4 236 läst · 46 svar
4k läst
46 svar
Förbjudet med växtskyddsmedel i trädgården
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Så vann miljöpopulismen med representanter hela vägen in i Rosenbad ännu en liten symbolisk seger. Det är bara att gratulera de som starkt känner att denna marginalfråga utan betydelse för människors hälsa och miljö var så viktig. Troligen kommer detta förbud att ligga fast länge eftersom lagstiftaren sällan går tillbaka när man väl har förbjudit något.
Redigerat:
berätta gärna hur det är hanterbart med tanke på att i de områden där befolkningsmängden ökar mest är givetvis i de områden där födan redan är illa åtgången..P pmd skrev:
Bl.a. FNs beräkningar om befolkningstillväxt.Myrstacken skrev:
https://www.un.org/en/global-issues/population
https://population.un.org/wpp/
Rätt mycket av problemen med matbrist är politiska. Givetvis är det inte hanterbart om vi som kollektiv på jorden inte vill hantera problemet. Demokratisering av stora delar av jorden är troligen nödvändig.Myrstacken skrev:
Bara lite drygt hälften av världens befolkning lever i demokratier.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Nu är vi väl väldigt långt ifrån den nya förordningen som det lilla regeringspartiet fick igenom? Eller tänker ni er en påverkan på jordens befolkningsutveckling nu när de enstaka trädgårdsägarna i Sverige som har sprutat hushållsroundup på ogräset inte längre kan göra det lagligt?
Beskriv vad du menar med hanterbart?P pmd skrev:
Det är ju vid den mängd människor vi är idag, faktiskt inte "hanterbart".
Vi håller på att utrota oss själva, genom att skapa en ekologisk och klimatmässig katastrof.
För att överleva, så tas områden i anspråk, och avskogas, tillgången på en så enkel vara som sand, för att tillverka cement, är begränsad.
Det stora antalet människor, kombinerat med en oförmåga att styra mot de ekologisk fungerande lösningarna, gör att insekter utrotas, och att odlingsjorden förstörs, och till slut finns inte mat åt alla människor.
Vi kan inte äta "ettor och nollor", och utan mat, så dör vi.
Om Rosling hade förstått sig på ekologska samband, så hade inte kunnat sprida sin propaganda, om hur bra det går.
Mängden människor i sig, och de resurser som mängden människor behöver, form av utrymme, naturresurser, råvaror m.m. är ett problem.P pmd skrev:
Det är ingen slump att Amazonas och stora (regn-) skogsområden i Asien huggs ner i allt snabbare takt, utan det handlar om utrymme för att försörja den stora mängden människor.
Om grannen kapar ner ett dussin fullvuxna aspar (utan att först ta död på dem) så får man en ordentlig aspskog och får plocka ett par tusen plantor i gräsmattan de första åren. I såna extremfall är lite roundup extremt användbart. Jag har iofs ingen aning om hurvuda ättika hjälper lika bra eller om det finns något annat som kan hjälpa till att döda ett träd nere i roten och inte bara den pyttelilla metern som sticker upp ur jorden. Jag fattar att det är världens värsta gift och bin och annat dör till höger och vänster men trots allt finns det ont om alternativ jag känner till.
Nej, ättika fungerar inte lika bra, och insekter dör inte i stora drivor om man använder glyfosat på ett ansvarsfullt sätt.A alkonaut skrev:Om grannen kapar ner ett dussin fullvuxna aspar (utan att först ta död på dem) så får man en ordentlig aspskog och får plocka ett par tusen plantor i gräsmattan de första åren. I såna extremfall är lite roundup extremt användbart. Jag har iofs ingen aning om hurvuda ättika hjälper lika bra eller om det finns något annat som kan hjälpa till att döda ett träd nere i roten och inte bara den pyttelilla metern som sticker upp ur jorden. Jag fattar att det är världens värsta gift och bin och annat dör till höger och vänster men trots allt finns det ont om alternativ jag känner till.
Sånt som växer i gräsmattan är dock inte jättebesvärligt att hålla nere bara genom att köra en gräsklippare regelbundet. Jag har aldrig känt något behov av att använda växtskyddsmedel på gräsmattor.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg