D dankje skrev:
Hej.
Du behöver ingen vanlig skorsten (uppåt) för en pelletskamin. Det finns en som du sätter på utsidan väggen. Hål genom väggen. Sök på skorsten "Drag" vi har sån själva. Den suger ut röken och tillför syre också.
tack för tipset, har sett detta och det verkar riktigt smidigt. Det enda jag undrar är hur bra värmespridningen funkar ihop med nuvarande lösning (ftx med återvinning och elektrisk luftvärmare).

Behöver liksom veta om ftx:en hjälper till att putta runt värmen i huset så det inte blir 30 grader där kaminen står och övriga huset kallt. Målet är att kunna skruva ner luftvärmaren då den verkar vara största energiboven.
 
Attitudeswe
M MARTINOV skrev:
tack för tipset, har sett detta och det verkar riktigt smidigt. Det enda jag undrar är hur bra värmespridningen funkar ihop med nuvarande lösning (ftx med återvinning och elektrisk luftvärmare).

Behöver liksom veta om ftx:en hjälper till att putta runt värmen i huset så det inte blir 30 grader där kaminen står och övriga huset kallt. Målet är att kunna skruva ner luftvärmaren då den verkar vara största energiboven.
Får FTXen tag i den varma luften? Har du badrum nära och låter den dörren vara öppen? Ger dy FTX en 25 grader så kan den vid minus tio kanske ge värmaren 20 grader.
LLVP går ju dygnet runt och sprider värmen bättre.

Grannar brukar inte uppskatta kamin om du inte bor på landet...
 
M MARTINOV skrev:
Tack för svar, misstänkte det. Hade dock kunnat göra det mesta själv/med hjälp och hitta en begagnad kamin, men LLVP är ju klart smidigare. Har du tips på någon vettig (och gärna tyst)?




OK, så den lösningen vi har passar inte bra ihop med LLVP? Tänker att FTX och LLVP borde gå bra ihop då det är bra cirkulation på luften, är då luften redan varm av en LLVP tänker jag att den gamla luftvärmaren på vinden inte behöver jobba så hårt?

Jag har samma system som du har fast en plans villa och 126kvm. Byggd 1985

Har bytt ftx enheten i köksfläkten till en minivent tror jag att den heter.
Kör en llvp ifrån Mitsubishi. Köpte de när jag köpte mitt hus 2014. Funkar utmärkt ihop.

Ibland när det är. Kalla nätter på vintrarna så startar jag elaggregatet i tvättstugan till ventilationsanläggningen bara för att döttrarna inte ska få. Kallt i sina rum när de. Sover.
Men har fläktar runt i huset för att driva runt värmen ifrån llvp och braskaminen.

Har dock en förbrukning på 13000 kvm per år men jag har dock alltid bundit min el. Och som. Mest hade jag 2200 kr en månad.
Eldar jag får jag ner det nga hundra till.
 
  • Gilla
Fredrik_Niklasson
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
tack för tipset, har sett detta och det verkar riktigt smidigt. Det enda jag undrar är hur bra värmespridningen funkar ihop med nuvarande lösning (ftx med återvinning och elektrisk luftvärmare).

Behöver liksom veta om ftx:en hjälper till att putta runt värmen i huset så det inte blir 30 grader där kaminen står och övriga huset kallt. Målet är att kunna skruva ner luftvärmaren då den verkar vara största energiboven.
Vi har också ftx med återvinning samt bergvärme. Pelletskaminen har ju fläkt som blåser ut värmen, så är det öppen planlösning så räcker den långt. Nu vet jag inte hur du har din planlösning. Luftvärmaren du har är luftvärmepump då.. eller?
 
Hej, var i samma situation som du med Bahco ACJ + FTX (ACF ersatt av nytt system på vinden). Har ungefär 170kvm eller så att värma upp.

Installerade en LLVP på nedervåningen i samma rum som insuget till ACJ är tidigare i år. Blev en Mitsubishi Hero LN35. Ställde ner ACJ-tempen så långt det går så att den inte skall värma alls, får justera manuellt om det behovet skulle uppstå men det tror jag inte kommer behövas. Nu var detta på vårvintern så det ska bli intressant att se hur det är i december sedan. Men jag märkte dels en markant lägre förbrukning och en jämnare temperatur. ACJ + FTX lyckades sprida värmen bra i hela huset.

Kör på! Gick på omkring 22k inklusive installation (boende på västkusten).
 
  • Gilla
Fredrik_Niklasson och 1 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Tack. Precis, då har jag förstått det rätt. Frågan är dock om LLVP är så pass mycket effektivare att det är värt att "panik-köpa" en sån... Kostar väl ändå 25-30k för en vettig + installation.

Antar att det är värmardelen i luftvärmaren/ACJ:n som drar mycket el, måste ha på fläkthastighet 2 för godkända luftflödesvärden.

Blir nog att installera en LLVP.
Har haft exakt samma system som du har,tröttnade på ljudet samt elförbrukningen,det ftx aggregat du har som orginal är ineffektivt, dålig återvinning.
Jag bytte till ett modernt ftx aggregat samt monterade radiatorer inkl. bergvärme,dyrt men den bästa lösningen för mig.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Även jag har samma set-up som du i grunden (ACJ+ACF). Jag kör med en LLVP monterad i hallen, vilket överlag funkar bra. Jag har 130m2 med ganska öppen planlösning så det sprider sig bra till alla rum utom ett badrum som så att säga ligger bortanför tvättstugan.

Som andra säger så finns det även ”vattenbatterier” till ACJ eller ersättnings aggregat med vattenbatteri, t.ex. Alig VB 250, då ACJ systemet börjar få ett par år på nacken. Då kopplar man lämplig VP direkt dit och får då fördelen att man värmer även varmvatten med VP, vilket för mig är en stor bov idag.

Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag lagt vattenburen golvvärme och behållit FTX systemet, men det är mest för komfortens skull.

DM
 
  • Älska
MARTINOV
  • Laddar…
Vettigaste svaret hittills.. jag har samma system och gör likadant, går alldeles utmärkt att komplettera FTX med LLVP, inte att blanda ihop med den idag populära frånluftvärmepumpen som inte är kompatibel med FTX, och dessutom jobbar med vattenuppvärmning för vattenradiatorer.

boihus123 boihus123 skrev:
Har liknade system som ditt, först ett FTX och sen luftvärmare, luftvärmaren behöver mer luft så därför tar den cirkulationsluft från hallen och blanda upp med tilluften från FTX.

Jag satte in en LVP i hallen som jag kör ett par grader över önskad temperatur, med helt avstängd luftvärmare så är det oftast varmt nere. Problem dock i avlägsna rum på ovanvåningen som kanske är 4 grader kallare än hallen. Men barnrum och sovrum så för våran del gör de inte så mycket och bör räcka sätta in ett mindre elelement om man vill höja temperaturen där.

Det jag gjorde var sen var att ställa in luftvärmaren att inte gå på inomhus sensorns utan istället på tilluften (dvs luften den skickar ut). Vilke jag sätter 2-3 grader under LVP temperaturen, mest för att garantera det inte bli kondens och dra kallt i rummen.

Tycker de fungera bra, kanske kommer sätta in ett par små 400w element i de 2 rumen längst bort. Kanske inte ger den mest jämna temperaturen i huset men fick ner förbrukningen rejält med 5000 kw om året.
 
  • Gilla
MARTINOV och 3 till
  • Laddar…
Du verkar ju redan ha ett hyggligt bra värmesystem. Jag har svårt att se att det skulle betala sig att göra några stora investeringar.

Du kan hyra en värmekamera när det blir rejält kallt, det kan hjälpa för att se om det finns några läckor. Förstås kolla tätningslister och så redan nu.

Har du möjlighet att installera solceller så är det ett bra sätt att få ner årsförbrukningen ytterligare. Men du får räkna på en 8-10 års sikt för att få tillbaka investeringen. Förstås mindre om elpriserna fortsatt blir höga, det är lite av en försäkring.

Snacket om planerade strömavbrott är inget att oroa sig över. Det skulle till något fullständigt extremt för att det skulle hända ens i en timme, och på den timmen hinner du knappt märka att värmen stannat.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Tack för svar, misstänkte det. Hade dock kunnat göra det mesta själv/med hjälp och hitta en begagnad kamin, men LLVP är ju klart smidigare. Har du tips på någon vettig (och gärna tyst



OK, så den lösningen vi har passar inte bra ihop med LLVP? Tänker att FTX och LLVP borde gå bra ihop då det är bra cirkulation på luften, är då luften redan varm av en LLVP tänker jag att den gamla luftvärmaren på vinden inte behöver jobba så hårt?
denna kamin behöver ingen skorsten. Kan gå ut genom ytterväggen. Finns fler modeller. Satte in en i vårt förra hus. Fungerade mycket bra. https://kmp-ab.se/lilla frö.html
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
varför passar det dåligt med llvp om man har luftvärme?
Det får ju alldeles utmärkt att ställa in tempen på llvp några grader högre än på luftvärmen.
Har man sedan en kamin med bra värmelagring så får man bra temp på återluften också i aggregatet vid varje eldning.
J Josth skrev:
Har man luftvärmeaggregat passar det dåligt att sätta in en luftluftvärmepump i huset. Det man annars gör är att skruva ner värmen/rumstermostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når för att få ut det mesta från LLVP. Men har man luftvärmeaggregat finns det inga rumstermostater och man kan inte stänga tilluftsventilerna eftersom man då inte får någon ventilation. Det går att byta luftvärmeaggregatet till ett med vattenbatteri och luftvattenvärmepump men det kostar väldigt mycket, 150 tkr? Re-Flow kallas ett system och NIBE har produkter i sortimentet men det är jättelånga leveranstider nu.
 
  • Gilla
MARTINOV och 3 till
  • Laddar…
Isolera?

//
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Mitt första hus hade samma typ av värmesystem. Av det totala tilluftsflödet kommer 33% från ftx-aggregatet och 66% från återluftsintaget i hallen. Jag förbrukade 16 000 kWh/år första åren jag bodde i huset och det är betydligt mindre än många nybyggda hus med frånluftsvärmepump, ingen katastrof med andra ord. Huset var välisolerat så jag stängde av värmen helt i april och behövde inte dra på värmen på ratten på återluftsaggregatet för än i oktober. Man vill ju alltid få ner uppvärmningskostnaden så jag monterade en luftvärmepump med inomhusdelen placerad över ytterdörren och då blåste den mot återluftsintaget. Jag hade värmepumpen inställd på mellan 22-25 grader på vintern och sovrummen höll då va 20 grader. Temperaturratten på återluftsaggregatet fick stå på 15 grader för att inte bli utan värme om luftvärmepumpen havererade och ingen var hemma. Blev det kallare än -15 grader en period var jag tvungen att stänga av luftvärmepumpen och vrida upp temperaturratten till 21 grader, annars blev det för kallt i sovrummen. Min elförbrukning sjönk från 16 000 kWh/år till 10 000 kWh/år. Installera en luftvärmepump är mitt förslag.
 
  • Gilla
Joye2 och 2 till
  • Laddar…
D D-Lundmark skrev:
varför passar det dåligt med llvp om man har luftvärme?
Det får ju alldeles utmärkt att ställa in tempen på llvp några grader högre än på luftvärmen.
Har man sedan en kamin med bra värmelagring så får man bra temp på återluften också i aggregatet vid varje eldning.
Som sagt för att utnyttja hela kapaciteten i LLVP så ska man stänga av den ordinarie uppvärmningen i alla rum som istället nås av värmen från LLVP. Har man luftvärmeaggregat kan man inte stänga av den ordinarie uppvärmningen eftersom den är ihop-byggd med husets ventilation. Och stänger man av värmen i luftvärmeaggregatet så blir det kallt i rum som inte nås av LLVP typ badrum, klk, tvättrum och sovrum med stängda dörrar.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Hej!

Som många andra oroar jag mig inför vintern, med extrema elpriser och snack om planerade strömavbrott etc.
Redan förra vintern fick vi i vårt rätt lilla 122kvm hus elräkning på 6500kr när det var som värst, och många spår ytterligare rejäla uppgångar i elpriset.

Har därför börjat fundera på om det finns något att göra åt saken... Förutsättningar:

122kvm 1,5 plan, ingen skorsten i dagsläget.
Förbrukade 15000kWh 2021.

FTX med återvinning, aggregat SystemAir VTR 250.
Elektrisk Bahco minimaster luftvärmare på ena kattvinden på övervåningen. Bahcon har ett vred för värme och ett vred för ventilation med 2 lägen. På sommaren har vi bara på ventilationsdelen.

Vi har alltså inga radiatorer, utan varje rum har tilluftsventilation i innertaket eller i golvet.

Se skiss:


[bild]


Har haft ventilationsfirma här och bytt ut FTX-aggregatet (tidigare en Bahco minimaster) i tvättstugan, enligt dem ska husets uppvärmningssystem vara rätt effektivt och bra/ekonomiskt.

Har någon förslag på vad som skulle vara mest ekonomiskt? Installation av LLVP, hur mycket skulle det hjälpa?

Kollat en del på installation av kamin, främst begagnade pelletskaminer. Har en del hantverkare i min närhet som skulle kunna hjälpa till med installation, dock lär ju bygganmälan/besiktning ta tid att få till i dessa tider?

Var skulle en eventuell kamin kunna placeras? Helst skulle vi såklart vilja ha den i vardagsrummet, men det känns som värmespridningen skulle bli rätt dålig?
Måste en ev. kamin stå i hallen? Där har vi något som jag på ritningen benämnt som ventilations-insug. Det är en 40x20cm trumma där det suger in luft, jag är osäker på syftet med denna...
Som jag fått det beskrivet för mig tar SystemAir:en in friskluft och puttar upp till Bahcon på vinden, som sedan fördelar den till husets tilluftsventiler, vad är då syftet med "intaget" i hallen? Det är enda stället i huset där det suger in luft, resten är tilluft.

Skulle en ev. kamin behöva stå i hallen i närheten av detta "insug" för att vara en effektiv lösning?

Lite rörigt inlägg men skulle vara tacksam för input om LLVP vs kamin och eventuell placering av dessa för jämn värmespridning.

Hade även varit kanon att förstå vårt hus ventilations/värmelösning bättre, om det är någon som förstår sig på detta. Sköter inte SystemAir:en någon luftfördelning alls? Med tanke på att Bahcon på vinden har dels en värmare, och dels ett vred där det står "vent." med 2 lägen.

Tack!
Hade en kund som byggde en låda till en vanlig llvp och vi installerade I lådan (luftvärme som du), och lödde loss givaren från kretskortet på innerdelen och flyttade ut den i ett rum.

På bilden ser du fästplattan till innerdelen.
 
  • Fästplatta för en luftvärmepumps innerdel på en MDF-bräda med runda ventilationsöppningar och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.