1 496 859 läst · 24 614 svar
1497k läst
24,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är väl Ukraina-katastrofen som hänger kvar kan jag tänka mig men den kanske börjar släppa nu?pacman42 skrev:
Tyskarna har väl anpassat sig på ett sätt som Putin inte kunde drömma om...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
OK, offgrid bra där. Hur löser du vintern? Liten å på egen mark kanske.R RogerHql skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 589 inlägg
Varför då? Fattar inte.pacman42 skrev:
På ”vanlig” landsbygd är ju laddning alltid nära och i riktig obygd, typ till fjälls på vintern med två skotrar på släp är väl ändå flytande bränslen som man kan ha med i vanliga jeepdunkar vida överlägset.
Jovisst är det så idag men bränslecellstekniken har en annan fördel utöver att man kan tanka på tre minuter. systemets energitäthet och räckvidden kan mycket väl slå ut batteritekniken på sikt.pacman42 skrev:
Man anser ju att det fortfarande finns utvecklingspotential på h2-sidan.
Men jag tänker inte utse någon vinnare...
Jag tror benhårt på vätgasbilar med början i Sveriges Klondyke dvs Norrbotten.pacman42 skrev:
Förutsättning är att man bygger ett par SMR reaktorer i Luleåområdet så garanteras SSAB elström för Hybrit.
Ur Hybrit kan det bli en stor spin-off för vätgasteknologier som bilar.
Bara för norrbottningen att gå in och köpa sig en Mirai
https://www.toyota.se/bilar/mirai?gclsrc=ds&gclsrc=ds
Helt vansinnigt vid nattkörning.R RogerHql skrev:
Skämt åsido, för dyr infrastruktur utifrån nyttan. Bättre att ha dem hemma då, om det inte vore för att de levererar el när alla andra solceller levererar el...
P paralun skrev:Jag tror benhårt på vätgasbilar med början i Sveriges Klondyke dvs Norrbotten.
Förutsättning är att man bygger ett par SMR reaktorer i Luleåområdet så garanteras SSAB elström för Hybrit.
Ur Hybrit kan det bli en stor spin-off för vätgasteknologier som bilar.
Bara för norrbottningen att gå in och köpa sig en Mirai
[länk]
Varför skulle man vilja köpa en sådan tråkig bil? Det finns ju massor med roliga elbilar
Jag har gott om paneler som samlad damm just nu Pacman.pacman42 skrev:
Men vi får väl se vad som händer till sommaren...
just nu blev jag sugen på att köra Mirai. Det dök ju upp en länk här alldeles nyss...
Visar sig att man kan hyra en vid Tekniska högskolan.
Funderade på att hälsa på mina barn i Mjölby.
Det förutsätter att det finns åtminstone ett tankställe söder om Nyköping...
Pga räckvidden. Alternativet är en släpvagn med batterier. Stora delar av Norrlands inland kommer inte att få tillräckligt tätt mellan laddpunkterna. Än värre i Ryssland, Kanada, USAs mellanväst osvNötegårdsgubben skrev:
I Göteborg finns det ETT tankställe för vätgasbilarR RogerHql skrev:Jag har gott om paneler som samlad damm just nu Pacman.
Men vi får väl se vad som händer till sommaren...
just nu blev jag sugen på att köra Mirai. Det dök ju upp en länk här alldeles nyss...
Visar sig att man kan hyra en vid Tekniska högskolan.
Funderade på att hälsa på mina barn i Mjölby.
Det förutsätter att det finns åtminstone ett tankställe söder om Nyköping...
Karlskoga, Sandviken och Arlanda känner jag också till om jag nu inte missminner mig.pacman42 skrev:
Arlanda är säkert.
Nästan 100 kr/kilot för vätgasen var det för några veckor sen när jag passserade.
Och det pekar ju på en annan fördel med vätgas. Extremt hög energidensitet.