Nu börjar fredagshumorn!

Ser fram emot att alla öppet och rakryggat talar om effekten på sina dammsugare :)

Vi svenskar skall ju "gå före" i allt som andas miljö eller klimat, eller hur?

Så upp till bevis: Vem har den "svagaste" dammsugaren :D
 
En brun hugin från 82 med säkert 600w motoreffekt hade vi och använde. Först till vanlig sugning men även slipdamm, sedan till grovsugning av aska mm genom hink. På den skar motorlagret till sist. Game over. Sög dock väldigt bra så länge den funkade. Stor påse var det också. :beer::)

Såhär såg den ut men det stod hugin på den.
1408726799661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ludwig skrev:
Såhär såg den ut men det stod hugin på den.
[bild]
Ah!! Barndomsminnen!
 
AHA!! En tråd i tiden!

Det blev lite lätt panik här ute i obygden när jag läste artikeln om EU-påbudet igår. Vi är nämligen i akut behov av en ny dammsugare.

Två identiska Elux maskiner som vi köpte för ca 10 år sedan har nämligen disintegrerat i en stor mängd små plastbitar.

Google meddelade att Elux är bäst, men vi gav oss ut för att hitta den bästa och starkaste dammsugaren i Visby idag.

PLAST, PLAST och åter PLAST. Miele, ELux, Siemens, Bosch. Den ena värre än den andra.

Tillslut blev det en proffsmaskin på rea. Nilfisk G930.

930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1200 Watt.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ser fram emot att alla öppet och rakryggat talar om effekten på sina dammsugare :)
Förutom dammsugarens effekt måste det ju spela in hur ofta man använder den. Kan man säga att man gör en insats för miljön genom att dammsuga sällan och slarvigt?

950 W och fungerar än. Fast den ser lite skabbig ut.
IMG_0650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man får väl ha fler dammsugare istället. Jag har för tillfället 7 (8 om man räknar spånsugen) men känner ändå att jag saknar minst en.
 
Ärtig, inte sant? Electrolux Z365, 900 W märkeffekt.
2014-08-22 20.18.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte, skall fråga Rut nästa gång.
 
Så länge EU ställer krav som gör att verkningsgraden ökar, men inte ändrar/försämrar/begränsar prestandan är det positivt. Det finns ingen anledning att kasta bort energi.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
martin43 skrev:
...Det finns ingen anledning att kasta bort energi.
Det är väl upp till den enskilde vad han/hon vill lägga pengarna på?
Det är ju ingen planekonomisk kommunistdiktatur vi har eller?
(Barroso är visserligen en gammal maoist/kommunist)

Men varför kastar man bort energi genom att dammsuga dubbelt så fort med en dubbelt så kraftfull maskin menar du?

Hur många hk har din bil under huven? Hade det inte räckt med hälften?
Vänta bara, EU:s klåfingrighet har bara börjat :thumbdown:
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
Philips 2200W inköpt förra veckan.
 
P
Samsung 40W (robotdammsugare) :)

Jag tycker detta verkar vara ett onödigt ogenomtänkt beslut. En miljömärkning, av samma typ som för vitvaror, med beteckningar A-G m a p elanvändning och sugstyrka skulle säkert leda till att konsumenterna valde ett "bättre" alternativ. Men att förbjuda tillverkning och import av bra dammsugare innan det finns likvärdiga alternativ med lägre förbrukning är ju inte så genomtänkt.
 
KnockOnWood skrev:
Hur många hk har din bil under huven? Hade det inte räckt med hälften?
Vänta bara, EU:s klåfingrighet har bara börjat :thumbdown:
Tja Frankrike har ju en begränsning på motorcyklar Max 100hk så det kommer nog snart att expanderas 😱
 
Dags att ta fram min gamla slitna t-shirt med trycket "Skyll inte på mig, Jag röstade Nej!":rolleyes:
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.