De stora mängder sand/silt som du upplevde i början kan vara ett resultat av att pumpen sitter monterad för nära botten av borrhålet. Om pumpen lyfts upp några meter så kan detta problem minskas eller elimineras. Det nya sandfiltret hjälper att minimera deproblemettta, men om pumpen pumpar mycket sand/silt så slits den fortare. Eftersom ditt filter tar bort detta hårda mineraliska material så är det omöjligt att veta hur mängden material förändras över tiden.

Observera att jag i svaret utgår från att det är en dränkbar borrhålspump du använder!

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vissa kommuner erbjuder rabatt vid vattenprov så kolla det. Alvesta till exempel.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Det finns både filter för "ruttna ägg" problemet samt andra lösningar som redan nämnts i tråden.

När det gäller sänkdjupet på pumpen så fick du också ett bra tips ovan att inte ha den för långt ner i borrhålet, våran brunn är 85 meter djup men när vi bytte pumpen för 2 år sedan sattes den nya på 45 meters djup dvs drygt hälften av totaldjupet.. vi har aldrig någonsin haft vatten som sinat och enligt han som hjälpte mig har man ganska mycket att ta av redan på halva djupet, sen avgör ju även dimensionet på järnröret hur mycket volym du har per meter.

Ett förfilter ska du alltid ha med egen brunn då pumpen alltid mer eller mindre drar med sig lite skit upp när den pumpar, ett enkelt patronfilter av lindad bomull funkar suveränt och här byts det ungefär var 6:e månad och dessutom skonar du dina förbrukare där skiten annars fastnar.

Man vill ha bra vatten så är det med familj och allt men utgå som övriga säger från ett RIKTIGT vattenprov från exempelvis eurofins och ta då med ALLA prover dvs det kompletta paketet och glöm inte att även lägga till radonprovet.

Vi har krigat med både vattenradon, uran och hårt vatten men allt går att lösa!

Lycka till.

• Gilla
Isakblack och 1 till
  • Laddar…
C
Inte brunnen men väl avlopp eftersom du har enskilt..... De vattenfilter vi haft backspolade med jämna mellanrum massan som fanns i filtret....Vi hade då vanlig infiltration.... Idag har vi. i den bostad vi nu bor i, fortfarande eget vatten, grävd brunn, men nu en modern reningsanläggning till avloppet, huset ligger nära en sjö. Jag tror inte den nya reningsanläggningen skulle må så bra av backspolning,,,vad avser dämningsskador respektive "döda" de nyttiga bakterierna som den innehåller, de tar ju hand om colibakterier etc. i avloppsvattnet...bara så du tänker framåt visavi rening av avloppsvattnet om du har en modern reningsanläggning

• Gilla
Granåla
  • Laddar…
P
C carra skrev:
Inte brunnen men väl avlopp eftersom du har enskilt..... De vattenfilter vi haft backspolade med jämna mellanrum massan som fanns i filtret....Vi hade då vanlig infiltration.... Idag har vi. i den bostad vi nu bor i, fortfarande eget vatten, grävd brunn, men nu en modern reningsanläggning till avloppet, huset ligger nära en sjö. Jag tror inte den nya reningsanläggningen skulle må så bra av backspolning,,,vad avser dämningsskador respektive "döda" de nyttiga bakterierna som den innehåller, de tar ju hand om colibakterier etc. i avloppsvattnet...bara så du tänker framåt visavi rening av avloppsvattnet om du har en modern reningsanläggning
Helt korrekt, filter som backspolar skall absolut inte kopplas till minireningsverk dels pg a den vattenmängd som spolas men även för att det slår ut reningsprocessen som du skriver!

• Gilla
Granåla och 1 till
  • Laddar…
Har man små barn vill jag hävda att vattenprover är gratis eller iallafall mycket billiga

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
G Granåla skrev:
Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.

vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:

vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.

ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.

vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.

nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.

nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.

/// Granåla
Svavelväte. Du kan fylla på luft i hydroforen (om de e en sån du har) eller spola i flera timmar med vattenslang ner i brunnen. Svavelväte e absolut inte fara men ja, det luktar prutt. Har haft samma problem

P Patrik.L skrev:
Helt korrekt, filter som backspolar skall absolut inte kopplas till minireningsverk dels pg a den vattenmängd som spolas men även för att det slår ut reningsprocessen som du skriver!
Backspolning ska alltid ske ut en annan väg än via enskilt avlopp. Även vid 3-kammarbrunn eller annan lösning.

K karlmb skrev:
Backspolning ska alltid ske ut en annan väg än via enskilt avlopp. Även vid 3-kammarbrunn eller annan lösning.
Stämmer detta? Isånafall är det galet hos mig.
Var skulle man göra av vattnet då tänker du?

Lånar tråden för att fråga vilken lösning ni valde för att sänka uran-nivåerna?
Vi har, förutom uranet, fin vattenkvalitet.

P Patrik.L skrev:
Det finns både filter för "ruttna ägg" problemet samt andra lösningar som redan nämnts i tråden.

När det gäller sänkdjupet på pumpen så fick du också ett bra tips ovan att inte ha den för långt ner i borrhålet, våran brunn är 85 meter djup men när vi bytte pumpen för 2 år sedan sattes den nya på 45 meters djup dvs drygt hälften av totaldjupet.. vi har aldrig någonsin haft vatten som sinat och enligt han som hjälpte mig har man ganska mycket att ta av redan på halva djupet, sen avgör ju även dimensionet på järnröret hur mycket volym du har per meter.

Ett förfilter ska du alltid ha med egen brunn då pumpen alltid mer eller mindre drar med sig lite skit upp när den pumpar, ett enkelt patronfilter av lindad bomull funkar suveränt och här byts det ungefär var 6:e månad och dessutom skonar du dina förbrukare där skiten annars fastnar.

Man vill ha bra vatten så är det med familj och allt men utgå som övriga säger från ett RIKTIGT vattenprov från exempelvis eurofins och ta då med ALLA prover dvs det kompletta paketet och glöm inte att även lägga till radonprovet.

Vi har krigat med både vattenradon, uran och hårt vatten men allt går att lösa!

Lycka till.

G Granåla skrev:
Hej! Jag och min lilla familj har byggt oss en stadig kåk långt ute på landet. Egen brunn, enskilt avlopp, fint, ensamt etc.

vi har anlitat lokala firmor där rörmokaren har levererat sämst - trots goda referenser. Nyanställda klappskaft som blev släppta för tidigt. Inte helt irrelevant i min frågeställning:

vi borrade en brunn förra hösten. Om jag inte missminner mig ca 100 meter djup. Vi har, hela sommaren, sköljt och sköljt men fick ändå upp kopiösa mängder sand/silt. Något förhöjt ph samt något förhöjt järnvärde.

ett riktigt sanddunderfilter installerades, efter en jäkla resa, rörmokaren var färdig fredag kväll klockan 1900 - på vår inflyttningsdag för ungefär en månad sen.

vi var supernöjda förutom att vattnet luktar lite ruttet ägg/prutt från och till. Pratade med en polare som sa att det va är helt lugnt - han hade likadant. Rörmokaren fortsätter sin tvivelaktiga återkoppling och jag orkar inte ligga på om detta. Vi är lite slutkörda hela bunten.

nu till min verkliga fråga - är det farligt? Frågan uppkom efter att mina barn varit ganska sjuka sista 2 veckorna, min sambo från och till och jag fick riktigt hög feber igår kväll. Det är ganska ovanligt .Vi inväntar vattenprov.

nån som har nån kunskap i ämnet? Har googlat mig fram till att det är metangas alt svavelväte. Nu ligger jag vaken och svettas o jävlas.

/// Granåla
Så! Med risk för att låta svindryg.. Men du är orolig för hälsan hos din familj. Ditt drag är alltså att skriva en tråd på ett forum istället för att beställa ett express vattenprov..!!??

Och det är därför man gör skor med kardborrband i vuxenstorlek...

Punkt

P
T Torpfröken skrev:
T Torpfröken skrev:
Automatiskt filter med jonbyte (backspolning och saltbehållare), tar även bort hårt vatten/kalk om man har behov beroende på modell och filtermassa typ.

Tänk på att processen kan höja kloridhalten något och sänka ph värdet en aning, så ha det i beaktning utifrån dina vattenprover så du har lite marginal innan du bestämmer dig.

Sök på uranfilter finns flera återförsäljare, kolla priser noga är rena wilda western!

P
Och för alla som vill ha en riktig analys betala för ett vattenprov hos nån som tar betalt för vattenprovet och INTE nån av skojarfirmorna som bjuder på vattenprov och lever på att sälja olika filter och reningslösningar.. Det är tyvärr en branch full av skojare som när det går dåligt dömmer ut lite vattenprover och säljer lite extra grejer till nån som egentligen inte behöver. Alla är såklart inte skojare som bjuder på vattenprov men finns flera exempel där det luktar prutt om mer än vattnet....

• Gilla
Granåla och 4 till
  • Laddar…
G Granåla skrev:

/// Granåla
G Granåla skrev:

/// Granåla
vi hade gammal grävd brunn med metanlukt mm. Drog vattnet genom hög rostfri behållare som såg ut som en hydrofor, rann in uppifrån, ut nedtill, passerade ett rejält lager aktivt kol som låg ovanpå skiva med dyser i som vattnet rann ner genom. Kristallklart jättegott bra vatten kom ut. Man på vattenverket som lärde oss detta. Alltiallo i byn konstruerade

K karlmb skrev:
då blir jag nyfiken på var vattnet skall ta vägen?

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.