P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!



Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
Läs kontraktet, tror att du kan ha rätt till eventuellt skadestånd om det uppstår kostnader för dig pga att de inte betalar på tillträdesdagen.
 
P Pappa1986 skrev:
Vi har frånträde och köparen tillträde på fredag kl 10.
Mäklare har skrivit köpeavtal mm.

Givetvis lämnar vi varken nycklar mm innan vi fått betalt om vi nu får det.
Köparen är från Tyskland.
Då har han det ju rätt bra finansiellt sett eftersom svenska kronan har tappat rejält emot Euron. Jämfört med förra året är skillnaden 15-20%

Vi bor också i Tyskland och vi märker det tydligt.
 
T TommyStrandberg skrev:
Då har han det ju rätt bra finansiellt sett eftersom svenska kronan har tappat rejält emot Euron. Jämfört med förra året är skillnaden 15-20%

Vi bor också i Tyskland och vi märker det tydligt.
Inte överdriv nu. Från SEKs starkaste dag 2022 är försvagningen mot EUR CIRCA 13%. Från SEKs medelkurs 2022 är försvagningen åtskilligt mindre.
(9%). Poängen är att SEK försvagats, ok men varför sprida felaktiga siffror för att få fram poängen…?
 
Jag tycker dina egna ord sammanfattar problemet bra och visar även på att du troligen överreagerar men även det är förståligt. Jag klipper ihop lite fritt från dina postningar.

Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.


Mäklare har skrivit köpeavtal mm. Köparen är från Tyskland.


Mäklaren hanterar väldigt många utländska köpare. Köparens pengar kommer i normalt fall 1-2 veckor innan tillträde för att vid tillträdesdagen gå över till säljaren.

En förklaring var att pengarna ska från ett företag och inte via bank och att hon inte tog tag i detta tillräckligt tidigt.
När ett uländskt företag betalar för ett hus som ska användas privat så viftas det med alla varningsflaggor som finns för penningatvätt. Då är det förståligt att överföringen kommer ta längre tid än vanligt. Risken finns givetvis att det just är penningtvätt och då kommer du att troligen att även få behålla hela handpenningen. Samidigt så har de varit öppna med varför så det mest troliga är att du kommer få pengarna till slut men att just nu ser det att ta 15 dagar. Säg till din mäklare att du vill ha en ekonomisk kompensation pga dubbla lån o.s.v. så får han jobba lite för sin provision.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
När vi var i Sverige i september/oktober förra året fick vi knappt under 10kr för en euro. Idag får vi 11.60 kr. Det är säkert riktigt att det fanns bättre växelkurser förra året men det spelar ju ingen roll, eftersom det bara när vi är där som växelkursen spelar en roll för oss.
 
T TommyStrandberg skrev:
När vi var i Sverige i september/oktober förra året fick vi knappt under 10kr för en euro. Idag får vi 11.60 kr. Det är säkert riktigt att det fanns bättre växelkurser förra året men det spelar ju ingen roll, eftersom det bara när vi är där som växelkursen spelar en roll för oss.
Lägsta EURSEK kurs förra året var 10,22 (1 veckan i januari och i april. Under det var vi aldrig. Bara sedelkurs kan ha varit under 10kr men vem jmf med kurs på kontanter då vi snackar husköp? Kände en halvskum typ som bara betalade 9 SEK för en EUR, räknas han också…? ;-)

sept/okt låg EURSEK i 10,60 så då måste du blivit lurad
 
  • Mörk bakgrund, EURO till SEK switch diagram, linjer, datum, tid, nedåtgående trend, finansiell graf, teknisk analys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pappa1986 skrev:
Vi har frånträde och köparen tillträde på fredag kl 10.
Mäklare har skrivit köpeavtal mm.

Givetvis lämnar vi varken nycklar mm innan vi fått betalt om vi nu får det.
Köparen är från Tyskland.
vi sålde en lgt som de dagen innan sa att bank inte kunde fixa lånen på då hade de haft 3 mån på sig. Vi fick skriva ett hyresavtal i tre v och de flyttade in. Kändes inte alls bra. Sedan när vi skrev över pengarna så klagade dom på slutstädning skulle ha 3000 i rabatt!!!



P Pappa1986 skrev:
OM det är så, så är det ok. Men att komma 2 dagar innan gör att man känner lite panik.

Tyskan har trots allt haft 8 månader på sig att ordna med allt.
Jag är som person en väldigt positiv och glad/tillmötesgående människa i vanliga fall men i ett sånt här läge så känns det trots allt jobbigt.
2 huslån, kostnader som skenar mm mm
 
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Lägsta EURSEK kurs förra året var 10,22 (1 veckan i januari och i april. Under det var vi aldrig. Bara sedelkurs kan ha varit under 10kr men vem jmf med kurs på kontanter då vi snackar husköp? Kände en halvskum typ som bara betalade 9 SEK för en EUR, räknas han också…? ;-)

sept/okt låg EURSEK i 10,60 så då måste du blivit lurad
Vi räknar, för att göra det enkelt,
 
Vad du kan ev göra är kräv ytterligare handpenning på 5-10% för se om det finns pengar hos köparen. Du kan ev oxå kräva ersättning för fördröjningen av köpet om pga lån etc. Gör sedan ev en ny deadline om inte den deadlinen kan hållas förlorar köparen en viss summa som kompensation för fördröjningen.
Fantasin är oändlig om man vill sätta press på köparen.


Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?[/QUOTE]
 
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Vi räknar, för att göra det enkelt,
Det var lite väl snabbt. Som sagt, vi räknar, för att göra det enkelt, normalt sett med en växelkurs på 10 kr för 1EUR. Det är egentligen bara när vi betalar en svensk faktura från Tyskland som vi måste räkna om fakturabeloppet till EUR och använder då vår banks omräkningskurs. Anledningen är att det är absolut billigast att betala i EUR med IBAN (2016, s.k. SEPA transfer) även om fakturan är i SEK, kostar omkring 15 kr för en betalning. Utan EUR och framför allt i utan IBAN, t.ex. svenskt PG eller BG kostar det otroligt mycket att överföra pengar till utlandet. Vi gjorde felet en gång, kostade oss nästan 500 kr.

Nåväl, i september/oktober förra året betalade vi en ganska hög räkning för byggmaterial. Växelkursen låg då mycket nära 10kr. I förrgår betalade jag också en räkning och då låg kursen på 11.63. Ibland blir det lite fel eftersom man aldrig vet exakt när överföringen sker så vi rundar av lite uppåt och hittills har ingen klagat. När vi får en el räkning, brukar vi betala för flera månader i förskott för att slippa överföra pengar varje månad. För övrigt, även efter SEPA omställningen fortsatte Fortum att skicka ut fakturorna utan IBAN. Vi skrev tillbaka att vi inte kommer att betala och varför. Efter några månader kom det nya med IBAN.
 
  • Text på tyska om banköverföringsavgifter; felstavad "fünf"; datumstämpel nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor själv i Tyskland Verkar som ni inte har ett bank konto Sköter allt som jag bodde i enklare och slipper problemen som ni har. SEPA överföringen till eget konto är bästa lösningen tycker jag och sen betalas räkningarna med autogiro eller annan väg. Viktigt att veta olika banker har oxå olika valuta kurser.

TommyStrandberg, post: 5281158, member: 487532"]Det var lite väl snabbt. Som sagt, vi räknar, för att göra det enkelt, normalt sett med en växelkurs på 10 kr för 1EUR. Det är egentligen bara när vi betalar en svensk faktura från Tyskland som vi måste räkna om fakturabeloppet till EUR och använder då vår banks omräkningskurs. Anledningen är att det är absolut billigast att betala i EUR med IBAN (2016, s.k. SEPA transfer) även om fakturan är i SEK, kostar omkring 15 kr för en betalning. Utan EUR och framför allt i utan IBAN, t.ex. svenskt PG eller BG kostar det otroligt mycket att överföra pengar till utlandet. Vi gjorde felet en gång, kostade oss nästan 500 kr.

Nåväl, i september/oktober förra året betalade vi en ganska hög räkning för byggmaterial. Växelkursen låg då mycket nära 10kr. I förrgår betalade jag också en räkning och då låg kursen på 11.63. Ibland blir det lite fel eftersom man aldrig vet exakt när överföringen sker så vi rundar av lite uppåt och hittills har ingen klagat. När vi får en el räkning, brukar vi betala för flera månader i förskott för att slippa överföra pengar varje månad. För övrigt, även efter SEPA omställningen fortsatte Fortum att skicka ut fakturorna utan IBAN. Vi skrev tillbaka att vi inte kommer att betala och varför. Efter några månader kom det nya med IBAN.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
OM det är så, så är det ok. Men att komma 2 dagar innan gör att man känner lite panik.

Tyskan har trots allt haft 8 månader på sig att ordna med allt.
Jag är som person en väldigt positiv och glad/tillmötesgående människa i vanliga fall men i ett sånt här läge så känns det trots allt jobbigt.
2 huslån, kostnader som skenar mm mm
Såhär fungerar det, i avtalet borde du ha en paragraf som förklarar avtalsbrott. Om någon av er inte gör det ni kommit överens om har motparten rätt till vad man kallar skälig ersättning. Är avtalsbrottet av väsentlig betydelse har man rätt att häva köpet - såvida köparen inte är en privatperson och kan hänvisa till sådana extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

om köparen inte kan tillträda kan du välja att se det som ett avtalsbrott. Det betyder att du kan gå ut på marknaden igen och sälja huset. Du kan därefter begära ersättning från köparen på de kostnader du haft i samband med affären.

Vilket brukar vara, styling (ni har kanske redan lämnat huset och det står tomt), dubbla boendekostnader, mäklararvode, samt eventuell mellanskillnad på det nya och gamla priset.
Men jag hade rekommenderat dig att prata med din mäklare, hen ska kunna hantera denna typ av affär och förklara för dig vad som sker, vad du kan göra. Du ska inte behöva vända dig till ett forum, då du trots allt har betalat ett mäklararvode ligger detta ansvar helt på din mäklare

/En annan mäklare
 
  • Gilla
maer031 och 7 till
  • Laddar…
Med reservation för att ni redan hittat en lösning i samråd med er mäklare så är ju ett tilläggsavtal om framskjutet tillträde den rimliga vägen att ta. Då ändring av tillträdesdag beror på köparen så bör ju även ersättning för detta skrivas in. Ränta enl räntelagen som anges i Jordabalken 4:25, eller annan ersättning som ni finner rimlig. Allt annat är stökigt o bökigt och något man isåfall får ta tag i om de underlåter att betala vid ert nya avtalade tillträdesdatum alt om de inte går med på tilläggsavtalet.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Det var lite väl snabbt. Som sagt, vi räknar, för att göra det enkelt, normalt sett med en växelkurs på 10 kr för 1EUR. Det är egentligen bara när vi betalar en svensk faktura från Tyskland som vi måste räkna om fakturabeloppet till EUR och använder då vår banks omräkningskurs. Anledningen är att det är absolut billigast att betala i EUR med IBAN (2016, s.k. SEPA transfer) även om fakturan är i SEK, kostar omkring 15 kr för en betalning. Utan EUR och framför allt i utan IBAN, t.ex. svenskt PG eller BG kostar det otroligt mycket att överföra pengar till utlandet. Vi gjorde felet en gång, kostade oss nästan 500 kr.

Nåväl, i september/oktober förra året betalade vi en ganska hög räkning för byggmaterial. Växelkursen låg då mycket nära 10kr. I förrgår betalade jag också en räkning och då låg kursen på 11.63. Ibland blir det lite fel eftersom man aldrig vet exakt när överföringen sker så vi rundar av lite uppåt och hittills har ingen klagat. När vi får en el räkning, brukar vi betala för flera månader i förskott för att slippa överföra pengar varje månad. För övrigt, även efter SEPA omställningen fortsatte Fortum att skicka ut fakturorna utan IBAN. Vi skrev tillbaka att vi inte kommer att betala och varför. Efter några månader kom det nya med IBAN.
11,63 i början av veckan stämmer fint. Däremot var kursen inte under 10,60 i sept:surprised:kt så där har du blivit lurad eller betalt extremt höga avgifter som bakats in i kursen.
Har du ett svenskt bankkonto med pengar stående på betalar du räkningar därifrån istf att göra kostsamma utlandsbetalningsr.

Nu Snackar vi dessutom om husköp för sannolikt miljoner av kronor. Då tar man kontakt med banken direkt å låter er handlare prissätta växlingen istf en algoritm vid dagens slut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Snacka med mäklaren, det är deras jobb att reda ut såna här lägen.

Ge inte tillträde förrän pengarna finns.

Skriv upp en lista med alla extra kostnader du har till följd av det här, om ifall att det inte blir något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.