770 läst · 20 svar
770 läst
20 svar
Förbrukning luftvatten
Jag har också luft-vatten som du, en vp från 2009. Lite andra förutsättningar men jag håller med dig om att din förbrukning ser relativt hög ut.
Min förbrukning var 3200 i januari, men då har vi 200 kvadrat uppvärmd yta (40-talshus), 3 vuxna, 2 barn och massor av tvättar och duschande.
Jag tycker att min förbrukning är alldeles för hög och misstänker att min värmepump lever på lånad tid.
Mitt förslag är att du hittar ett företag som kan göra en service och genomgång av din värmepump.
Jag gör det med några års mellanrum och det är firman som installerade värmepumpen som gör det.
Läs manualen till din värmepump i förväg och ställ frågor om de saker du inte förstår.
Det finns inställningar som gör att elpatronerna används mer eller mindre. Exempelvis temperatur på varmvattnet.
Som du beskriver din situation kanske till och med semesterläge skulle vara ett alternativ på barnfria veckor.
Som exempel hade jag inställningar för varmvattnet som gjorde att elpatronen konstant slog till för att värma det mycket snabbare och hålla en högre temperatur än värmepumpen klarade. Till en ganska stor kostnad över tid.
Min förbrukning var 3200 i januari, men då har vi 200 kvadrat uppvärmd yta (40-talshus), 3 vuxna, 2 barn och massor av tvättar och duschande.
Jag tycker att min förbrukning är alldeles för hög och misstänker att min värmepump lever på lånad tid.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag är att du hittar ett företag som kan göra en service och genomgång av din värmepump.
Jag gör det med några års mellanrum och det är firman som installerade värmepumpen som gör det.
Läs manualen till din värmepump i förväg och ställ frågor om de saker du inte förstår.
Det finns inställningar som gör att elpatronerna används mer eller mindre. Exempelvis temperatur på varmvattnet.
Som du beskriver din situation kanske till och med semesterläge skulle vara ett alternativ på barnfria veckor.
Som exempel hade jag inställningar för varmvattnet som gjorde att elpatronen konstant slog till för att värma det mycket snabbare och hålla en högre temperatur än värmepumpen klarade. Till en ganska stor kostnad över tid.
Jag tycker spontant att det låter mycket.
Med ett hus från 65 med två glas och drag från fönster osv. Två barn med fru och vi diskar tvättar och duschar när vi vill.
Kör med gas som uppvärmning så det är ju inte speciellt effektivt.
Ligger på 2600kwh för Januari på gas och ca 400 för elen (den ligger ganska konstant över året).
Så din förbrukning låter ganska tokig.
145kvm enplanshus hos oss.
Mest för att jämföra för dig.
Grannen har större hus än oss. Ca 250kvm. Han satte in luft vatten i somras. I jan hade han ca 1500kwh. 2 vuxna. Barnen på besök ibland.
Med ett hus från 65 med två glas och drag från fönster osv. Två barn med fru och vi diskar tvättar och duschar när vi vill.
Kör med gas som uppvärmning så det är ju inte speciellt effektivt.
Ligger på 2600kwh för Januari på gas och ca 400 för elen (den ligger ganska konstant över året).
Så din förbrukning låter ganska tokig.
145kvm enplanshus hos oss.
Mest för att jämföra för dig.
Grannen har större hus än oss. Ca 250kvm. Han satte in luft vatten i somras. I jan hade han ca 1500kwh. 2 vuxna. Barnen på besök ibland.
Ja, 40-50kwh per dag, men 80, när jag knappt varit hemma? Bara lagat lite käk. Ingen dusch, disk eller tvätt.. Visst, det har varit några kalla nätter, men uppåt ett par plus på dagarna..B Boende45 skrev:Det är värme och varmvatten som drar el.
Vad hände sista veckan i januari?
Gissar på kombon avstängd golvvärme (elektrisk) och barnfri vecka?
40-50 kWh per dygn vid minusgrader är fullt normalt då LLVP blir mer ineffektiv vilket den sedan tar igen årstiden med +5 grader och varmare.
Elektrisk golvvärme har en installerad effekt på ca 100W per kvm, 10 kvm kan dra upp mot 20 - 24 kWh dygn om den ligger mot grund och maxar vid kall väderlek.
Det ligger omkring 3,5 - 4 kW de kalla morgontimmarna (ca -12 grader).
Inte helt omöjligt att LVVP drar 3 kW med eltillsats.
Kan dessutom ha varit kallare, det är inte specifikt din utomhustemperatur som visas i diagrammet. Ellevio visar 3 - 5 grader mildare än verklig temp hos mig.
Tomgångsförluster på varmvattnet kan också uppgå till 0,3 - 0,5 kW men uppstår ryckigt då kompressor/eltillsats startar. Större förluster om pannan/VVB står i utrymme som är kallt.
Fixat lite käk?
Finns väl ingen som använder stenåldersprylar för att laga mat när det är 10 minusgrader ute!
3 kW, tyder mer på storbak än fixat lite käk.
Skaffa en air fryer då kan maten tillredas med mindre än 1 kWh.
Kan dessutom ha varit kallare, det är inte specifikt din utomhustemperatur som visas i diagrammet. Ellevio visar 3 - 5 grader mildare än verklig temp hos mig.
Tomgångsförluster på varmvattnet kan också uppgå till 0,3 - 0,5 kW men uppstår ryckigt då kompressor/eltillsats startar. Större förluster om pannan/VVB står i utrymme som är kallt.
Fixat lite käk?
Finns väl ingen som använder stenåldersprylar för att laga mat när det är 10 minusgrader ute!
Nä, stenålderspryttlar är inget jag använder 😁. Airfryern används. Storbak är inte heller nåt jag sysslat med. Har det alltså oxå med att göra om pannan/vvb står i kallt utrymme?B Boende45 skrev:Det ligger omkring 3,5 - 4 kW de kalla morgontimmarna (ca -12 grader).
Fixat lite käk?
Innerdelen för LVVP:n innehåller varmvattenberedaren (om du inte har en separat VVB). Tomgångsförlusterna, dvs uppvärmningen av tappvarmvattnet som läcker ut i rummet, är olika stora beroende på om det är 20 grader eller 5 grader i rummet där den är placerad.A Anders M Lilja skrev:
Modulmåttet är ju 60 cm och isoleringen av tanken är inte fantastisk (utrymmesskäl). I vissa fall är det positivt med överskottsvärmen från varmvattnet i andra fall finns det ingen nytta alls, t ex sommartid.
Jag mätte upp tomgångsförlusten för min VVB som är ca 5 år gammal, till ca 5 kwh per dygn. Dvs den använde 5 kWh el varje dygn under en sommarvecka när ingen var hemma.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Energiförbrukningen har ej minskat markant efter inst. luft/vatten vp.
Värmepumpar -
luft/vatten värmepump för mindre el förbrukning
Värmepumpar -
Dubbel elförbrukning med ny panna
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög Elförbrukning Villa
Hög förbrukning luftvatten värmepump och braskamin
Värmepumpar
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning