Bra artikel! Jag gillade i synnerhet den här grafiken. Det är en i mina ögon extrem förändring på under tio år.
Graf över nyregistrerade bilar efter bränsletyp, 2014 jämfört med 2022, minskning för bensin och dieselbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Riktiga kombi kommer, VW har satt 2024 för en ID7 baserad.
[länk]

Och flera andra följer efter när de utökar sina modellprogram. Bara att tuffa vidare med nuvarande.;)
Ok då får man tuffa vidare med sin Kombi hybrid till ca 24-25 då.

Var inte det förresten VW som hade även planer introducera en elbil utan massa touchknappar och annat löjligt? Saknar verkligen ON/OFF knappar, dessa har ju inte funnits på decennier i våra vanliga bilar :cry: Speciellt irriterande behöva starta om stolvärme, rattvärme mm och ha en "dator" som härjar om halka. I en gammal Volvo (21år gammal fossilbil) har det tom blivit inbränning i displayen pga den varningen :crysmile::rofl:
 
Redigerat:
M
S slugger75 skrev:
Nu har det snart gått fem år sen den här tråden startade. Sveriges mest sålda bil i år är en elbil. Ingen som har bytt till elbil har bytt tillbaka till fossilbil. Tvivlare och bakåtsträvare kommer dock alltid att finnas, det är naturligt.
Jag känner ett par stycken som bytt från el till fossil.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag tror VW gått längst av alla i att införa touch-knappar, så gillar man inte sådana alls ska man nog inte tro att de blir ett föredöme bara för att de backar lite.

Men jo, de har erkänt att alla touch-knappar inte blev så bra och att de ska ändra det. Tror dock inte att det hänt än.
 
  • Ledsen
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror VW gått längst av alla i att införa touch-knappar, så gillar man inte sådana alls ska man nog inte tro att de blir ett föredöme bara för att de backar lite.

Men jo, de har erkänt att alla touch-knappar inte blev så bra och att de ska ändra det. Tror dock inte att det hänt än.
Kanske inte men hoppas de i framtiden införs till datorn att man kan välja autostarta och även autostänga vissa funktioner eller att den åtminstone minns vad som varit senast på och av!

Är kanske ett ilandsproblem men jobbigt när stolvärme, rattvärme mm stängs av om man haft bilen avstängd. Speciellt här i Norrbotten där vi har vinter 3/4 av året...
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra artikel! Jag gillade i synnerhet den här grafiken. Det är en i mina ögon extrem förändring på under tio år.
[bild]
Från Juni 2022 till maj 2023 har det registrerats 195,263 bilar som inte drivs av enbart elmotor. Under samma period registrerades det 104,794 bilar som drivs av enbart elmotor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Så många idioter som inte fattat att elbil bara är skit :rolleyes:
 
  • Haha
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Så många idioter som inte fattat att elbil bara är skit :rolleyes:
På vilket sätt är det skit?

Det som är skit är all elektronik, men de slipper du inte med en ny fossilbil åtminstone inte från svenska marknaden!

Dem är idioter som tror en elbil behöver en värsting dator och som vill köra med importerad bränsle från tveksamma länder, som dessutom prissätts i kartell.
 
M Markarbetaren skrev:
Från Juni 2022 till maj 2023 har det registrerats 195,263 bilar som inte drivs av enbart elmotor. Under samma period registrerades det 104,794 bilar som drivs av enbart elmotor.
Läste det först som tvärtom och blev häpen, men ungefär som för helåret 2022 då? Orkar inte titta på riktig data, men det ser väl ungefär så ut i grafen jag lade upp också.

Ska bli intressant att se om borttagandet av elbilsbonusen får någon tydligt märkbar effekt.

Sen hoppas jag att Toyotas låtsashybrider ska börja backa också. Hur dessa icke-laddbara bilar kan fortsätta ta marknadsandelar övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske inte men hoppas de i framtiden införs till datorn att man kan välja autostarta och även autostänga vissa funktioner eller att den åtminstone minns vad som varit senast på och av!

Är kanske ett ilandsproblem men jobbigt när stolvärme, rattvärme mm stängs av om man haft bilen avstängd. Speciellt här i Norrbotten där vi har vinter 3/4 av året...
Min bil har fysiska knappar för allt det det, men allt utom stolsvärme när toggle-knappar med default av när bilen startas. Det går tydligen att ändra standardbeteende om man går till en icke auktoriserad verkstad och låter dem "hacka" datorn...
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Min bil har fysiska knappar för allt det det, men allt utom stolsvärme när toggle-knappar med default av när bilen startas. Det går tydligen att ändra standardbeteende om man går till en icke auktoriserad verkstad och låter dem "hacka" datorn...
Hacka är nåt som är väldigt lockande gällande min Kia :)
Vill dock inte göra det pga garantin som lär ryka...men när den går ut och man har kvar bilen.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske inte men hoppas de i framtiden införs till datorn att man kan välja autostarta och även autostänga vissa funktioner eller att den åtminstone minns vad som varit senast på och av!

Är kanske ett ilandsproblem men jobbigt när stolvärme, rattvärme mm stängs av om man haft bilen avstängd. Speciellt här i Norrbotten där vi har vinter 3/4 av året...
Vi får vänta på Volvo, det du beskriver fungerar som du vill ha det på vår bil. Man gör förinställningar av funktionerna och sedan röststyrning. Rör aldrig centerdisplay för de funktionerna när jag kör;) Men samtidigt verkar de har mera problem med nya integrerade Google/Android som flera klagar på jämfört med Sensus.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läste det först som tvärtom och blev häpen, men ungefär som för helåret 2022 då? Orkar inte titta på riktig data, men det ser väl ungefär så ut i grafen jag lade upp också.

Ska bli intressant att se om borttagandet av elbilsbonusen får någon tydligt märkbar effekt.

Sen hoppas jag att Toyotas låtsashybrider ska börja backa också. Hur dessa icke-laddbara bilar kan fortsätta ta marknadsandelar övergår mitt förstånd.
Jag var hos min lokala Toyotahandlare i fredags. Blev rent ut sagt chockad över utbudet. EN enda elbil, med ett namn som är omöjligt att lägga på minnet. Resten var hybrider med remjohan-växellådor. Märkligt att folk köper Toyota idag, eller gör dom ens det? Får känslan att det bara är kommunernas hemtjänst som rullar runt i vita Toyotor idag.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Kia har väl framför allt en massa jobbiga ljud man gärna slipper. Annars är nog mycket som återgår till defaultinställningar sådant som biltillverkarna ser som säkerhetsfunktioner.

Med det sagt skulle jag gärna stänga av den automatiska skyltavläsningen permanent i min bil.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hacka är nåt som är väldigt lockande gällande min Kia :)
Vill dock inte göra det pga garantin som lär ryka...men när den går ut och man har kvar bilen.
Så efter sju år då...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.