1 527 092 läst · 24 843 svar
1527k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tror VW är extremt snåla (eller smarta om man vill så) och har tagit bort så många kontaktdon det går. Andra kör standardkablage så det bara är att jacka i. Men jag vet faktiskt inte, det jag kom fram till var att det fanns 2 kit man kunde köpa från den leverantören, det ena som var riktigt fult och tjuvkopplade sig nånstans. Det andra som skulle supporta backvarnare och sånt skit och krävde att man kopplade in en kontakt under instrumentpanelen och drog den bak till skuffen. Där kände jag, men kunskap om hur många plastsnäppen man bryter av när man inte vet hur man lossar plastpaneler plus att jag själv inte ens har tid att meka med egna (gamla)) bilar, att jag inte skulle på ett hedervärt sätt kunna hjälpa svärfar att installera detta i hans fabriksnya bil och han fick tillbaka en fin bil igen. Mitt konstaterande var också, då jag själv hunnit igenom 4 st nya Golf7, det är ett måste att beställa dragkrok från fabrik (i mitt fall med bil via jobbet är det väl tveksamt om det gått att göra på annat sätt) - dragpaketet är inte dyrt och inkluderar backkamera och endel annat, ska man ha det så blir det dyrare att montera krok i efterhand. Men som sagt, jag tror svärfar betalade ett par tusen för att få allt installerat, vilket jag i sammanhanget ändå tyckte var billigt. Ska sägas att han inte kunnat välja till dragkrok, för han köpte en lagerbil på utförsäljning och som jag förstod hade de bara vanliga (icke kombi) golfar utan drag i det erbjudandet. Sorry för OT utvikning. Men, för att återknyta till elbilar, så misstänker jag att de bilar som ändå går att få med drag (300 kg verkar det ju vara) blir en dyr historia, om de ska eftermonteras. Det verkar ju som att alla nya elbilar som kommer nu faktiskt kan ha drag, men bara superlåga dragvikter. För mig skulle det faktiskt funka, om jag bytte till en liten obromsad kärra. Jag är ändå trött på att få fixa med släpvagnsbromsar (men det förstärks av att jag har ett eget täckt släp och farsans öppna släp som han är för gammal för att själv använda men tycker det är bra det finns kvar så det står hos mig).M Mathias1 skrev:Låter som det var en universal kabelsats då kanske? Köper man en modellspecifik kabelstam så är det bara att klicka in den i princip. Ibland behöver man peta i en extra säkring i fram. I undantagsfall kan man behöva uppdatera mjukvaran. Men det står ofta tydligt i manualen om det behövs.
Har man en standardbil med normal konstruktion är det en bagatell att montera ett drag om man har lite skruvvana vågar jag påstå. Kan man hamna under 2000 kr för ett montage som tar en förmiddag i anspråk istället för att ge 20.000 kr till märkesverkstan så är det rätt trevligt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Tänk att man kan leva i en sådan förnekelse.... Alla tycker inte det är okej stanna några gånger och ladda. För min del är en ordentlig nackdel. om jag köper en ny bensin bil är det oftast inga problem att köra 40mil. Annars tar det några minuter till full tank.J jocke31 skrev:Ja, eller ändra sitt beteende en smula. Att stanna och ladda var 3:e eller 4:e timme ser inte jag som någon issue, faktiskt. Med min elbil (44 mil WLTP) så kommer jag från Stockholm till Malmö eller Göteborg på en laddning sommartid. På vintern blir det två stopp. Tycker inte det är något problem, i ärlighetens namn. I somras så for vi med fästmöns elbil (26 mil WLTP) från Sthlm till Skåne, blev laddstopp ungefär var 20:e mil. Funkade hur bra som helst också.
Om man kör många tusen mil/år så är det förstås en god idé med en bil som klarar 50-60 mil WLTP, dvs med lite större batteri. Men jag har svårt att se det som ett reellt problem att behöva stanna ibland och sträcka på benen.
Om jag köper en ny elbil så kommer jag inte 40mil på en laddning. Utan jag måste stanna ett par gånger dem ena gången mer än 3-4min. Båda bilarna är helt nya, ändå sådan skillnad i räckvidd. För mig är det tydligt att elbilen behöver utvecklas mer när det gäller räckvidd och snabbladdning.
Men jag blir orolig om det.kommet utvecklas.mer. eftersom alla elbilsfanatiker. Sitter som bromsklossar. Där de säger att det fungerar perfekt att stanna några gånger....
Elbilen är bra på många sätt.
Förnekelse? Vissa tycker det är skönare att åka tåg. Eller gör det för att det är bättre för ekonomi eller miljö. Det är ett val och en preferens. Om DU tycker det är jobbigt att stanna och ladda behöver inte betyda att JAG tycker det. Det handlar inte om förnekelse utan om vad man tycker är acceptabelt. Att inte alla kör en BMW 750 är inte förnekelse att man kunde åkt bekvämare utan aktiva val för prioriteringar och preferenser.Bananskalare skrev:Tänk att man kan leva i en sådan förnekelse.... Alla tycker inte det är okej stanna några gånger och ladda. För min del är en ordentlig nackdel. om jag köper en ny bensin bil är det oftast inga problem att köra 40mil. Annars tar det några minuter till full tank.
Om jag köper en ny elbil så kommer jag inte 40mil på en laddning. Utan jag måste stanna ett par gånger dem ena gången mer än 3-4min. Båda bilarna är helt nya, ändå sådan skillnad i räckvidd. För mig är det tydligt att elbilen behöver utvecklas mer när det gäller räckvidd och snabbladdning.
Men jag blir orolig om det.kommet utvecklas.mer. eftersom alla elbilsfanatiker. Sitter som bromsklossar. Där de säger att det fungerar perfekt att stanna några gånger....
Elbilen är bra på många sätt.
Nu har jag som sagt bara PHEV just nu, men el är så mycket bättre körbarhet och trevligare att köra att jag absolut förstår att de som sällan gör långresor kan välja att ha elbil, ladda hemma, slippa åka på macken och sen få köra med en mycket bättre körbarhet. Det är ju som natt och dag. Skillnaden mellan en elbil och en fossilbil är ju lika stor som mellan en volvo 240 och en volvo V70. Om jag fick välja att köra 70 mil i en V70 men stanna 4 gånger eller göra samma resa i en 240skulle jag välja det senare. Nu är båda dessa fossila. Men jämförelsen funkar mellan en fossilbil och en elbil på samma sätt..
Jag kommer dock 40 mil på en laddning, åtminstone på sommaren.Bananskalare skrev:Tänk att man kan leva i en sådan förnekelse.... Alla tycker inte det är okej stanna några gånger och ladda. För min del är en ordentlig nackdel. om jag köper en ny bensin bil är det oftast inga problem att köra 40mil. Annars tar det några minuter till full tank.
Om jag köper en ny elbil så kommer jag inte 40mil på en laddning. Utan jag måste stanna ett par gånger dem ena gången mer än 3-4min. Båda bilarna är helt nya, ändå sådan skillnad i räckvidd. För mig är det tydligt att elbilen behöver utvecklas mer när det gäller räckvidd och snabbladdning.
Men jag blir orolig om det.kommet utvecklas.mer. eftersom alla elbilsfanatiker. Sitter som bromsklossar. Där de säger att det fungerar perfekt att stanna några gånger....
Elbilen är bra på många sätt.
Vintertid så blir det ett laddstopp på kanske 45 min, vilket är lagom för att få i sig lite käk. Men jag åker ändå inte 40 mil utan att stanna, det är ju en mardröm.
Tidigare i mitt liv så har jag arbetat som turnerande musiker under 17 års tid, och låg då på 3-4000 mil resor per år. Inte ens då åkte vi 40 mil utan att pausa.
Förnekelse? Jag förnekar inte att man måste stanna och ladda ibland, men ser det inte som ett reellt problem. Och i ärlighetens namn så tror jag inte det är ett problem för de flesta heller.
Vi kommer nog se att det kommer finnas, iallafall i trafikerade trakter, mängder av laddare kombinerat med tex matställen.Alfredo skrev:
Mackarna tjänar nog mer på att sälja mat än att sälja bensin. Tänk vad bra om dessa får folk att stanna 15-30 minuter istället för bara 5. Då hinner hela familjen ut att handla, inte bara pappa köpa 3 piggelin till alla i bilen och blåsa vidare... Jag har ibland försökt ta med mackor och en termos istället för att stanna på McD, men det är svårt att hitta fina rastställen. Om man kör på mindre vägar funkar det och är mycket trevligare än McD. Men kräver planering.
Det här tycker man ju att alla "vägkrogar" som ligger längs lite större vägar borde inse nyttan med. Installera några 50-100kW-laddare som gör att folk stannar 30+ min vore ju optimalt (för dom). Lagom stopptid för att traska in och käka nåt. Själv hade jag gärna sett 250+kW-laddare överallt, men just nu tar jag hellre fler 50-100kW än färre 250+kW.J JohanLun skrev:Vi kommer nog se att det kommer finnas, iallafall i trafikerade trakter, mängder av laddare kombinerat med tex matställen.
Mackarna tjänar nog mer på att sälja mat än att sälja bensin. Tänk vad bra om dessa får folk att stanna 15-30 minuter istället för bara 5. Då hinner hela familjen ut att handla, inte bara pappa köpa 3 piggelin till alla i bilen och blåsa vidare... Jag har ibland försökt ta med mackor och en termos istället för att stanna på McD, men det är svårt att hitta fina rastställen. Om man kör på mindre vägar funkar det och är mycket trevligare än McD. Men kräver planering.
Jag har varit och installerat styr i en blivande vägkrog längs E4 norr om Uppsala.
Det är förberett där från första början med rejäla matningar ifrån fördelningscentralen och rörkanalisation i marken för framtida elbilsladdning.
Det sätts inte upp någon laddare just nu, men jag gissar att det kommer komma någon rätt snabbt efter att restaurangen kommit igång.
Särskilt i såhär i början av eran med elbilsladdning så tror jag att man kan tjäna rejält på att erbjuda laddning tillsammans med att det i övrigt är attraktivt med ett stopp. Det attraktiva kan ju alltså vara mat eller någon attraktion av något annat slag.
Det är förberett där från första början med rejäla matningar ifrån fördelningscentralen och rörkanalisation i marken för framtida elbilsladdning.
Det sätts inte upp någon laddare just nu, men jag gissar att det kommer komma någon rätt snabbt efter att restaurangen kommit igång.
Särskilt i såhär i början av eran med elbilsladdning så tror jag att man kan tjäna rejält på att erbjuda laddning tillsammans med att det i övrigt är attraktivt med ett stopp. Det attraktiva kan ju alltså vara mat eller någon attraktion av något annat slag.
Och hoppar man på tåget nu kommer man sannolikt att göra vinst på det ett långt tag framöver. Människan är vanedjur, och vanor sprider sig.Mikael_L skrev:Jag har varit och installerat styr i en blivande vägkrog längs E4 norr om Uppsala.
Det är förberett där från första början med rejäla matningar ifrån fördelningscentralen och rörkanalisation i marken för framtida elbilsladdning.
Det sätts inte upp någon laddare just nu, men jag gissar att det kommer komma någon rätt snabbt efter att restaurangen kommit igång.
Särskilt i såhär i början av eran med elbilsladdning så tror jag att man kan tjäna rejält på att erbjuda laddning tillsammans med att det i övrigt är attraktivt med ett stopp. Det attraktiva kan ju alltså vara mat eller någon attraktion av något annat slag.
Har en grupp lärt sig att på väg mellan X och Y stannar man på Z för att ladda och käka kan stället P som långt senare öppnar 5 km från Z få svårt att locka kunder. Om de inte ska konkurrera med mycket högre nivå på servicen/priser/läge etc.
Fast kör man den sträckan året runt och var o varannan vecka, blir det snabbt rätt så tröttsamt.J jocke31 skrev:
45min funkar när man är ute med familjen men själv stannar jag sällan mer än 15min under färd. Dvs för lunch.J jocke31 skrev:
Jag ser det mer som en mardröm att när det är -10C behöva stanna 2ggr på 400km. Väldigt slöseri med tid i synnerhet att man tvingas stanna oftare ju tråkigare väder det är. Är det 22C och solsken är det ju trevligare att stanna men då behövs det mer sällan...
2*45 min på väg hem från att vara ute på jobb några dagar kan vara skillnaden på att hinna säga godnatt till barnen eller inte...
Alltså, jag är verkligen inte anti elbil och är glad för er det fungerar, hoppas verkligen det fungerar för mig framöver också. Men den här attityden att om det fungerar för mig som gör en "lång"resa / år sthlm-gbg så måste det fungera för alla, är lite tröttsam.
Jo, fast om jag åker t ex från Sthlm till Helsingborg eller Göteborg så har jag ju ändå planerat in några pauser i förväg, t ex i Gränna eller Jönköping. Så gjorde jag även när jag hade dieselbil, så det är ju inget nytt.Alfredo skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Det handlar om pengar... Om de knappt går runt som det är..... Var ska man då få pengar Ifrån att att satsa på laddning?V Vortex skrev:Det här tycker man ju att alla "vägkrogar" som ligger längs lite större vägar borde inse nyttan med. Installera några 50-100kW-laddare som gör att folk stannar 30+ min vore ju optimalt (för dom). Lagom stopptid för att traska in och käka nåt. Själv hade jag gärna sett 250+kW-laddare överallt, men just nu tar jag hellre fler 50-100kW än färre 250+kW.
De har tillräckliga problem med att övertyga folk om att halvfabrikat är godare än farmors äggmackor
Fast jag behöver ju bara stanna 1 gång på sträckan Sthlm-Gbg med min elbil - även på vintern. Kommer ju 27-28 mil vintertid. Och om jag hade haft ett jobb som krävde många/långa resor så hade jag skaffat en Long Rangebil som har kanske 60 mils WLTP-räckvidd för att ha ännu bättre marginaler.engs skrev:Fast kör man den sträckan året runt och var o varannan vecka, blir det snabbt rätt så tröttsamt.
45min funkar när man är ute med familjen men själv stannar jag sällan mer än 15min under färd. Dvs för lunch.
Jag ser det mer som en mardröm att när det är -10C behöva stanna 2ggr på 400km. Väldigt slöseri med tid i synnerhet att man tvingas stanna oftare ju tråkigare väder det är. Är det 22C och solsken är det ju trevligare att stanna men då behövs det mer sällan...
2*45 min på väg hem från att vara ute på jobb några dagar kan vara skillnaden på att hinna säga godnatt till barnen eller inte...
Alltså, jag är verkligen inte anti elbil och är glad för er det fungerar, hoppas verkligen det fungerar för mig framöver också. Men den här attityden att om det fungerar för mig som gör en "lång"resa / år sthlm-gbg så måste det fungera för alla, är lite tröttsam.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Men alla gör inte så. Själv stannar jag max 5min. Och var jag stannar de vet jag inteJ jocke31 skrev: