30 661 läst · 160 svar
31k läst
160 svar
Förlängningssladdar i badrum ok?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 551 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 551 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 551 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 551 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Du beskriver ju själv i det här inlägget varför det är behörighetskrävande att välja placering av uttag.Alfredo skrev:Jag ser det nog som att jag som anläggningsägare beslutar om var uttaget ska placeras och om det inte finns någon anledning att vända sig emot mitt beslut ska den av mig anlitade elektrikern montera uttaget enligt min beslutade placering.
Om mitt beslut skulle strida mot några regler, exempelvis medföra att uttaget hamnar för nära duschen, ska elektrikern naturligtvis inte installera uttaget utan förklara varför det inte kan göras.
Var hittar du stöd för "att det är behörighetskrävande att välja placeringen av ett uttag"?
Här är vi helt överens och det är inte det jag menar.
Att det ör behörigjetskrävande att välja placering av uttag är väl något som de flesta ser som självklart och bör vara ett av de minst kontroversiella behörighetskrävande momenten, även här på Byggahus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Det här var det mest bizarra jag läst ang el här på Byggahus.S SueCia skrev:Du beskriver ju själv i det här inlägget varför det är behörighetskrävande att välja placering av uttag.
Att det ör behörigjetskrävande att välja placering av uttag är väl något som de flesta ser som självklart och bör vara ett av de minst kontroversiella behörighetskrävande momenten, även här på Byggahus
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Vad är bisarrt? :OTRJBerg skrev:
Kunden har önskemål om vägguttagens placering, elektrikern monterar utefter dessa önskemål så länge inte regelverket säger nej.
Det här känns nästan som trollnivå.
Men om vi vänder på det. Kunden säger att elektrikern ska montera vägguttag precis intill duschens munstycke. En olycka händer och någon skadas, jag är 100% övertygad om att Byggahuspularna hade varit blixtsnabba med att påpeka elektrikerns ansvar då han monterat uttaget på ett otillåtet sätt, även fast det var kunden som bestämde. Eller menar du att elektrikern har ryggen fri i den situationen?
Kunden vill inte ha vägguttag för att det är ett myndighetskrav eller för att huset ramlar ihop annars. De vill ha dem för att de behöver dem för specifik användning, vilket innefattar placeringen av dem. Tillräckligt fel placering gör dem oanvändbara för kunden.S SueCia skrev:Vad är bisarrt? :O
Kunden har önskemål om vägguttagens placering, elektrikern monterar utefter dessa önskemål så länge inte regelverket säger nej.
Det här känns nästan som trollnivå.
Men om vi vänder på det. Kunden säger att elektrikern ska montera vägguttag precis intill duschens munstycke. En olycka händer och någon skadas, jag är 100% övertygad om att Byggahuspularna hade varit blixtsnabba med att påpeka elektrikerns ansvar då han monterat uttaget på ett otillåtet sätt, även fast det var kunden som bestämde. Eller menar du att elektrikern har ryggen fri i den situationen?
Att det eventuellt finns praktiska hinder i vissa fall ändrar inte det här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Om det praktist inte går att montera ett uttag på ett ofarligt ställe, så får man väl titta på om en fast anslutning kan göras i stället. Det spelar ingen roll hur mycket kunden vill/bestämmer/önskar kring placeringen, elfirman har sista ordet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Kunden får inget vägguttag av en elektriker på ett ställe där det är otillåtet att montera det. Kunden skiter säkert i myndighetskrav men det gör inte seriösa elinstallatörer.TRJBerg skrev:Kunden vill inte ha vägguttag för att det är ett myndighetskrav eller för att huset ramlar ihop annars. De vill ha dem för att de behöver dem för specifik användning, vilket innefattar placeringen av dem. Tillräckligt fel placering gör dem oanvändbara för kunden.
Att det eventuellt finns praktiska hinder i vissa fall ändrar inte det här.
Med tanke på hur du argumenterar så känns det ändå skönt att det är behörighetskrävande att välja uttagplacering .
Kunden varken kan, eller bör kunna, tvinga en elektriker att sätta ett uttag i golvet i duschen, men en elektriker lär inte heller oombedd kunna "välja" att sätta 45 uttag i rad i trapphuset. Inte utan att stöta på visst motstånd iaf...
Så, som tidigare skribent redan har uttryckt, så verkar detta med att "välja" vara en fråga om semantik.
Så, som tidigare skribent redan har uttryckt, så verkar detta med att "välja" vara en fråga om semantik.
Med tanke på hur DU resonerar visar att total hjärnsmälta är vida utbredd.S SueCia skrev: