1 499 596 läst · 24 663 svar
1500k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Även de som jobbar skift sover någon gång och reser man långt gör man normalt det längs stora vägar, vare sig man själv bor 200 meter eller två mil från dessa vägar.
Laddbrist tror jag kommer fortsätta kunna vara ett problem i följande fyra fall de närmaste tio åren, i övrigt är det redan löst eller bara en fråga om betalningsvilja:
Laddbrist tror jag kommer fortsätta kunna vara ett problem i följande fyra fall de närmaste tio åren, i övrigt är det redan löst eller bara en fråga om betalningsvilja:
- Längs Europa- och riksvägar, i synnerhet vid storhelger.
- I radhussamfälligheter med garage i längor och/eller annan samfälld parkering.
- För hyresgäster i lättuthyrda bostäder.
- I Norrlands inland.
Hur skulle ytterligare en laddare några km hemifrån hjälpa i de exempel du tar upp?TRJBerg skrev:Det var mest en iakttagelse som jag gjorde pga diskussionen om access till publika snabbladdare.
Sen kan jag tänka mig situationer när hemmaladdning nattetid inte funkar. T ex skiftjobb i kombination med behov att göra långa resor två gånger per dygn eller mer. Många på landsbygden har mer än en syssla/jobb pga ekonomin.
/Krille
Större chans att få tillgång till laddning. Det kan ju ofta(st) vara så att de upptagna och att det är kö till dem. I de närmaste exemplena jag tog upp var det bara en eller två platser vid laddstationerna.K Krille4 skrev:
14.000 nya laddstolpar behövs – per vecka
EU kommer att behöva installera 14.000 nya laddstationer – varje vecka – för att klara av att nå målet att minska koldioxidutsläppen från personbilar med 55 procent till 2030. Dubbelt så många som EU räknat med. Den slutsatsen drar McKinsey och branschorganisationen ACEA i en ny rapport.
Under året som gått i Uppsala har det byggts flera laddmöjligheter. De flesta 3.7kW och några 11kW men de flesta ej publika.
Räknar man publika så har det tillkommit tre och en har tagits bort sedan årsskiftet.
Samma antal snabbladdare som för ett år sedan. Men elbilsparken har i princip fördubblats. Man skulle bygga ut citygaraget med elbilsladdning. Det har varit stängt drygt ett år nu pga rivningsarbete intill.
Utbyggnaden går ju som attan nu för tiden. En stolpe i kvartalet typ. Får IKEA tummen ur här någon gång så kan det blir några snigelladdare till. Pendlare kommer att få ladda i grannkommuner.
Vi har ett trafikborgarråd från Miljöpartiet med enda intresse av enkelriktatskyltar och bort med alla bilar.
Hur ser det ut i era städer?
https://www.di.se/nyheter/14-000-nya-laddstolpar-behovs-per-vecka/
EU kommer att behöva installera 14.000 nya laddstationer – varje vecka – för att klara av att nå målet att minska koldioxidutsläppen från personbilar med 55 procent till 2030. Dubbelt så många som EU räknat med. Den slutsatsen drar McKinsey och branschorganisationen ACEA i en ny rapport.
Under året som gått i Uppsala har det byggts flera laddmöjligheter. De flesta 3.7kW och några 11kW men de flesta ej publika.
Räknar man publika så har det tillkommit tre och en har tagits bort sedan årsskiftet.
Samma antal snabbladdare som för ett år sedan. Men elbilsparken har i princip fördubblats. Man skulle bygga ut citygaraget med elbilsladdning. Det har varit stängt drygt ett år nu pga rivningsarbete intill.
Utbyggnaden går ju som attan nu för tiden. En stolpe i kvartalet typ. Får IKEA tummen ur här någon gång så kan det blir några snigelladdare till. Pendlare kommer att få ladda i grannkommuner.
Vi har ett trafikborgarråd från Miljöpartiet med enda intresse av enkelriktatskyltar och bort med alla bilar.
Hur ser det ut i era städer?
https://www.di.se/nyheter/14-000-nya-laddstolpar-behovs-per-vecka/
Bor man på landet får man nog räkna med att man måste kunna ladda hemma om det ska fungera med elbil. Att åka några kilometer och sitta och vänta i bilen när den laddar är det nog ingen som gör frivilligt.TRJBerg skrev:
/Krille
Grundläggande för merparten är nog att kunna ladda vid bostad för att det ska vara smidigt och slippa planera laddning. Man vet ju inte alltid när och vart man behöver köra.
I vårt fall krävs laddning både vid bostad och fritidshus.
I vårt fall krävs laddning både vid bostad och fritidshus.
Dyker upp lite laddar här och där i min kommun många butiker som sätter upp för att locka (snåla) kunder..
Varför ska man behöva "små tanka" bilen överallt? Jag tror mer på att man ska installera 3.7 kW laddboxar där bilar står länge dvs jobb/natt parkering (ej på gatan)
Sen får man väl börja ha fler snabbladdare på ställen där kapaciteten finns. En mack med 4 pumpar kanske behöver 16 st 150kW för att täcka samma behov om man tänker hur ofta man behöver tanka och tid det tar. Kanske lite mindre om man räknar bort dom som alltid laddar hemma/jobb.
Varför ska man behöva "små tanka" bilen överallt? Jag tror mer på att man ska installera 3.7 kW laddboxar där bilar står länge dvs jobb/natt parkering (ej på gatan)
Sen får man väl börja ha fler snabbladdare på ställen där kapaciteten finns. En mack med 4 pumpar kanske behöver 16 st 150kW för att täcka samma behov om man tänker hur ofta man behöver tanka och tid det tar. Kanske lite mindre om man räknar bort dom som alltid laddar hemma/jobb.
Min phev fick i sig mindre än min sträcka Tor till affären, mindre än en mil, på tiden jag normalt handlar. Ska testa min nyinköpta Zoe som inte har snabbladdning men väl 22kwh ac vilket är vad icas gratisstolpar står som. På en timme borde man få mer än fem mil. Ingen lösning på att ladda, inte mycket pengar, men för 20 sekunder med laddsladden är det nog värt det?A AndersS skrev:
Såg uppgifterna för nya BMW i7. Ser ju bra ut men verkar bara finnas i L utförande, eller om den vuxit på längden till 5,4 meter. 1.58 miljoner för vad jag antar är basutförandet så den kostar nog närmare 2, Finns nog inget som saknas i komfort, prestanda, räckvidd. Konkurrerar nog främst med EQS.
För krångligt för min bekvämlighet, först leta efter ledig laddplats och sedan ansluta kablar. Den möjligheten kommer att försvinna när antalet elbilar ökar i antal och då kommer man vilja ha betalt i någon form t.ex. handla för 500kr och ladda gratis men kräver "medlemsskap". Och hur många står en timma?J JohanLun skrev:Min phev fick i sig mindre än min sträcka Tor till affären, mindre än en mil, på tiden jag normalt handlar. Ska testa min nyinköpta Zoe som inte har snabbladdning men väl 22kwh ac vilket är vad icas gratisstolpar står som. På en timme borde man få mer än fem mil. Ingen lösning på att ladda, inte mycket pengar, men för 20 sekunder med laddsladden är det nog värt det?
De som idag letar efter de här möjligheterna är intresserade av att köra elbil, men för den stora mängen är el bara ett sätt att driva bilen framåt, min analys som självklart kan vara felaktig.
Just nu är platserna precis vid ingången och ofta lediga. Men visst, när alla kör elbil kommer det inte vara så här... Däremot tror jag restauranger och hotell mycket väl kan ha gratis laddning som ett argument att stanna där...A AndersS skrev:För krångligt för min bekvämlighet, först leta efter ledig laddplats och sedan ansluta kablar. Den möjligheten kommer att försvinna när antalet elbilar ökar i antal och då kommer man vilja ha betalt i någon form t.ex. handla för 500kr och ladda gratis men kräver "medlemsskap". Och hur många står en timma?
Självklart, men någon ska betala och det blir då del av kostnad för marknadsföring.J JohanLun skrev:
Det blir en del av affärsupplägget för den verksamhet som berörs. Ungefär som bonuspoäng, etc men de delas ut direkt.
Det är mest laddhybrider som behöver ladda vid affärer, skulle jag säga. Brukade ladda min tidigare Outlander PHEV på Ica, men elbilarna vi har nu laddar vi hemma + på snabbladdare när vi reser lite längre. Och på destionationsladdare om vi bor på hotell i någon stad.
Helt onödigt att ladda några få kWh i en bil som har 68 kWh batteri om man handlar i en timme eller så.
De få gånger jag laddar på stan är då det ofta är lättare att hitta p-plats med laddare än utan, inte för att jag egentligen behöver. Östermalm i Stockholm är ett typiskt sådant exempel.
Helt onödigt att ladda några få kWh i en bil som har 68 kWh batteri om man handlar i en timme eller så.
De få gånger jag laddar på stan är då det ofta är lättare att hitta p-plats med laddare än utan, inte för att jag egentligen behöver. Östermalm i Stockholm är ett typiskt sådant exempel.
Men nödvändigt med 30 liter bensin i tanken?J jocke31 skrev:Det är mest laddhybrider som behöver ladda vid affärer, skulle jag säga. Brukade ladda min tidigare Outlander PHEV på Ica, men elbilarna vi har nu laddar vi hemma + på snabbladdare när vi reser lite längre. Och på destionationsladdare om vi bor på hotell i någon stad.
Helt onödigt att ladda några få kWh i en bil som har 68 kWh batteri om man handlar i en timme eller så.