Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Att flytta något ton skrot kostar inte ”nära noll”.
Har man ”nära noll” i batteriet med en renodlad elbil och hamnar i en bilkö så kan man bli kvar där, så är det bsra.
Jag tror du missförstår situationen. Om det blir en kö och räcker batteriet för att komma fram om man stänger av allt om det hade räckt utan kö.
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, och bilköer kan gå riktigt långsamt, och det kan vara sega uppförsbackar. Det kostar självklart energi att flytta på det. :)
Det är löjligt lite energi som krävs för att köra långsamt. Runt 30km/h brukar rullmotstånd och luftmotstånd vara likvärdigt.
Sen är det övriga drivlineförluster och ac etc.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
AC drar väldigt lite. Värme är mycket värre...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du missförstår situationen. Om det blir en kö och räcker batteriet för att komma fram om man stänger av allt om det hade räckt utan kö.
Ok, det är ju en teori. :)
 
Nissens
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är löjligt lite energi som krävs för att köra långsamt. Runt 30km/h brukar rullmotstånd och luftmotstånd vara likvärdigt.
Sen är det övriga drivlineförluster och ac etc.
Kan ju tänka mig att en uppförsbacke tar mycket mer energi om man kör långsamt, man har ju då ingen glädje av rörelseenergin man investerat innan om man haft högre fart…
 
Nissens Nissens skrev:
Kan ju tänka mig att en uppförsbacke tar mycket mer energi om man kör långsamt, man har ju då ingen glädje av rörelseenergin man investerat innan om man haft högre fart…
Då förutsätter du att du använder den rörelseenrrgin för att ta dig upp för backen och byter då fart mot höjd och uppe på höjden har du reducerad fart.
För jobbet att lyfta bilen en viss höjd krävs samma extra energi oavsett hastighet.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att flytta något ton skrot kostar inte ”nära noll”.
Har man ”nära noll” i batteriet med en renodlad elbil och hamnar i en bilkö så kan man bli kvar där, så är det bsra.
Elbilen drar ju inget om den står still? Den har inte ens en tomgångsförbrukning. Den drar ju t.o.m. mindre el att köra en mil på en timme än att köra samma mil på en kvart.

Förutsatt då att man inte har klimatsystemet igång.

Men får nästan samma resultat med en bränslebil med start-stopp-automatik, dock tenderar de att inte stanna motorn varje gång man står still.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, diskussionen handlade om att någon (några?) förordade att dra ur all effekten ur batteriet innan man laddade…
Jag hade tänkt släppa den här frågan och låta dig få sista ordet, men när nu frågan drogs upp av flera andra och de fria gissningarna fortsatt från dig klarade jag tydligen inte det. Mea culpa.

För det första: Jag förordar ingenting, jag förklarar att logiken bakom att köra med små marginaler skiljer sig åt mellan el- och avgasbilar. Men ja, själv kör jag ofta med relativt små marginaler batterimässigt, det är sant.

För det andra: Du hittar på extremt osannolika situationer i ett särfall du inte vet något om. Jag har flera möjliga vägar att köra de sista milen till landet. Jag fastnar inte timtal i en bilkö. Hamnar jag i en sådan vänder jag och tar en annan väg. Är jag själv med i olyckan har jag sannolikt större problem.

Hemåt är det förvisso lite annorlunda, där är det motorväg till tre km från hemmet. Det är å andra sidan i Stockholm, och det finns laddare vid varje motorvägsavfart från Södertälje.

För det tredje: Som andra förklarat förstår du inte hur lite en elbil drar när det går långsamt relativt när det går fort. Och att den i princip inte drar någonting stillastående. Jag har på riktigt tänkt ”åh, lite kö, vad skönt, då slipper jag fundera på om jag måste ladda”.

För det fjärde: Vi har uppenbarligen olika riskaversion du och jag. Jag planerar inte alltid för värsta tänkbara situation. Jag planerar dock för rimliga risker. Det innebär att jag kör med större marginaler på vintern och även miitigerar andra risker vid behov. Jag har exempelvis packat motorsågen i bilen när jag behövt köra över Småländska höglandet i storm, men jag har den inte alltid med mig. Risker är inte konstanta.

För det femte: Jag har inget problem med att vi tycker olika, eller ens om du tycker att jag är dum i huvudet som resonerar som jag gör. Men det stör mig när du plockar fram halmgubben och hittar på potentiellt besvärande omständigheter i en situation du förstår så lite om. Jag försöker se det som nyfikna frågor och besvara dem; inte för att jag tror att du kommer ändra dig så mycket, men intresserade som bara läser kanske får en fullödigare bild än de annars fått.

Edit: Rättat ett par skrivfel och lagt till en mening i punkt ett.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, det är ju en teori. :)
Sämre än dina tycker du?
 
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Även laddhybrider räknas som elbilar i statistiken. Frågan är hur många som är rena elbilar…
Åtminstone har storsäljarna på Volvo varit laddhybrider.
Jo det vore intressant se hur många är riktiga elbilar.

Även Kia gör själv massa reklam om 100% laddbart till 2024. Ändå finns ingen riktig vettig Kombi som inte är bara hybrid. Jag skulle säga det är en minussida som inte näms så ofta av dem som negativa. Dvs att många elbilar är antingen mini eller sport, kanske de som säljer mest?!

Tycker själv hybrid blivit gammalmodigt och borde ersatts med 100% el på samtliga modeller. Men det kanske är en inkörsport till elbil fortfarande....men vi som kört hybrider 3år eller längre vill ju se nån uppgradering dvs byta till eldrift.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Stefan N Stefan N skrev:
Siffror för 2022 ser ut så här, el 33% [länk]
Ok tack!

Ser bra ut, nu får vi väl hoppas det börjar tillverkas elbilar som inte är bara skryt.

Dvs enklare modeller med mycket bagageutrymme och andra praktiska saker!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok tack!

Ser bra ut, nu får vi väl hoppas det börjar tillverkas elbilar som inte är bara skryt.

Dvs enklare modeller med mycket bagageutrymme och andra praktiska saker!
Efterfrågan på kombibilar verkar inte vara så hög i så många andra länder än Sverige tyvärr. Om man inte har hund och småbarn går det utmärkt med lite planering.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Efterfrågan på kombibilar verkar inte vara så hög i så många andra länder än Sverige tyvärr. Om man inte har hund och småbarn går det utmärkt med lite planering.
Tyvärr tillhör jag till hund och småbarn ;) Och är en usel packare :crysmile:
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.