P
M merbanan skrev:
Att limma fast grenkontakten låter lite sådär. Sätt ett grenkontaktsfäste istället så kan man demontera vid behov.
Eller använd IKEAs Åskväder …
 
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns regler för placeringen, speciellt i badrum.
Regler som vem som helst kan ta del av, antar jag.
 
A Alexdpc skrev:
Jag har tagit bort båda förlängningssladdarna. En orelaterad grej om jag kan ställa en till elfråga? Annars får jag öppna en ny tråd om det inte är okej.

Jag ska måla (eller har redan börjat rättare sagt) och vill kunna slå av strömmen. (Har redan varit och pillat utan att slå av, aj aj!) Jag har detta i min lägenhet (hyresrätt). Är det fritt fram att slå av och skruva ut proppar eller behöver jag hyresvärdens tillåtelse? Kan jag bara slå av all ström på den gråa spaken till vänster på det äldre proppskåpet och sen spaken på den separata säkringen som sitter under? Då borde det väl vara helt fritt fram att pilla med vägguttag och allt vad gäller el i lägenheten? Får jag skruva loss propparna individuellt?
Puhhhh...en JFB.
 
J jayal1972 skrev:
Puhhhh...en JFB.
På grund av att det sitter en jordfelsbrytare så hade strömmen slagit av om något hade gått galet med förlängningssladdarna i badrummet, eller? Och om jag hade slagit på jordfelsbrytaren igen när något var fel så hade den inte velat stanna uppslagen, korrekt? (jordfelsbrytare = JFB eller?)
 
A Alexdpc skrev:
På grund av att det sitter en jordfelsbrytare så hade strömmen slagit av om något hade gått galet med förlängningssladdarna i badrummet, eller?
Nej det är inte korrekt! En jordfelsbrytare är inget som skyddar mot alla typer av fel. Om du exempelvis skulle få varmgång i dina dåliga skarvar skulle jordfelsbrytaren inte reagera för det är "inget fel" sett ur jordfelsbrytarens "synvinkel".

En dålig skarv kan med lätthet medföra en brand även om man har jordfelsbrytare.

Edit: Ja, jordfelsbrytare förkortas ofta JFB.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En JFB är en mekanisk grej som kan fungera OK som det tilläggsskydd den är, men den är som sagt inget som man ska lita till 100% på för då och då fallerar dom och fungerar då inte som tänkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
för då och då fallerar dom och fungerar då inte som tänkt.
och även om de fungerar perfekt skyddar de inte mot allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Bråka inte för mycket med det. Peta främst bort färgen mellan terminalerna så att inte krypsträckan äventyras.

2. Jag kan inte märkningen på denna gamla diazed. Men vollschutz betyder "fullt skydd". Det kan inte hända något dåligt om det t.ex skulle vara en snabb säkring. gL/gG är ungefär samma som bara gG, ett helområdesskydd.

Den röda passdelen är storleksmässigt gjord för 10 A. Om du tittar på dina 16 A säkringar så kommer de inte att passa i dessa röda passdelar. Detta för att man inte ska kunna säkra upp av misstag vilket ledningarna kanske inte klarar.

3. Det kan vara så. Du kan ju prova o se om strömmen försvinner någonstans när du skruvar ut den. Det är alltid bra att ha en uppdaterad gruppförteckning.
1. Jag köper en ny. Det är nog säkrast. Behöver en elektriker installera den? Får jag ta loss den och ta med den till affären för att visa vad jag behöver? Om jag ska gå den lagliga vägen. Annars måste väl elektrikern åka och köpa en sån, och den shoppingrundan hamnar på min räkning?

2. Kan jag byta ut den tyska och sätta in en som det står 10/500 gG istället? Finns det någon risk att just den tyska 10A 500V ska sitta på just den propp-platsen och inte kan bytas mot en 10/500 gG från Ica som ligger uppe på skåpet? Det är inte jag som köpt dem. Det låg både proppar för 16A och 10A

3. 👍

4. Jag ska kolla. Om jag skulle ta ut smältproppen ur nr 6 och ha den tom så är den enda konsekvensen att det inte skulle finnas någon el till där den är kopplad, korrekt? Så om det är någon del av lägenheten kopplad till den så skulle det bara inte gå att använda t.ex. det eluttaget eller den apparaten?

5. En extra fråga. Kan jag ha en propp bortkopplad hur länge som helst? Om jag nu inte vill koppla på strömmen där jag kladdat färg, då kan proppen vara utdragen under flera dagar/veckor/år utan att det skulle utgöra någon fara, korrekt?

Tack för hjälpen. Är du elektriker Bo.Siltberg?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
1. Ja det är färg där vid/i anslutningsterminalen. (Om anslutningsterminalen är den gröna grejen på plattan där tre sladdar sitter kopplade?). Ska jag ta loss den och ta bort så mycket färg jag kan och sen koppla in det igen? Får jag göra det enligt lag i en hyresrätt eller bör jag låta en elektriker göra det?

2. Se bilderna. Jag ser inget gG men det måste väl vara samma för alla där med 10/500 enligt vad som står på lappen? Så om jag skulle byta ut den mot en annan där det står 10/500 gG så borde det vara ok, eller? Som du kan se på en av bilderna så står det 10/500 inuti hålet. Det gör det även på en annan som dock har en smältpropp där det står gL/g. Är det samma som gG?

3. Nr 6 har dock en smältpropp i sig. Varför vet jag inte. Kan det vara så att den används fast den inte står med på lappen?
Som ett litet sidospår och med tanke på alla resonemang kring olika mer eller mindre sannolika faror skadar det inte att du byter ut Lindner proppen. Ibland förekommer det att de skapar en ljusbåge vid kortslutning som inte släcks som den ska utan tränger ut som en liten bengalisk eld baktill. Den kan slå ut även om glaset i propphuven är på plats och även om du har en central med lock är det onte helt bra. Finns exempel där det gått genom gjutjärnslock men då vid betydligt kraftigate matningar än du har hemma.

Inte för att skrämma upp dig men bland alla andra smårisker nästan av bara formellt teoretiskt intresse som nämnts passar den och enkel att fixa. I trådspåret är det ju bra att din skarv kom bort den stack ut riskmäsdigt. Även givetvis att inte i onödan sätta in grendosor permanent även om det kan vara ok bara man inte tex försöker runda behörighetsfrågan osv genom att "installera" med sladdar.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]
Utmärkt! Då är det inte ett dugg svårt att göra rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
1. Du behöver inte byta lamputtaget. Det finns inga signifikanta risker med lite målarfärg. Skrapa bort det värsta bara.

2. Som GK100 säger, släng den där gamla med oklar beteckning.

4. Ja. Ibland är det inte så lätt att hitta den. Det kan t.ex vara golvvärme i badrum som JFBn under centralen betjänar.

5. Ja, det enda som händer är ju att denna del av lägenheten är strömlös. Så det är ju inte bra om du bryer strömmen till kylen...

6. Ja, dock knappt på extraknäckbasis.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Du behöver inte byta lamputtaget. Det finns inga signifikanta risker med lite målarfärg. Skrapa bort det värsta bara.

2. Som GK100 säger, släng den där gamla med oklar beteckning.

4. Ja. Ibland är det inte så lätt att hitta den. Det kan t.ex vara golvvärme i badrum som JFBn under centralen betjänar.

5. Ja, det enda som händer är ju att denna del av lägenheten är strömlös. Så det är ju inte bra om du bryer strömmen till kylen...

6. Ja, dock knappt på extraknäckbasis.
1. Jag läste följande på en hemsida:
”När du sedan målar skall du vara väldigt noggrann runt eluttagen så att ingen färg kommer på det som vanligtvis döljs av kåpan. Färgen kan bli strömledande. Får du färg på eluttaget bör du ringa en elektriker och inte försöka lösa problemet själv.” Är detta överdrivet?

2. Okej, jag kan slänga den och ska kolla om det finns fler såna tyska att byta ut. Kan jag byta mot valfri 10A 500V gG? Har Ica Home 10A gG 500V.

5. Yes, bra. Bör jag kontakta hyresvärden angående att 6an inte är med på gruppförteckningen?

6. Men du är alltså utbildad elektriker? Annars kan man väl inte jobba ens på under extraknäckbasis? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.