37 203 läst · 77 svar
37k läst
77 svar
Förgiftar jag min familj? Vattenfråga
synnerligen välformulerat.P polaris78 skrev:Och för alla som vill ha en riktig analys betala för ett vattenprov hos nån som tar betalt för vattenprovet och INTE nån av skojarfirmorna som bjuder på vattenprov och lever på att sälja olika filter och reningslösningar.. Det är tyvärr en branch full av skojare som när det går dåligt dömmer ut lite vattenprover och säljer lite extra grejer till nån som egentligen inte behöver. Alla är såklart inte skojare som bjuder på vattenprov men finns flera exempel där det luktar prutt om mer än vattnet....
G Granåla skrev:Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.
vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:
vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.
ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.
vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.
nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.
nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.
/// Granåla
Hej!Som swirve skriver,skall ni ha en minst 300 l hydrofor med luftning av vattnet+ett järn och manganfilter efter hydroforen.Borde ju rörmokaren vetat.Man MÅSTE ha ett vattenprov för att se vilket filter det skall vara.Finns ju även vattenfilter som pumpar runt vattnet i hydrofor-filter.Bland annat Göinge filter,finns flera liknande.Jag har nog bara monterat 1 sådant.Monterat mest BWT-Vatteneknik.Kontakta filterleverantör för hjälp.Kan även hjälpa att skicka ner en slang nedanför pumpen och blåsa med tryckluft.Men hjälper bara för stunden.Har själv ett borrhål för vår bergvärme där vi tar upp bevattningsvatten på sommaren.Luktar skit om vattnet,men när det stått i våra öppna vattentankar har lukten försvunnit,SÅ luftning är lösningen på lukten.Järnet tar filtret hand om.Hoppas det löser sig för er.G Granåla skrev:Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.
vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:
vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.
ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.
vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.
nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.
nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.
/// Granåla
Förstod att hela installationen kom under tids och kanske kostnadspress så ev filter låtsas väl en sådan entreprenör inte om.R Rollerörkrök skrev:Hej!Som swirve skriver,skall ni ha en minst 300 l hydrofor med luftning av vattnet+ett järn och manganfilter efter hydroforen.Borde ju rörmokaren vetat.Man MÅSTE ha ett vattenprov för att se vilket filter det skall vara.Finns ju även vattenfilter som pumpar runt vattnet i hydrofor-filter.Bland annat Göinge filter,finns flera liknande.Jag har nog bara monterat 1 sådant.Monterat mest BWT-Vatteneknik.Kontakta filterleverantör för hjälp.Kan även hjälpa att skicka ner en slang nedanför pumpen och blåsa med tryckluft.Men hjälper bara för stunden.Har själv ett borrhål för vår bergvärme där vi tar upp bevattningsvatten på sommaren.Luktar skit om vattnet,men när det stått i våra öppna vattentankar har lukten försvunnit,SÅ luftning är lösningen på lukten.Järnet tar filtret hand om.Hoppas det löser sig för er.
mja, vi utgick från vattenprov och beställde den av filterfirman rekommenderade filterlösningen. Stämmer mycket riktigt att om vi tar en tillbringare och ställer i kylen så är aromen borta tämligen omgående.K karlmb skrev:
Hade du läst tråden hade du sett att han har beställt vattenprovB bjorwen skrev:
Mitt vatten luktade med fis o ruttna ägg hade järn med satte in ett göingefilter för 30 år sen har fungerat perfekt sen dessG Granåla skrev:Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.
/// Granåla
Göingefiltren är dyra, men tror att de flesta som till slut tar steget blir nöjda i längden. Finns ju på Blocket ibland.S Svenno 55 skrev:
Sedan får man anpassa sand och ev dolomit i det till de förhållanden man har. Haft ett begagnat Göinge med tillhörande RF hydrofor nu sedan 2008, helnöjd.
Enda jag gjort sedan starten är att jag har uppgraderat cirkulationspumpen till en modern så den dar 7 W istf 45W. Samt tagit bort och ersatt en förstenad dolomitklump som blev av att jag stängde av cirkulationen på semesterresor några veckor.
Redigerat:
Hej,G Granåla skrev:Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.
/// Granåla
Sand silt kan vara borrkax och komma från borrningen, men det brukar inte vara särskilt mycket. Det troligaste är att foderröret inte tätar mot berget (skall normalt tätas med cement, inte alltid som det lyckas) och att omgivande sandjord rinner in. Är grundvattennivån under foderröret så är det en spricka i berget som sanden tar sig igenom. LIte kontrollfrågor: Hur djupt är det till grundvattnet från markytan? Hur många meter foderrör? Hur djupt till bergytan. Vad är det för jord på berget? Vad är det för berg Ni borrat i? Skiffer och snadsten är känsligt. Har Ni djur i närheten? Hur stor avsänkning av nivån i bergborrhålet när ni tar maximalt med vatten (kan vara svårt att mäta)?
Lukten är svavelväte (metangas är luktfri) bildas av svavelreducerande bakterier. Koncentrationen är så låg att det inte är farligt att dricka vattnet. Blir ni sjuka är det sannolikt avloppsvatten som kommer in i brunnen. Är det mest på varmvattensidan det luktar kan det t o m vara offeranoden om den är av magnesium (byt till aluminium). Enklast att bli av med gasen är via hydrofor (ej hydropress) med avluftare.
/Nils (hydrogeolog)
Som redan nämnts, luftinjektor avhjälper "pruttlukten".
Problemet är att djupborrade brunnar ger syrefattigt vatten som behöver syresättas.
Jag hade samma problem, bytte då till hydrofortank (för bättre syresättning) istället för hydropressen och installerade injektor före.
Kan ibland få lite lukt på vattnet men det är en sommarstuga och skillnaden blev som natt och dag,
90% av tiden märker jag ingen lukt.
Om det händer fyller jag en bägare och låter stå i några timmar i kylskåpet så det hinner reagera med syret i luften.
Jag kan gå i god för att vattnet är ok att dricka så länge det är rent i övrigt.
Problemet är att djupborrade brunnar ger syrefattigt vatten som behöver syresättas.
Jag hade samma problem, bytte då till hydrofortank (för bättre syresättning) istället för hydropressen och installerade injektor före.
Kan ibland få lite lukt på vattnet men det är en sommarstuga och skillnaden blev som natt och dag,
90% av tiden märker jag ingen lukt.
Om det händer fyller jag en bägare och låter stå i några timmar i kylskåpet så det hinner reagera med syret i luften.
Jag kan gå i god för att vattnet är ok att dricka så länge det är rent i övrigt.
Man kan inte hänga upp sig på lukt eller ens kemiskt vattenprov. Det blir man inte akut sjuk av, det handlar om andra och ofta långsiktiga problem.G Granåla skrev:Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.
/// Granåla
Det är det bakteriologisk vattenprovet som är kritiskt, och ganska svårt att ta och kanske behöver tas flera gånger. Rent generellt kan man säga att om man har magsjukdommar så kan det var aktuellt att fundera på den bakteriologiska statusen och koka eller köpa vatten. Om man har luftvägssjukdommar (typ förkylning) så kommer inte det från vattnet, möjligen upplever man lukten värre,