29 345 läst · 142 svar
29k läst
142 svar
Företag skickar sms om att de planerar att "komma förbi". Lagligt?
Hoppas att du då även angav orsaken till bytet. Bra att du skrivit om företaget här, så fler kan agera när de drabbar dem.P Pin skrev:
Fler i samma situation, kan sedan skriva till företaget :
" Jag säger härmed upp alla mina abonnemang p.g.a. era påträngande försäljningsmetoder. Jag läste på nätet att ni använt dessa säljmetoder hos andra än mig också. Mitt beslut kommer att spridas bland mina vänner och på sociala medier!
Med förhoppning om att detta får stor spridning, så att det slutligen drabbar ert bokslut!"
Xxxx. Yyyyyy
Nixa telefonen och anmäl alla som ändå skickar reklam till Nix nämnden. Skriv recensioner på Google och Trustpilot. Lappar på din brevlåda "Nej tack till Reklam" anmäl överträdelse till Nix Nämnden. En skyld vid ringklockan är också bra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast varför straffa de stackars säljarna som fått den otacksamma uppgiften att åka ut: I min erfarnehet är det få av dessa som faktiskt gör detta osm en karriär - de flesta har det som jobb för att dom inte hittat ngt annat bättre...
Om man vill få ned dessa metoder skall man göra det olönsamt för företagen: dvs tacka nej. Om ingen tackar ja så kommer fenomenet försvinna... Man behöver inte anstränga sig för att jäklas personligen med dom som är ute tycker jag...
Om man vill få ned dessa metoder skall man göra det olönsamt för företagen: dvs tacka nej. Om ingen tackar ja så kommer fenomenet försvinna... Man behöver inte anstränga sig för att jäklas personligen med dom som är ute tycker jag...
Jag ser inget problem. SMS hanteras enkelt med deleteknappen och kommer någon oönskad säljare på besök är det bara att säga "nej tack".sysmali skrev:
Sen handlar det för mig helt om volym/tidsåtgång. Skulle detta accelerera stort så att det tog nämnvärd tid skulle det kunna bli ett problem. Idag är det dock långt till dess för mig.
Nya? Så har väl nasare gjort i alla tider.sysmali skrev:
Första gången jag bli uppringd brukar jag vänligt men bestämt tacka nej. För ett tag sedan höll Telia på att ringa stup i kvarten för att sälja mobilabonnemang till mitt bolag. Inspirerad av Hassan tröttnade jag och bad krokodilen att vänta medan jag hämtade ”inköpschefen”. I verkligheten ringer jag upp deras konkurrent som höll på att trakassera mig tidigare och slår sedan ihop samtalen.kashieda skrev:
Underbart att lyssna på förvirringen 😂
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 903 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 903 inlägg
Varför inte bara säga att du inte är intresserad? Varför luras? Det är människor som försöker försörja sig även om man inte gillar dörrförsäljning.T Tornhill 2 skrev:
Oftast mi man blåst av det du kallar för seriös företag, dom mindre företag försöker faktisk i flesta fall göra en fackmässig utförd arbete till en rimlig pris, det är lång ifrån givet när det gäller stora företag både när det gäller kvalitet men framför allt priset.
För att man vill försvåra denna typ av oetisk och i många fall olaglig marknadsföring.H HEM2121 skrev:
Det finns många som försöker försörja sig på allt möjligt elände, det är ingen ursäkt. För övrigt tror jag inte generellt att det är något personligt, utan man riktar sig mot företeelsen.
"Det är förbjudet att skicka reklam via e-post, sms och mms till någon som inte har gått med på det."
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/sa-slipper-du-fa-oonskad-reklam/
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/sa-slipper-du-fa-oonskad-reklam/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 903 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 903 inlägg
Ja, det är företeelsen men det drabbar den enskilde försäljaren. Det bästa är att maila företaget och säga till att man inte vill ha besök av någon försäljare och om de inte respekterar det så ses det som ett hemfridsbrott.C cpalm skrev:
Det var en period när de ringde nästan varje dag från ”Hello-Madam-it’s-Microsoft-calling!” 🙄P Pin skrev:
De registrerar INTE de nummer där folk säger att de vet att det är en scam och att de borde skämmas.
Några gånger låtsades jag följa instruktionerna: ”uh-huh, uh-huh”, men sen blev det ju lite pinigt när hon bad mig läsa up URL:en och jag inte hade skrivit ned den! 😅
Vilket påminner mig om Joe Lycett’s underbara scam-the-scammer sketch
Tja, om alla skulle tacka nej som du gör så drabbas ju också den enskilde försäljaren. Om man resonerar så.H HEM2121 skrev:
Det handlar ju egentligen bara om hur man ställer sig till denna företeelse och hur aktiv man eventuellt vill vara med att bekämpa den.
Har dock lite svårt att förstå de som tycker att företeelsen i sig är okej. Tänk om det varit allmänt accepterat att skicka mass-sms med olika erbjudanden. Du skulle ju få tusentals sms (att tacka nej till) varje dag.
För mig är det just volymen/arbetsinsatsen/tidsåtgången det handlar om och inte mediet.C cpalm skrev:
Att jag får en handfull bostadsrättsföreningsrelaterad reklam i brevlådan varje vecka ser jag som OK och lite av spelets regler. Skulle jag däremot behöva köra bort en lastpall dagligen vore det inte OK. SMS är åtminstone ännu så länge på samma relativt harmlösa nivå.
Då tycker jag e-post är betydligt värre att hantera. Jag kastar nog någonstans mellan 30 och 100 "reklammail" av olika slag dagligen. Och då pratar jag inte om ren spam. Visst hanterar "tekniken" mycket av jobbet men i tidsåtgång tar mail mångdubbelt mer tid än vad SMS eller telefonförsäljare gör.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 903 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 903 inlägg
https://www.konsumentverket.se/for-konsument/att-anmala-till-konsumentverket/det-har-kan-du-anmala/C cpalm skrev:Tja, om alla skulle tacka nej som du gör så drabbas ju också den enskilde försäljaren. Om man resonerar så.
Det handlar ju egentligen bara om hur man ställer sig till denna företeelse och hur aktiv man eventuellt vill vara med att bekämpa den.
Har dock lite svårt att förstå de som tycker att företeelsen i sig är okej. Tänk om det varit allmänt accepterat att skicka mass-sms med olika erbjudanden. Du skulle ju få tusentals sms (att tacka nej till) varje dag.