengar?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag är inte tveksam det minsta. Du är medveten om att vi, Sverige, håller ganska många misskötsamma länder under armarna va? Tex Polen.
Polen tog redan hösten - 20 beslutet att bygga ny koldioxidfri elproduktion på upp till 9GW med teknik och finansiering från USA så att kalla dem misskötsamma är väl inte riktigt även om det mesta av deras nuvarande kraftproduktion sker med kol.

Det tar väl 20 år att bygga kärnkraft tillräckligt för att täcka 90%av Polens kraftbehov och till denna höst och vinter får de säkert fortsätta bränna inhemskt kol samt komplettera med ved precis som många andra Européer inklusive oss Svenskar.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
L lat skrev:
Och borgarna har ett bra trackrecord när det gäller att hantera skattepengar?
Nä det kan man knappast säga då de är väldigt ansvariga för de nuvarande bristerna i försvaret men de vill iaf inte ta ut mer skatt av oss medborgare.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Polen tog redan hösten - 20 beslutet att bygga ny koldioxidfri elproduktion på upp till 9GW med teknik och finansiering från USA så att kalla dem misskötsamma är väl inte riktigt även om det mesta av deras nuvarande kraftproduktion sker med kol.

Det tar väl 20 år att bygga kärnkraft tillräckligt för att täcka 90%av Polens kraftbehov och till denna höst och vinter får de säkert fortsätta bränna inhemskt kol samt komplettera med ved precis som många andra Européer inklusive oss Svenskar.
Ok! Så att bryta mot EUs gemensamma konstitution men ändå kräva nästan mest i bidrag är att sköta sig? I så fall sköter ta mig fan i te svenska politiker sig.
Dessutom; Polen eldar asmycket kol. Mer lär det bli. Så ja, de är misskötsamma. Med tanke på att de får extrema bidrag och alltså inte bidrar till EU så lär de ju inte sköta sin ekonomi heller.
 
F fribygg skrev:
Nä det kan man knappast säga då de är väldigt ansvariga för de nuvarande bristerna i försvaret men de vill iaf inte ta ut mer skatt av oss medborgare.
Nej, för det är ju dumt nu när vi behöver bygga upp ett försvar igen... Eller?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, för det är ju dumt nu när vi behöver bygga upp ett försvar igen... Eller?
Dumt var det men nu har ju faktiskt s och m lyckats ena sig för landets bästa vad gäller försvaret och iaf jag har hopp om att man kan enas även på energiområdet så vi slipper ytterkantpartiets orimligt stora inflytande
 
F fribygg skrev:
Dumt var det men nu har ju faktiskt s och m lyckats ena sig för landets bästa vad gäller försvaret och iaf jag har hopp om att man kan enas även på energiområdet så vi slipper ytterkantpartiets orimligt stora inflytande
Så två klåpare slår sina "kloka" huvuden ihop och den summan blir sannolikt bra?

Jag hoppas du menar ytterkantspartiERNAS inflytande? Jag skulle helst vilja slopa allt vad politiker heter och ha teknokrati. Ideologier korrumperar.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så två klåpare slår sina "kloka" huvuden ihop och den summan blir sannolikt bra?

Jag hoppas du menar ytterkantspartiERNAS inflytande? Jag skulle helst vilja slopa allt vad politiker heter och ha teknokrati. Ideologier korrumperar.
Partiets
Jag är tacksam att vi har ett demokratiskt styre så vi kan undvika att välja de mindre lämpade.
 
F fribygg skrev:
Partiets
Jag är tacksam att vi har ett demokratiskt styre så vi kan undvika att välja de mindre lämpade.
Det ÄR ju de mindre lämpade som sitter och styr nu ju! Herregud...en svetsare hade mer mandat över Sveriges ekonomi än vilken doktorsutbildad ekonom som helst. Det är ju skandal för fan.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det ÄR ju de mindre lämpade som sitter och styr nu ju! Herregud...en svetsare hade mer mandat över Sveriges ekonomi än vilken doktorsutbildad ekonom som helst. Det är ju skandal för fan.
Och innan svetsaren en fikaserverare som hamnade på Island, humor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.