G Greger_08 skrev:
Är nog svensk byråkrati som sätter max vikten kroken klarar ju mycket mer.
Nej. Alla bilar som säljs i Sverige i dag är helbilsgodkända enligt internationella regler och standarder. Det är inget som Svenska myndigheter kan påverka.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
T
Men finns det några fysiska begränsningar på en elbil som gör att dom inte får dra lika mycket som en diesel eller är det bara vikten som på vilken bil som helst.

Så länge inte batterier, växellåda, elmotor går sönder så är det egentligen ingen skillnad mot en vanlig bil och jag med B96 kan egentligen dra mer än angivet ? Vilket öppnar upp utbudet betydligt mer.
 
Begräsningen är nog i de allra flesta fall att motorer och växelriktare inte tål den höga kontinuerlig belastningen som ett tyngre släp innebär. Eller iallafall att biltillverkaren inte vill lova att grejerna håller.


T TH885 skrev:
...och jag med B96 kan egentligen dra mer än angivet ?
Du kan inte dra mer än vad tillverkaren anger som max släpvagnsvikt oavsett vilken behörighet du har.
 
T TH885 skrev:
Gällande dragkrok, vet någon vad som händer exakt om man hänger på mer än vad som är tillåtet?

tex en Mach-e som har 750kg max vikt, vad händer om jag hänger på 1200kg.
Startar den inte? Brinner den upp ? Garantin går åt skogen? Stannar efter 150m ? Eller är det bara olovlig körning man riskerar? Borde ju vara något med batteri och kylning som begränsar detta tänker jag.

Mest nyfiken om man kan tulla lite på den vikten.
För det är omöjligt att veta egentligen vad ett släp väger om man fyller med jord eller en husvagn som man lastar innan semester .
T TH885 skrev:
Gällande dragkrok, vet någon vad som händer exakt om man hänger på mer än vad som är tillåtet?

tex en Mach-e som har 750kg max vikt, vad händer om jag hänger på 1200kg.
Startar den inte? Brinner den upp ? Garantin går åt skogen? Stannar efter 150m ? Eller är det bara olovlig körning man riskerar? Borde ju vara något med batteri och kylning som begränsar detta tänker jag.

Mest nyfiken om man kan tulla lite på den vikten.
För det är omöjligt att veta egentligen vad ett släp väger om man fyller med jord eller en husvagn som man lastar innan semester .
Hej!

Jag vet att jag har läst i något/några Mustangforum att släpvagnsvikten på Mach-E skulle höjas till 1000 kg, åtminstone för awd-varianten. Med det sagt så är alltså dagens begränsning 750 kg om du ska köra lagligt.

Har själv en Mach-E, RWD SR och jag har lite svårt att tro att bilen brinner upp/epxloderar/imploderar om du skulle dra 780 kg med den idag. Troligen ryker däremot garantin om någon kommer på dig, försäkringen upphör att gälla och du kan få böter.

Själv hoppade jag över dragkrok då jag inte det tyckte det var värt typ 15 000 kr extra med tanke på hur sällan jag skulle använda dragkroken. Och jag har varken häst eller husvagn.

Här är annars en bra beskrivning av dragmöjligheterna:
https://electrictowcars.com/ford-mustang-mach-e/
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det ett bekymmer på riktigt så det stör eller bara att det vore nice någon gång per vinter?
För min del är det väl mest att det vore nice med lite mer acceleration, men rwd varianten är inte såatt den är slö.
På t.exmach-e får man ju större frunk utan framhjulsdrift också som bonus
Det går helt klart att leva med. Kombinationen odubbade vinterhjul och våt is på vägbanan får bilen att vifta på svansen på ett vis som framhjulsdrivna bilar inte gör. Jag hade försökt intala mig att med moderna antisladdsystem så skulle inte bakhjulsdriften spela så stor roll. Det gör den alltså fortfarande. Men våt is är inget vanligt väglag för mig i alla fall.
 
D djac skrev:
Du ska åka tåg/buss/flyg, eller hyra bil, äga en bil är helt klart fel form för dig!
Jag har hyrt bil några gånger, t.ex. när min förra bil var så gammal att vi inte vågade ta den på semestern, och det var väldigt besvärligt. Först fick jag då åka kollektivt i 20-25 minuter (rätt långa promenader till busshållplatser och dessutom ett bussbyte) för att hämta bilen. Sen var vi tvungna att hämta ut den en dag innan vi skulle åka iväg och ägna hela kvällen åt att list ut hur vi skulle få in packningen. Vi fick packa om en massa saker eftersom hyrbilen inte hade samma lastutrymme som vår bil.

Att köra den sen var smidigt, men sen när den skulle lämnas tillbaka var jag då tvungen att åka kollektivt hem efter att ha lämna det.

Jag betalar gärna lite extra (om det nu blir en extra kostnad med tanke på hur ofta vi ändå använder bilen) för bekvämligheten. Men med tanke på kostnaden för hyrbilen så är jag rätt tveksam till om det skulle löna sig. Eftersom vi har en bil så åker vi ju och storhandlar nån gång i veckan.

Till jobbet åker jag redan pendeltåg.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stoppa i sladden hemma à 10 sekunder varje dag = 61 minuter per år.
Tanka på macken à 5 minuter varannan vecka = 130 minuter per år.
För dig kanske. Jag tankar 10 gånger om året, inte varannan vecka.

Och sen ska väl sladden tas ur också? Och rullas ihop/läggas undan? Eller slänger man den bara på marken?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du blandar och ger. Ibland gäller det exakt dig och personer som använder bilen som du, ibland är det för andra, som pendlar till jobbet.
Ja, eftersom alla har olika körmönster? Och alla har olika möjlighet att ladda hemma. Och alla har olika möjlighet att ladda på jobbet.

Jag tycker diskussionen blir väldigt konstig om man bara ska diskutera utifrån en enda situation.
 
N Nerre skrev:
För dig kanske. Jag tankar 10 gånger om året, inte varannan vecka.

Och sen ska väl sladden tas ur också? Och rullas ihop/läggas undan? Eller slänger man den bara på marken?
För min del har jag en lagom lång sladd, så jag tar bara ur den, sätter den i hållaren och sätter mig i bilen. Det tar 2-3 sekunder totalt sett. (Luckan stängs automatiskt av sig själv)
Att sätta i den tar någon sekund extra då luckan ska öppna upp sig innan jag stoppar i sladden.
10s är alltså totaltid, med lite överdrivna siffror för att inte ge några glädjesiffror.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis
T TH885 skrev:
Men finns det några fysiska begränsningar på en elbil som gör att dom inte får dra lika mycket som en diesel eller är det bara vikten som på vilken bil som helst.

Så länge inte batterier, växellåda, elmotor går sönder så är det egentligen ingen skillnad mot en vanlig bil och jag med B96 kan egentligen dra mer än angivet ? Vilket öppnar upp utbudet betydligt mer.

Det tror jag inte, verkar vara ganska "slumpmässigt" vad de faktiskt sätter dragvikten till. T.e.x MB EQE har 750kg... men kollar man vad de sitter för krok m.m på liknade bilar är det betydligt högre.

BMW iX får t.ex dra 2500kg, beställde faktiskt en sådan idag och mycket PGA den goda dragvikten. Då kan jag t.ex hämta en minigrävare med den bilen.
Tror Tesla Model X får dra något liknade så visst KAN man bygga elbilar med hög dragvikt.
 
TRJBerg
Jag letade för skojs skull (har bensinbil) efter laddplatser i närheten. Hittade sajten uppladdning.nu. (Finns det bättre sajter för det? Övriga jag hittade var för en specifik leverantör.)
Där var den närmsta som inte verkade tillhöra en lokal villaförening ca 13 km från mig. (2 platser.) Fanns en annan ca 15 km bort. (1 plats.) Övriga var på ca 17 km resp 25-30 km bort. Sedan blir det längre.
 
Uppladdning.nu, känns lite omodern tycker jag. Jag kör med Chargefinder, som dels har en bra färgkodning för olika typer av laddare, dels har realtidsuppdatering på laddarna – ibland ner till nivån hur pass fulladdade bilarna som laddar är.

Tror den går att körs som webbsida också om man inte vill ha appen.
 
TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Uppladdning.nu, känns lite omodern tycker jag. Jag kör med Chargefinder, som dels har en bra färgkodning för olika typer av laddare, dels har realtidsuppdatering på laddarna – ibland ner till nivån hur pass fulladdade bilarna som laddar är.

Tror den går att körs som webbsida också om man inte vill ha appen.
Kollade på chargefinder. Verkar fungera bra, samma resultat.
 
Ja, på det stora hela hämtar de förstås info från samma databaser, så man ska inte vänta sig att den ena har laddare som den andra saknar.

Jag förstod dock inte om du hade någon poäng med att det var glest mellan laddarna på den uppländska landsbygden. Kan man inte ladda hemma är det förstås ett problem, men det kan man ju normalt på sådana platser. Publika laddare är därför något man brukar när man är långt hemifrån, inte nära.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, på det stora hela hämtar de förstås info från samma databaser, så man ska inte vänta sig att den ena har laddare som den andra saknar.

Jag förstod dock inte om du hade någon poäng med att det var glest mellan laddarna på den uppländska landsbygden. Kan man inte ladda hemma är det förstås ett problem, men det kan man ju normalt på sådana platser. Publika laddare är därför något man brukar när man är långt hemifrån, inte nära.
Det var mest en iakttagelse som jag gjorde pga diskussionen om access till publika snabbladdare.
Sen kan jag tänka mig situationer när hemmaladdning nattetid inte funkar. T ex skiftjobb i kombination med behov att göra långa resor två gånger per dygn eller mer. Många på landsbygden har mer än en syssla/jobb pga ekonomin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.