U
P pmd skrev:
Det är en provocerande diskriminering. Om jag, som privatperson, blir godkänd på Jordbruksverkets kurs så finns det ingen anledning att inte ge mig en licens.

Det kanske är bra, men jag kan garantera att min inställning inte skulle förändras. Min inställning är att växtskyddsmedel ska undvikas så mycket som möjligt.

Nej, det är det inte i alla dessa exempel. För att skaffa körkort behövs ingen för-behörighet utom rätt ålder. För att utbilda sig i ett vårdyrke behövs dokumenterade förkunskaper, oftast i form av gymnasieutbildning.

Vilka slags förkunskaper krävs för att få skaffa sig ett "Totara account"?
Det är väll inte så ovanligt att man måste vara yrkesverksam för att få licens för något?
Sprängtekniker och el-auktorisation är ju två sånna saker som kräver bevis på arbetserfarenhet innan man kan bli licenserad. Finns ju många fler som revisorer, jurister osv. så listan kan göras lång.
Att man begränsar licenserna av gifter till de som jobbar med mark, odling och trädgård (kan jag tycka) är ganska försvarbart.

Har en vän som äger fastigheter som sökte till kursen och ville få L2 licens men fick avslag. Mest för att han har 4000kvm grusplan som han vill bespruta för att slippa plocka ogräs. Så de är rätt kräsna på exakt vad man är verksam inom.

• Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är en provocerande diskriminering. Om jag, som privatperson, blir godkänd på Jordbruksverkets kurs så finns det ingen anledning att inte ge mig en licens.

Det kanske är bra, men jag kan garantera att min inställning inte skulle förändras. Min inställning är att växtskyddsmedel ska undvikas så mycket som möjligt.

Nej, det är det inte i alla dessa exempel. För att skaffa körkort behövs ingen för-behörighet utom rätt ålder. För att utbilda sig i ett vårdyrke behövs dokumenterade förkunskaper, oftast i form av gymnasieutbildning.

Vilka slags förkunskaper krävs för att få skaffa sig ett "Totara account"?
Var har du hittat "Totara account"? Ingenting jag hört talas om.

När jag anmäler till utbildningar/fortbildningar, och använder E-tjänster hos Jordbruksverket eller hos Länsstyrelsen, så använder jag Bank-ID.
Som verksam inom de gröna näringarna, så är jag registrerad uppifrån och ner, framifrån och bakifrån, inifrån och ut, och fyller i blanketter, och blir kontrollerad kors och tvärs.
Både Länsstyrelsen och kommunen, samt certifieringsorganen, har koll på verksamheten.

Btw, så är avsikten med licensförfarandet, att privatpersoner INTE ska hålla på med licenspliktiga växtskyddsmedel i sina trädgårdar.

Varför skall överhuvudtaget privatpersoner dribbla med dessa olika mer eller mindre giftiga preparat, som kan ställa till stora problem? Trädgården runt villan är väl en hobby, och det finns utmärkta giftfria metoder att använda. Det giftfria tar bara lite mera tid än genvägarna via komplexa kemikalier.

Sverige är världsbäst på att minimera och korrekt använda växtskyddsmedel i Jord- och skogsbruk samt inom trädgårdsnäringen.

För våra efterkommandes skull, så bör giftanvändningen hållas på en minimal nivå, och skötas av professionella användare.

Sprider man ut licenser till många privata användare, så kommer till slut också oseriösa personer att enkelt kunna få tag på växtskyddsmedel.

Tycker du att vi ska skippa livsmedelskontroller också? Att behörighet för elektriker är onödigt? Att alla läkemedel ska vara receptfria?

• Gilla
Trädgårdstönten och 2 till
  • Laddar…
P
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är väll inte så ovanligt att man måste vara yrkesverksam för att få licens för något?
Jag vet inte så noga. Brukar det inte vara tvärtom? Att man måste ha licens för att få vara yrkesverksam? Som t.ex. taxichaufför eller trafikflygpilot?
Sprängtekniker och el-auktorisation är ju två sånna saker som kräver bevis på arbetserfarenhet innan man kan bli licenserad. Finns ju många fler som revisorer, jurister osv. så listan kan göras lång.
Jurist är inte en skyddad titel så det kan vem som helst kalla sig.
Att man begränsar licenserna av gifter till de som jobbar med mark, odling och trädgård (kan jag tycka) är ganska försvarbart.
Hur försvarar du det medborgarrättsligt? Alla som uppfyller de i förväg uppställda kraven ska kunna få en licens, tycker jag. Vad det än må vara.
Har en vän som äger fastigheter som sökte till kursen och ville få L2 licens men fick avslag. Mest för att han har 4000kvm grusplan som han vill bespruta för att slippa plocka ogräs. Så de är rätt kräsna på exakt vad man är verksam inom.
Sånt där är rätt trist. Det ska finnas väldefinierade krav och inte en massa bedömningar av byråkrater.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Var har du hittat "Totara account"? Ingenting jag hört talas om.

När jag anmäler till utbildningar/fortbildningar, och använder E-tjänster hos Jordbruksverket eller hos Länsstyrelsen, så använder jag Bank-ID.
Jag försökte logga in på Jordbruksverket med bankid, men det misslyckades för att jag inte hade ett "Totara account".
Varför skall överhuvudtaget privatpersoner dribbla med dessa olika mer eller mindre giftiga preparat, som kan ställa till stora problem?
Därför att staten inte ska specialbehandla vissa medborgare. Om man uppfyller de i förväg uppställda kraven så ska man få licens.
Tycker du att vi ska skippa livsmedelskontroller också?
Halmgubbe.
Att behörighet för elektriker är onödigt?
Nu driver du iväg från ämnet. Det handlar inte om att släppa växtskyddsmedel fritt för alla att använda efter eget godtycke utan om att alla medborgare ska ha chansen att licensiera sig efter godkänd utbildning.
Samma sak borde gälla behörighet för elinstallation. Behörighet finns dock inte i reglerna längre. Nu heter det auktorisation och den är något tveksamt utformad med dagens egenkontrollprogram.
Att alla läkemedel ska vara receptfria?
Återigen så handlar det inte om att ta bort regler för användning. Alla som har genomgått läkarutbildning har rätt att förskriva läkemedel. Det står alla medborgare fritt att utbilda sig till läkare.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Karlia
Särskilt när det nu är förbjudet att använda gifter i trädgård så finns det ju ingen anledning för dig att gå utbildningen. Du har ingenstans du får använda dem i alla fall, hur kränkt du än känner dig.

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
P
Användningsområdet är begränsat ja. Det finns dock användningar som inte är förbjudna.

P pmd skrev:
Användningsområdet är begränsat ja. Det finns dock användningar som inte är förbjudna.
ja,det är inte förbjudet i gröna näringen...alltså yrkesverksam,dit räknas inte egna trädgården så som privatperson behöver du ingen licens

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Fadai
P pmd skrev:
För att de kan (tillräckligt många betalar extra för eko-produkter). Det kallas marknadsekonomi. Alla andra alternativ leder dock till misär.
P pmd skrev:
För att de kan (tillräckligt många betalar extra för eko-produkter). Det kallas marknadsekonomi. Alla andra alternativ leder dock till misär.
Faktum är att många fler skulle handla eko om det inte var så (onödigt) dyrt, och då ökas även marknaden för eko-odlarna. Vad menar du med misär?

Fadai Fadai skrev:
Faktum är att många fler skulle handla eko om det inte var så (onödigt) dyrt, och då ökas även marknaden för eko-odlarna. Vad menar du med misär?
anledningen till högre pris är väl bland annat mindre skörd?

• Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägare får inte längre använda en lång rad populära ogräsmedel, dock finns det ett par undantag från regeln.

Du kan läsa artikeln här: Förbjudet med växtskyddsmedel i trädgården
Tror att jag fortsätter med glyfosfat och andra effektiva medel precis som tidigare

• Arg
Fadai
  • Laddar…
Fadai
skoge skoge skrev:
anledningen till högre pris är väl bland annat mindre skörd?
Läs mitt inlägg nr #8.

P
Fadai Fadai skrev:
Givetvis skulle fler handla en produkt om den vore billigare. :D

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fadai Fadai skrev:
Vad menar du med misär?
Det som de flesta av oss förstår antar jag:

Ytterst svält men innan dess brödköer, svarta marknader och att de svagaste i samhället slås ut i kampen om krympande mängder livsmedel. Allt detta nedströms av att matproduktionen havererar när 5-årsplanerna och detaljerad politisk eller tjänstemannastyrning sänker jordbruket och livsmedelsindustrin.

Marknadsekonomins lösningar ger inga paradis men som de flesta av oss har insett så leder alternativen till just misär.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
Vad planeten hade mått bäst av hade varit om hela asien mellanöstern afrika och sydamerika hade satt en lag på att ha högst 2 barn per familj i ett århundrade framöver..

P
Vi är cirka 7.7 miljarder människor nu. Befolkningstillväxten kommer dock att minska och antagligen kommer befolkningen att stabiliseras runt cirka 11 miljarder. Det är hanterbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.