Är nog inte helt ok enl lagen, men det är ju bara att svara nej tack kom inte

C
Alfredo Alfredo skrev:
i tidsåtgång tar mail mångdubbelt mer tid än vad SMS eller telefonförsäljare gör.
Visst kan det vara så. Och det är nog rimligt att anta att den som inte drabbas i någon större omfattning inte heller uppfattar det som ett problem.

Jag får inte heller särskilt mycket reklam-sms, men jag försöker samtidigt se det i ett större perspektiv. Blir det allmänt accepterat blir det till slut ett problem och då är det i princip för sent att göra något åt det.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 3 till
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
😂👍
Ja, det fungerar ju med en morrade hund också. Vi har en del dörrförsäljare men de kommer i perioder, inga större bekymmer. Nej tack fungerar också och så stänger man dörren direkt.

J
jarlh jarlh skrev:
"Det är förbjudet att skicka reklam via e-post, sms och mms till någon som inte har gått med på det."
[länk]
Poängen med sms TS mottagit är dock att det knappast kan ses som reklam.
Inte heller något försök till försäljning.
Snarare en intressekoll. En gråzon.
Möjligen noga genomtänkt till och med.

H Hank_Ö skrev:
Förstår mig inte på människor som ska vara otrevliga mot dörrförsäljare och telefonförsäljare. Säg nej tack och avsluta konversationen, svårare än så är det inte.
Var en bra person, inte en idiot.
Ja, håller med om att man kan svara och uppträda vuxet. Det är någons levebröd och det får man respektera - med ett undantag!!

Jag blir arrrg! när personen ifråga blir alltför personlig och frågar "Hur står det till idag med dig då ....?

Då svarar jag regelmässigt "Det är inte så bra, har du tid en halvtimme eller så, vill jag gärna berätta och kanske få några goda råd"

Samtalet avslutas snabbt 😉

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Precis lagt grabben så kommer den jävla glassbilen förbi!

Nix glassbil?

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
H
J jaronsso skrev:
Poängen med sms TS mottagit är dock att det knappast kan ses som reklam.
Inte heller något försök till försäljning.
Snarare en intressekoll. En gråzon.
Möjligen noga genomtänkt till och med.
Ja, det finns alltid gråzoner som de hittar.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Enligt vilken lag då?
Gdpr

H HEM2121 skrev:
Ja, det finns alltid gråzoner som de hittar.
Nej, det är ingen gråzon utan kommer klassas som reklam. Syftet med kommunikationen är marknadsföring

J JA1334 skrev:
Gdpr
Kan någon ge en lite mer precis hänvisning till relevant lagrum?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H
G g.kraft skrev:
Nej, det är ingen gråzon utan kommer klassas som reklam. Syftet med kommunikationen är marknadsföring
Beror på hur det är formulerat.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan någon ge en lite mer precis hänvisning till relevant lagrum?
Som jag tolkar gdpr så är väl inte själva utskicket i sig som är själva problemet. Mer insamlandet av personuppgifter utan samtycke.

För tio dagar sen var det ett sånt där massutskick här hemma i byn.
Textmeddelande om installation av solceller, besök planeras, fråga om tid för samtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och de skickade utan urskiljning. Till barn och till vuxna, oavsett NIX-spärr eller inte.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.