34 475 läst · 188 svar
34k läst
188 svar
Förbud mot kraftiga dammsugare med en effekt över 1 600 watt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nu börjar fredagshumorn!
Ser fram emot att alla öppet och rakryggat talar om effekten på sina dammsugare
Vi svenskar skall ju "gå före" i allt som andas miljö eller klimat, eller hur?
Så upp till bevis: Vem har den "svagaste" dammsugaren
Ser fram emot att alla öppet och rakryggat talar om effekten på sina dammsugare
Vi svenskar skall ju "gå före" i allt som andas miljö eller klimat, eller hur?
Så upp till bevis: Vem har den "svagaste" dammsugaren
En brun hugin från 82 med säkert 600w motoreffekt hade vi och använde. Först till vanlig sugning men även slipdamm, sedan till grovsugning av aska mm genom hink. På den skar motorlagret till sist. Game over. Sög dock väldigt bra så länge den funkade. Stor påse var det också.
Såhär såg den ut men det stod hugin på den.
Såhär såg den ut men det stod hugin på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
AHA!! En tråd i tiden!
Det blev lite lätt panik här ute i obygden när jag läste artikeln om EU-påbudet igår. Vi är nämligen i akut behov av en ny dammsugare.
Två identiska Elux maskiner som vi köpte för ca 10 år sedan har nämligen disintegrerat i en stor mängd små plastbitar.
Google meddelade att Elux är bäst, men vi gav oss ut för att hitta den bästa och starkaste dammsugaren i Visby idag.
PLAST, PLAST och åter PLAST. Miele, ELux, Siemens, Bosch. Den ena värre än den andra.
Tillslut blev det en proffsmaskin på rea. Nilfisk G930.
1200 Watt.
Det blev lite lätt panik här ute i obygden när jag läste artikeln om EU-påbudet igår. Vi är nämligen i akut behov av en ny dammsugare.
Två identiska Elux maskiner som vi köpte för ca 10 år sedan har nämligen disintegrerat i en stor mängd små plastbitar.
Google meddelade att Elux är bäst, men vi gav oss ut för att hitta den bästa och starkaste dammsugaren i Visby idag.
PLAST, PLAST och åter PLAST. Miele, ELux, Siemens, Bosch. Den ena värre än den andra.
Tillslut blev det en proffsmaskin på rea. Nilfisk G930.
Logga in
Skapa konto
1200 Watt.
Ja, någon som kör med D83an? https://www.youtube.com/watch?v=FTzVW82FaRs&t=14KnockOnWood skrev:
Förutom dammsugarens effekt måste det ju spela in hur ofta man använder den. Kan man säga att man gör en insats för miljön genom att dammsuga sällan och slarvigt?KnockOnWood skrev:
950 W och fungerar än. Fast den ser lite skabbig ut.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Man får väl ha fler dammsugare istället. Jag har för tillfället 7 (8 om man räknar spånsugen) men känner ändå att jag saknar minst en.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är väl upp till den enskilde vad han/hon vill lägga pengarna på?martin43 skrev:
Det är ju ingen planekonomisk kommunistdiktatur vi har eller?
(Barroso är visserligen en gammal maoist/kommunist)
Men varför kastar man bort energi genom att dammsuga dubbelt så fort med en dubbelt så kraftfull maskin menar du?
Hur många hk har din bil under huven? Hade det inte räckt med hälften?
Vänta bara, EU:s klåfingrighet har bara börjat
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Samsung 40W (robotdammsugare)
Jag tycker detta verkar vara ett onödigt ogenomtänkt beslut. En miljömärkning, av samma typ som för vitvaror, med beteckningar A-G m a p elanvändning och sugstyrka skulle säkert leda till att konsumenterna valde ett "bättre" alternativ. Men att förbjuda tillverkning och import av bra dammsugare innan det finns likvärdiga alternativ med lägre förbrukning är ju inte så genomtänkt.
Jag tycker detta verkar vara ett onödigt ogenomtänkt beslut. En miljömärkning, av samma typ som för vitvaror, med beteckningar A-G m a p elanvändning och sugstyrka skulle säkert leda till att konsumenterna valde ett "bättre" alternativ. Men att förbjuda tillverkning och import av bra dammsugare innan det finns likvärdiga alternativ med lägre förbrukning är ju inte så genomtänkt.