11 708 läst · 15 svar
12k läst
15 svar
Försäkringar när du bygger nytt hus
När krävs inte färdigställandeskydd
Kravet på färdigställandeskydd gäller enbart när åtgärden utförs av en näringsidkare för en konsuments räkning. Något färdigställandeskydd behöver därför inte finnas när en näringsidkare uppför huset åt sig själv oavsett om han eller hon avser att senare sälja det till en konsument. Färdigställandeskydd behövs inte heller när en konsument själv utför åtgärden utan att anlita någon näringsidkare, så kallad självbyggare. (jfr prop. 2013/14:125 sid. 15)
ref: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/fardigstallandeskydd/
Kravet på färdigställandeskydd gäller enbart när åtgärden utförs av en näringsidkare för en konsuments räkning. Något färdigställandeskydd behöver därför inte finnas när en näringsidkare uppför huset åt sig själv oavsett om han eller hon avser att senare sälja det till en konsument. Färdigställandeskydd behövs inte heller när en konsument själv utför åtgärden utan att anlita någon näringsidkare, så kallad självbyggare. (jfr prop. 2013/14:125 sid. 15)
ref: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/fardigstallandeskydd/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygger jag en säker väggkonstruktion när garaget blir bostad?
Lösvirke & Timmerhus -
Kostnad när man bygger badrum själv
Badrum -
Hur bygger jag en altantrappa när altanen lutar?
Altan & Uteplats -
Hur bygger jag en stark bur till min nakna ibc tank som saknar stålburen.
Fritidshus -
Projekt: Bygger fire pit med en gammal klotgrill och tegelstenar
Fritidshus
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer -
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer