Düsseldorff
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kostar inget att försöka. Jag knäppte Trygg-Hansa på näsan via Försäkringsnämden, 150 lax i potten. Kom till pappa!
Gratulerar. Jag vill inte kasta bajs i din bägare men 150k är kaffepengar för TH. Inte ens det, det är felräkningspengar.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Gratulerar. Jag vill inte kasta bajs i din bägare men 150k är kaffepengar för TH. Inte ens det, det är felräkningspengar.
Självklart, jag gjorde nog TH en tjänst så de kunde täppa till ett hål i villkoren kanske…
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag vill inte kasta bajs i din bägare men 150k är kaffepengar för TH.
Det är kanske är kaffepengar för @Jonatan79 också, men en skaplig massa kaffe. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Det är kanske är kaffepengar för @Jonatan79 också, men en skaplig massa kaffe. 😂
Vem vet, jonte kanske är riktigt äckligt rik.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vem vet, jonte kanske är riktigt äckligt rik.
Rik på inlägg möjligtvis…
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rik på inlägg möjligtvis…
Kan man sälja dem? 🤔
 
Maria T
Vad gäller reserelaterade försäkringar så är jag hittills mycket nöjd; har fått pengar tillbaka vid egen sjukdom, sällskaps sjukdom, avbokning mindre än 24 timmar innan avresa p g a närståendes dödsfall, försenat flyg och förkommet bagage. Tiden till utbetalning i samtliga fall under 30 dagar.

Bilrelaterade försäkringar har jag bara en erfarenhet av - jag blev "påbackad" på en parkering av en person som bara kunde/orkade vrida huvet åt ett håll. Hon försökte komma undan med ett förslag om att min bil var betydligt äldre än hennes och ville "göra upp" på plats, med kontant betalning. Jag vägrade, vi skrev sedvanliga papper, visade sig att min bil hade betydligt större skador i karossen än vad som syntes så jag är mig själv tacksam att jag inte lät mig luras.

Vad gäller villa-och-hem-försäkring har vi *peppar peppar* bara nyttjat den en gång, innan vi ens flyttade in då de som uppförde huset glömde stänga ett fönster och det snöade in, blev en rejäl fuktskada på en vägg som behövde göras om, samt ett nylagt parkettgolv. (Förresten, det var nog GAR-BO försäkringen).
Om något skulle hända nu med t ex ett badrum, efter 22 år (det andra badrummet är 15 år) så förstår jag att avskrivning skulle äta upp det mesta av ersättningen tyvärr.
 
Maria T Maria T skrev:
Om något skulle hända nu med t ex ett badrum, efter 22 år (det andra badrummet är 15 år) så förstår jag att avskrivning skulle äta upp det mesta av ersättningen tyvärr.
Har du tilläggsförsäkring i hemförsäkringen (vilket jag rekommenderar) ska badrummet hålla i 30 år. Mitt då 17åriga badrum täckte ett par hundratusen med självrisk på 16'.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
yonna yonna skrev:
Har du tilläggsförsäkring i hemförsäkringen (vilket jag rekommenderar) ska badrummet hålla i 30 år. Mitt då 17åriga badrum täckte ett par hundratusen med självrisk på 16'.
Tror det, men ska absolut kolla tack! Står dessutom i startgroparna att kolla runt lite och ev byta försäkringsbolag för att få rabatt med bilförsäkring.
 
Maria T Maria T skrev:
Tror det, men ska absolut kolla tack! Står dessutom i startgroparna att kolla runt lite och ev byta försäkringsbolag för att få rabatt med bilförsäkring.
Lite OT: jag fick själv bekosta nya golvbrunnar etc för att försäkringen skulle gälla ytterligare 30 år.
 
Maria T Maria T skrev:
....rabatt med bilförsäkring.
Har man hund är bilförsäkringen en petitesse 😝
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Maria T
yonna yonna skrev:
Lite OT: jag fick själv bekosta nya golvbrunnar etc för att försäkringen skulle gälla ytterligare 30 år.
Det var kanske en liten peng i det hela? Det är helt klart lurigt det här just med badrum. Badrum 1 som uppfördes i samband med husbyggnation är alltså 22 år gammalt, och förutom att en kakelbård kanske inte känns helt "nytt och fräscht" så är det ännu ett fint badrum men förstår ju att tätskiktsfrågan är det avgörande. Till viss del i alla fall.
Badrum 2 gjordes 2006 (ev 2007) och där har vi foton på allt som gjordes- tätskikt, golvvärme, dragningar i vägg av el, vatten, avlopp. Detta används mer sällan än badrum 1 så känslan av att det är "helt nytt" sitter fortfarande i då vi valde kakel och klinker som knappt går att tröttna på (turkos "sjöstensliknande" golv och vita väggar med lite struktur).

Vad ville jag säga med detta (tappa tråden lite) - jo, att jag ska absolut kolla upp det där med tilläggsförsäkring avseende badrum (o kanske tvättstuga).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.