J jaronsso skrev:
Alla är ju olika och det har jag respekt för, men jag har svårt att förstå mig på att man tycker det är särskilt jobbigt.
En larmsäljare som ringer på knoppar man av på 10 sekunder efter dennes inledning. ”Nej tack men jag har inte det behovet/är ej intresserad”. Stänger sedan dörren efter ett hej då.
… och som i detta fall får man ju till och med chansen att tacka nej genom ett sms. Det är väl om möjligt ännu enklare. Eller bara inte svara alls?!

Jag kan inte riktigt se det olagliga i det. De undrar om du har tid. Indirekt undrar om du är intresserad. Reklam? Sälj? Något mitt emellan? En intressekoll känns det mer som. De har väl kanske hittat en gråzon möjligen, om de öht bryr sig.

I övrigt mycket överflöd och tangentbordsryttare här.
Hundar, boka möten när man ej är hemma, osv. Låter mer än lovligt korkat gentemot att bara tacka nej. Säljare i olika former kommer alltid att finnas vilka register man än anmäler sig till.
För min del handlar det nog främst om att jag tycker majoritet av besöken varit ganska obehagliga faktiskt. Vi har haft larmföretaget som stått och knackat på baksidan av huset i mörkret och andra som i princip försöker gå rakt in i huset samtidigt som de pratar. Många ljuger om att de pratat med grannar osv. Det har gett i alla fall mig en riktigt dålig känsla för den typen av försäljning. Sen är det ju inga problem, som många nämner, att bara tacka nej men det var inte riktigt frågan. Jag tänker mer att den här typen av försäljning borde vara relativt skadlig för företag och är mer förvånad att det körs på. Jag brukar skriva till de större företagen och berätta hur deras säljare beter sig. Det är väl det minsta man kan göra. I övrigt, som i det här fallet ignorerar jag det bara. Jag anser att jag då inte godkänt deras besök.
 
  • Gilla
Mörner och 10 till
  • Laddar…
Jag bytte bort mitt mobilabonnemang hos Tele2 när de ringt på min dörr två gånger och ljugit om min fiberanslutning.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
P
Bonnier koncernen omsatte 22,6 Miljarder 2022, så 13 miljoner är väl en piss i Mississippi, som man brukar säga.
Säkert avdragbart någonstans i bokföringen..
 
J
J JA1334 skrev:
För min del handlar det nog främst om att jag tycker majoritet av besöken varit ganska obehagliga faktiskt. Vi har haft larmföretaget som stått och knackat på baksidan av huset i mörkret och andra som i princip försöker gå rakt in i huset samtidigt som de pratar. Många ljuger om att de pratat med grannar osv. Det har gett i alla fall mig en riktigt dålig känsla för den typen av försäljning. Sen är det ju inga problem, som många nämner, att bara tacka nej men det var inte riktigt frågan. Jag tänker mer att den här typen av försäljning borde vara relativt skadlig för företag och är mer förvånad att det körs på. Jag brukar skriva till de större företagen och berätta hur deras säljare beter sig. Det är väl det minsta man kan göra. I övrigt, som i det här fallet ignorerar jag det bara. Jag anser att jag då inte godkänt deras besök.
Tvivlar inte på att du inte haft sådana besök, men konstaterar samtidigt att jag väl haft 100 påknackningar under de år jag bott i min villa.
Samtliga har ringt på dörrklockan och varit trevliga. Somliga mer påstridiga än andra, men inte mer än så.

Huruvida det är lönsamt eller ej får vi nog konstatera att det är det. Annars hade det inte existerat.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Klart det är lönsamt för företaget då dörrknackarna jobbar på enbart provision.
 
Nix finns väl inte längre?
 
  • Wow
Hep
  • Laddar…
Är väl bara att skita i det, eller svara. Vad är problemet? Blocka nr så slipper du det framgent
 
Hep Hep skrev:
@Hank_Ö
”Om det inte vore lönsamt så skulle inga företag ägna sig åt dörrknackning/försäljning.”

Det är det ena sättet att få stopp på det, dvs att ingen köper. Det andra är att ingen vill jobba som dörrknackare eller telefonförsäljare.


Jag har suttit med insyn i de ärenden som kommer in och rätt ofta är det den enskilda anställda som tar till fula knep, ljuger om villkor och liknande för att få sin provision. Verkligen inte alla såklart, men det är inte så svart eller vitt som att de som ringer eller knackar på ”bara gör sitt jobb”. Rätt många som verkligen inte sköter sig.
Det betvivlar jag inte.
Är väl ett rimligt argument för att inte köpa saker så.

Men för att det finns de som missköter sig behöver man väl inte vara otrevlig mot alla, bussa hunden efter dem eller andra barnsliga tilltag som folk verkar hålla på med?
 
J JA1334 skrev:
Det borde inte löna sig att skicka ut säljare, men ändå hålls det på.
Naturligtvis lönar det sig. Kostar ju inget. Annars skulle de - som du säger - inte hålla på....
 
J JA1334 skrev:
Det är vad jag vet inte tillåtet att som företag skicka sms till privatpersoner utan att tidigare kontakt tagits från mitt håll.
Enligt vilken lag då?
 
Det är ju skit roligt och vara intresserad av säljare och vara otroligt på att få köpa men att alltid efter lång tid säga att man vill ha information och säga att man måste gå igenom köpet med frugan först.
 
Så här skall du svara ,
"Hej , du är jättevälkommen ,
jag debiterar 500 kr per besök för min tid , glöm inte att ta med era faktureringsuppgifter.
Kommer ni efter 17.00 räknas det som jourtid och jag lägger på 50% på fakturan .

mvh

JA1334"
 
  • Haha
  • Gilla
BiFuel och 7 till
  • Laddar…
J JA1334 skrev:
Så här skriver reklamombudsmannen: "Det är förbjudet skicka sms i marknadsföringssyfte till mobiltelefon utan att konsumenten först samtyckt till det. Om du blir uppringd eller får sms av telefonförsäljare som du inte är kund hos kan du anmäla detta till NIX-nämnden som tar emot anmälningar angående direktreklam. "
Jag hänvisade till detta när jag fick ett sånt oönskat sms och begärde att få ett utdrag ur deras register med vilka personuppgifter de hade lagrat om mig och när jag godkänt att bli kontaktad.

Efter typ 10 mail och 5 nonsenssvar (ja, jag var lite grinig på dem) fick jag till svar att det var fel, inget godkännande fanns och de bad om ursäkt...
 
  • Gilla
JA1334 och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Jag är förvånad att många tycker detta är ett icke-problem. Tycker inte det är ok att slumpmässiga företag messar att de ska komma på kundbesök.

Hur skulle det se ut om den nya säljstandarden blir att alla möjliga hela tiden plingar på dörren eller SMSar att de kommer förbi.

Ett alternativ är att de som tycker att det är ok anmäler sig till ett register, typ "Jax, ja till spontana hembesök eller bokade via SMS av säljare". Kan även sätta upp en skylt utanför bostaden som visar att ni är positiva till denna typ av sälj.
 
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det är inte olagligt att besöka någon.

Tacka istället nej och begär att de raderar dina personuppgifter i sina register.

[länk]
Fast de behöver inte ens ha dig i något register.
Det är bara att gå in på eniro eller liknande tjänst så kan du plocka alla namn på en gata eller område. Lite omständigt, men små företag jobbar nog så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.