Glöm nu inte fårbonden!
Eller socionomen som aldrig jobbat på riktigt (Ola Ullsten)
Eller Bildt, som inte heller haft ett riktigt jobb och inte ens gick klart skolan
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det ÄR ju de mindre lämpade som sitter och styr nu ju! Herregud...en svetsare hade mer mandat över Sveriges ekonomi än vilken doktorsutbildad ekonom som helst. Det är ju skandal för fan.
Eftersom vi lever i en demokrati har DU ju möjligheten att ge någon som doktorerat ditt personkryss om du anser det viktigt
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Som sagt; vi behöver en teknonratisk regering som kan ge oss vägledning till någonting som kan likna att bli korrekt, vettigt, ekonomiskt, miljövänligt, osv.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Dessutom; Polen eldar asmycket kol. Mer lär det bli. Så ja, de är misskötsamma. Med tanke på att de får extrema bidrag och alltså inte bidrar till EU så lär de ju inte sköta sin ekonomi heller.
Polen har iaf tagit betydande steg mot att ersätta sitt stora kol beroende och har före det senaste årets energikris valt en väg för framtida energiförsörjning som är klassad hållbar enligt EUs taxonomin eftersom man valt kärnkraft.

För den här hösten och vintern lär knappast Polen eller vi kunna göra så mycket mer än att spara på energi genom sänkning av innertemperaturen och öka andelen biobränsle i våra uppvärmning
 
F fribygg skrev:
Polen har iaf tagit betydande steg mot att ersätta sitt stora kol beroende och har före det senaste årets energikris valt en väg för framtida energiförsörjning som är klassad hållbar enligt EUs taxonomin eftersom man valt kärnkraft.
Som Sverige betalat genom att vara nettogivare och de håvat in genom att vara en av de största bidragsmottagarna. Så nej, inte skötsamma alls.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Som Sverige betalat genom att vara nettogivare och de håvat in genom att vara en av de största bidragsmottagarna. Så nej, inte skötsamma alls.
Har du inga förslag till alternativ uppvärmning som efterlyses i trådens titel, bara politisk käbbel och personangrepp om att folk inte är karl nog

Jag föreslår vedeldning i en effektiv katalysator försedd kamin som jag har goda erfarenheter av (VermontCastings Intrepid II)
För framtiden får vi nog satsa på att producera mer kraftvärme i Sverige då en så stor andel av befolkningen är bosatt i lägenheter med fjärrvärme och har dåliga möjligheter att bli självförsörjande på förnybar värme
 
F fribygg skrev:
Har du inga förslag till alternativ uppvärmning som efterlyses i trådens titel, bara politisk käbbel och personangrepp om att folk inte är karl nog

Jag föreslår vedeldning i en effektiv katalysator försedd kamin som jag har goda erfarenheter av (VermontCastings Intrepid II)
För framtiden får vi nog satsa på att producera mer kraftvärme i Sverige då en så stor andel av befolkningen är bosatt i lägenheter med fjärrvärme och har dåliga möjligheter att bli självförsörjande på förnybar värme
Se inlägg 88.
 
Jag köper att detta gäller som du säger för att utnyttja hela kapaciteten på llvp, men den värme som llvp tillverkar kommer ju ändå till godo då både frånluften som går genom växlaren och återluften värms upp av denne. Samt att ftx:en hjälper till att sprida värmen från llvp. Detta såklart förutsatt att llvp är inställd på varmare temp än ftx.
Rätta mig gärna om jag tänker fel :)
//Daniel

J Josth skrev:
Som sagt för att utnyttja hela kapaciteten i LLVP så ska man stänga av den ordinarie uppvärmningen i alla rum som istället nås av värmen från LLVP. Har man luftvärmeaggregat kan man inte stänga av den ordinarie uppvärmningen eftersom den är ihop-byggd med husets ventilation. Och stänger man av värmen i luftvärmeaggregatet så blir det kallt i rum som inte nås av LLVP typ badrum, klk, tvättrum och sovrum med stängda dörrar.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag är inte skuld till var vi är nu i allafall, så mitt samvete är rent.
Det var bara det att ingen insatt målade upp ett tänkbart scenario som vi står i nu. Det var deras uppgift. De misslyckades. De borde hållas ansvariga.
Jag kan säga att jag röstat både i EU valet och i förra riksdagsvalet så på så sätt har jag del i den nuvarande situationen. Efter som vi har en demokrati och allmänna val om en månad så har vi möjlighet att välja företrädare som vill och kan göra något åt den uppkomma situationen (som många av oss inte kunde förutse vid förra riksdagsvalet)

Inför vintern kan det ju vara klokt att sota husets eldstäder, speciellt de tunga accumulerande som rörspisar och kakelugnar som kan hjälpa till att hålla nere värmeräkningen för den som har möjlighet att att elda i dem.
 
Vill bara förtydliga då det verkar vara viss begreppsförvirring i tråden.
FTX betyder att värmen som finns i frånluften (den som sugs ut från bad och kök återvinns (delvis återförs till den nya luften som kommer in i huset (uteluften)via en värmeväxlare). Återluften (gallret i hallen) tillsätts direkt i tilluften efter växlaren men innan elvärmen, och blandas alltså obehanlad med luften i tilluftsdonen.
//Daniel

M MARTINOV skrev:
Tack för input, är osäker på om det fungerar så dock. SystemAir:en tar vad jag vet bara luft utifrån och puttar upp till värmaren på vinden, tror inte det hjälper att den får mer varmluft att jobba med inifrån tyvärr.

Isåfall är det väl "insuget" i hallen på bilden som skulle gynnas av att få mer varmluft att putta runt, om det nu funkar så.




Det är det jag är osäker på. Själva FTX:en (systemAir) tar vad jag kan se bara luft utifrån så det hjälper nog inte att tillföra det aggregatet någon värme. Isåfall är det väl om det jag benämnt som "insug" i hallen skulle få varmare luft att putta runt i huset, om det nu funkar så...





Tack för svar. Även jag har bytt ut den gamla ftx:en över spisen, ljudet var ohållbart... En firma kom och drog om lite rör och satte upp nya aggregatet i tvättstugan istället. Utöver detta har jag då denna luftvärmare/ACJ som står på ena kattvinden, det är den som är el-hungrig och som jag vill kunna ställa ner (eller helt stänga av).



Tack för svar, min planlösning finns på bild i trådstarten :)
Nej, det är inte en luftvärmepump utan en elektrisk luftvärmare:

[bild]

FTX-enheten i tvättstugan suger in friskluft och puttar upp det till värmaren som dels värmer luften men också sköter ventilationen ut till alla rum.






Detta låter kanon, stort tack. FTX:en är utbytt till modernt aggregat samt flyttad från över spisen till tvättstugan. Enligt vent.-firman fanns ingen anledning att byta ACJ:n dock.
Det är precis det målet är, att kunna köra ACJ:n minimalt eller inte alls. Då bör en LLVP i hallen där insuget finns fungera bra.




Tackar, bra tips med värmekameran. Vet att en del tätningslister behöver bytas ut, bland annat.



Perfekt, tack för input. Låter absolut som att en LLVP i hallen vid återluftsintaget är vägen att gå.




Tack för input :) Låter som att det är rätt väg att gå. Många med liknande lösningar pratar om grader och termostater och givare relaterat till luftvärmaren, jag har ingenting sånt vad jag kan se. Kan endast välja fläkthastighet samt skruva på ett värmevred utan gradering.
Men det låter ju då som en LLVP skulle kunna göra att luftvärmaren får jobba mindre iaf.
 
  • Gilla
sleik och 1 till
  • Laddar…
D D-Lundmark skrev:
Vill bara förtydliga då det verkar vara viss begreppsförvirring i tråden.
FTX betyder att värmen som finns i frånluften (den som sugs ut från bad och kök återvinns (delvis återförs till den nya luften som kommer in i huset (uteluften)via en värmeväxlare). Återluften (gallret i hallen) tillsätts direkt i tilluften efter växlaren men innan elvärmen, och blandas alltså obehanlad med luften i tilluftsdonen.
//Daniel
tack för klargörandet!
 
En vedkamin funkar enligt mig bra ihop med FTX systemet, jag har testat det hemma med vår bastukamin och några fläktar för att effektivisera värmningen av luften, den varma luften sögs in i FTX frånluftsventilen i badrummet och värmde luften till andra rum, jag kunde se över 10 graders ökning på tilluften i andra rum, jag fick hela huset varmade på det viset och det höll sig några timmar. Har sen upptäckt isoleringen i våra FTX kanaler är helt undermålig så det ska fixas till denna vinter, så det bör fungera ännu bättre i vinter.

Vi håller runt 17 grader inomhus grund temp med vår bergvärme på vintern, sen eldar vi upp oss med kakelugn och bastukamin till 20-21, på natten får det sjunka till 18, så sover man bättre.

En kakelugn är ett bra val för effektiv värme om man inte har möjlighet till vattenburen värme! Annars en braskamin med lagrande värmemassa.

Jag tror ved är vägen att gå, och det ska vara den effektivaste förbränningen som går att få. Så välj modell noggrannt.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med Dennis. Jag föreslår en tegelmurad skorsten med flera kanaler ställd så nära mitten på huset som möjligt. Då får du nytta av skorstensvärmen. Moderna skorstenar är isolerade så skorstensvärmen far åt kråkorna. Eldstaden skall vara magasinerande. Till exempel en klassisk finländsk/norrbottnisk plåtugn som finnarna kallar pönttöuuni.
Med flera kanaler har du möjlighet att komplettera med fler eldstäder i framtiden om det behövs. Till exempel en järnkamin på vinden.

Bästa alternativet är givetvis vedpanna och ackumulatortank och radiatorer under fönstren men det är en stor satsning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I vårt hus har vi en Schiedel, det är en skorsten gjord av keramiska moduler. Jag tycker den är bra, otroligt drag. Men den isolerar nog bättre än en tegelskorsten, materialet är väl isolerande och efter kakelugnen är röken inte så varm, den har dubbla kanaler.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.