P Pin skrev:
Jag bytte bort mitt mobilabonnemang hos Tele2 när de ringt på min dörr två gånger och ljugit om min fiberanslutning.
Hoppas att du då även angav orsaken till bytet. Bra att du skrivit om företaget här, så fler kan agera när de drabbar dem.
Fler i samma situation, kan sedan skriva till företaget :
" Jag säger härmed upp alla mina abonnemang p.g.a. era påträngande försäljningsmetoder. Jag läste på nätet att ni använt dessa säljmetoder hos andra än mig också. Mitt beslut kommer att spridas bland mina vänner och på sociala medier!
Med förhoppning om att detta får stor spridning, så att det slutligen drabbar ert bokslut!"
Xxxx. Yyyyyy
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nixa telefonen och anmäl alla som ändå skickar reklam till Nix nämnden. Skriv recensioner på Google och Trustpilot. Lappar på din brevlåda "Nej tack till Reklam" anmäl överträdelse till Nix Nämnden. En skyld vid ringklockan är också bra :) Skylt varnar dörrknackare om avgift för försäljningspitchar och religiösa samtal. Betalning krävs i förskott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 10 till
  • Laddar…
Sen jag släppte ut jycken när säljar sluskarna dök upp har jag inte sett nån och satt upp en skylt att ingång sker på egen risk.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Fast varför straffa de stackars säljarna som fått den otacksamma uppgiften att åka ut: I min erfarnehet är det få av dessa som faktiskt gör detta osm en karriär - de flesta har det som jobb för att dom inte hittat ngt annat bättre...

Om man vill få ned dessa metoder skall man göra det olönsamt för företagen: dvs tacka nej. Om ingen tackar ja så kommer fenomenet försvinna... Man behöver inte anstränga sig för att jäklas personligen med dom som är ute tycker jag...
 
  • Gilla
Klockarnäs och 7 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag är förvånad att många tycker detta är ett icke-problem. Tycker inte det är ok att slumpmässiga företag messar att de ska komma på kundbesök.
Jag ser inget problem. SMS hanteras enkelt med deleteknappen och kommer någon oönskad säljare på besök är det bara att säga "nej tack".

Sen handlar det för mig helt om volym/tidsåtgång. Skulle detta accelerera stort så att det tog nämnvärd tid skulle det kunna bli ett problem. Idag är det dock långt till dess för mig.

sysmali sysmali skrev:
Hur skulle det se ut om den nya säljstandarden blir att alla möjliga hela tiden plingar på dörren
Nya? Så har väl nasare gjort i alla tider.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
"Ja, kom gärna förbi när jag varit i Skövde."
"När ska du till Skövde?"
"Jag ska inte till Skövde."
Första gången jag bli uppringd brukar jag vänligt men bestämt tacka nej. För ett tag sedan höll Telia på att ringa stup i kvarten för att sälja mobilabonnemang till mitt bolag. Inspirerad av Hassan tröttnade jag och bad krokodilen att vänta medan jag hämtade ”inköpschefen”. I verkligheten ringer jag upp deras konkurrent som höll på att trakassera mig tidigare och slår sedan ihop samtalen.

Underbart att lyssna på förvirringen 😂
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
H
T Tornhill 2 skrev:
Har inte läst hela tråden, så vet inte om någon redan har föreslagit det, men...
Boka en tid vid ca19 och se till att ingen är hemma då.

/ Hälsningar Fredrik
Varför inte bara säga att du inte är intresserad? Varför luras? Det är människor som försöker försörja sig även om man inte gillar dörrförsäljning.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Oftast mi man blåst av det du kallar för seriös företag, dom mindre företag försöker faktisk i flesta fall göra en fackmässig utförd arbete till en rimlig pris, det är lång ifrån givet när det gäller stora företag både när det gäller kvalitet men framför allt priset.
 
C
H HEM2121 skrev:
Varför inte bara säga att du inte är intresserad? Varför luras? Det är människor som försöker försörja sig även om man inte gillar dörrförsäljning.
För att man vill försvåra denna typ av oetisk och i många fall olaglig marknadsföring.

Det finns många som försöker försörja sig på allt möjligt elände, det är ingen ursäkt. För övrigt tror jag inte generellt att det är något personligt, utan man riktar sig mot företeelsen.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
För att man vill försvåra denna typ av oetisk och i många fall olaglig marknadsföring.

Det finns många som försöker försörja sig på allt möjligt elände, det är ingen ursäkt. För övrigt tror jag inte generellt att det är något personligt, utan man riktar sig mot företeelsen.
Ja, det är företeelsen men det drabbar den enskilde försäljaren. Det bästa är att maila företaget och säga till att man inte vill ha besök av någon försäljare och om de inte respekterar det så ses det som ett hemfridsbrott.
 
P Pin skrev:
Häromsistens ringde ”Microsoft” till svärmor
Det var en period när de ringde nästan varje dag från ”Hello-Madam-it’s-Microsoft-calling!” 🙄
De registrerar INTE de nummer där folk säger att de vet att det är en scam och att de borde skämmas.
Några gånger låtsades jag följa instruktionerna: ”uh-huh, uh-huh”, men sen blev det ju lite pinigt när hon bad mig läsa up URL:en och jag inte hade skrivit ned den! 😅

Vilket påminner mig om Joe Lycett’s underbara scam-the-scammer sketch
😁
 
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
C
H HEM2121 skrev:
Ja, det är företeelsen men det drabbar den enskilde försäljaren.
Tja, om alla skulle tacka nej som du gör så drabbas ju också den enskilde försäljaren. Om man resonerar så.

Det handlar ju egentligen bara om hur man ställer sig till denna företeelse och hur aktiv man eventuellt vill vara med att bekämpa den.

Har dock lite svårt att förstå de som tycker att företeelsen i sig är okej. Tänk om det varit allmänt accepterat att skicka mass-sms med olika erbjudanden. Du skulle ju få tusentals sms (att tacka nej till) varje dag.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har dock lite svårt att förstå de som tycker att företeelsen i sig är okej. Tänk om det varit allmänt accepterat att skicka mass-sms med olika erbjudanden. Du skulle ju få tusentals sms (att tacka nej till) varje dag.
För mig är det just volymen/arbetsinsatsen/tidsåtgången det handlar om och inte mediet.

Att jag får en handfull bostadsrättsföreningsrelaterad reklam i brevlådan varje vecka ser jag som OK och lite av spelets regler. Skulle jag däremot behöva köra bort en lastpall dagligen vore det inte OK. SMS är åtminstone ännu så länge på samma relativt harmlösa nivå.

Då tycker jag e-post är betydligt värre att hantera. Jag kastar nog någonstans mellan 30 och 100 "reklammail" av olika slag dagligen. Och då pratar jag inte om ren spam. Visst hanterar "tekniken" mycket av jobbet men i tidsåtgång tar mail mångdubbelt mer tid än vad SMS eller telefonförsäljare gör.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Tja, om alla skulle tacka nej som du gör så drabbas ju också den enskilde försäljaren. Om man resonerar så.

Det handlar ju egentligen bara om hur man ställer sig till denna företeelse och hur aktiv man eventuellt vill vara med att bekämpa den.

Har dock lite svårt att förstå de som tycker att företeelsen i sig är okej. Tänk om det varit allmänt accepterat att skicka mass-sms med olika erbjudanden. Du skulle ju få tusentals sms (att tacka nej till) varje dag.
https://www.konsumentverket.se/for-konsument/att-anmala-till-konsumentverket/det-har-kan-du-anmala/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.