engs
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag ställer mig frågande till hur stor andel av Sveriges bilister som verkligen behöver köra m takbox och tungt släp i Norrlands inland på vintern i 100km utan att stanna mer än för att kissa under 1 minut. För hur många är detta verkligen det normala och regelbundna körmönstret?
Vill kunna ta mig säg 400km. Men även en kall vinterdag med snömodd och blåst. Utan takbox men hyfsat med last. Sen komma fram utan att direkt behöva ladda utan vill då kunna börja jobba och sen ta mig till hotellet.

Detta med marginal så man kan hålla värmen några timmar om man blir stående pga olycka eller så.

Sen ska det dessutom rymmas i tjänstbilsutrymmet.

Även det är inte helt enkelt att hitta. Men för att klara det bör den nog tyvärr också klara 100mil med takbox under optimala väderförhållanden verkar det som.
 
@
engs engs skrev:
Låter lite klent för mig ändå, dvs räckvidden mot hur jag kör.
Hoppas de släpper en Enyaq 100, eller 120 till det är dags att byta.

Å andra sidan drar väl 4x4 mer än vanliga, känner du till hur stor skillnad det gör i praktiken? Dvs inte efter nån körcykel, det kan jag läsa själv.
Tror inte det drar så mycket mer. Den är i alls fall jäkligt trevlig att köra efter vintervägen! Det gick åt mindre på hemvägen. Då hade vi 36 procent kvar trots att bilen och batteriet inte var förvärmt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
engs
@ @ndreas skrev:
Tror inte det drar så mycket mer. Den är i alls fall jäkligt trevlig att köra efter vintervägen! Det gick åt mindre på hemvägen. Då hade vi 36 procent kvar trots att bilen och batteriet inte var förvärmt.
Ja, av vad jag läst på så verkar just Enyaq vara den bästa valet just nu, för mitt körmönster. Bra lastutrymme, drag osv. "Bara" en +20 kWh till så tror jag den vore optimal.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Har funderat över precis det i denna diskussion - är det verkliga behov eller tänkta/önskade behov?

Jag tror att om många gjorde en inventering av sin bilanvändning - loggade alla resor (typ längd, destination, temp ute och hur långt innan man visste att man skulle köra) kommer de flesta personer som bor i någon form av tätort, har jobb och fritidsaktiviteter (egna och/eller barns) upptäcka att deras körmönster är tämligen förutsägbart. Baserat på detta kan man sedan fundera på om elbil är något.

Men många drar till med västa önskelistan och vill ha kapacitet för ALLT när det gäller elbil, som att de har högre förväntningar än på en ICE.

Jag ställer mig frågande till hur stor andel av Sveriges bilister som verkligen behöver köra m takbox och tungt släp i Norrlands inland på vintern i 100km utan att stanna mer än för att kissa under 1 minut. För hur många är detta verkligen det normala och regelbundna körmönstret?
Precis mina tankar också. Vill minnas att jag läst att snittbilisten kör ca 1100 mil/år, t ex. Det här går ju faktiskt att räkna på.

Jag ställer mig också tveksam till det uppgivna behovet till att kunna dra 1500 kg på släp hos så många. Med tanke på frekvensen i detta argument så borde ju trafiken vara smockfull med släpkärror, men så är det inte. Väldigt många skulle tjäna ekonomiskt på att beställa hemleverans och hyra en lastbil vid behov snarare än att köpa en släpkärra.

För många som vardagskör 3-10 mil/dag så är det sannolikt lönsamt att hyra en bil om de vid enstaka tillfällen behöver åka långt. Eller - helt enkelt acceptera att det tar någon timme extra att ladda på vägen.

Det är precis som du skriver inte speciellt ekonomiskt att skaffa en bil med egenskaper för extremfallen och tänkta scenarier, utan smartare att inventera vardagsbehovet och anpassa bilköpet därefter.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag har ju naturligtvis räknat ut att en bil som står stilla med värmen igång drar mindre än en som dessutom ligger och kör... Jag är inte så dum.
Men sedan så om det är Bjørns egna bil så borde det vara Optimus, och då är det en Tesla som har ett förhållandevis stort batteri.
Jag tänker mer på hur det upplevs i bilen.
Jag har suttit på ”tomgång” i båda våra elbilar i vinter och det märks knappt på batteriet. Vi hatr inte värmepump i någon av bilarna. Samma sak gäller ju bilköer. Inga problem att ha igång ratt-/stolsvärme och behaglig temperatur i kupén. Elbilar blir också uppvärmda snabbare i kupén än fossilbilar.
 
engs engs skrev:
Vill kunna ta mig säg 400km. Men även en kall vinterdag med snömodd och blåst. Utan takbox men hyfsat med last. Sen komma fram utan att direkt behöva ladda utan vill då kunna börja jobba och sen ta mig till hotellet.

Detta med marginal så man kan hålla värmen några timmar om man blir stående pga olycka eller så.

Sen ska det dessutom rymmas i tjänstbilsutrymmet.

Även det är inte helt enkelt att hitta. Men för att klara det bör den nog tyvärr också klara 100mil med takbox under optimala väderförhållanden verkar det som.
Du behöver en bil med 100 kWh batteri eller mer, i så fall skulle jag säga. Men - du kanske inte måste köra 40 mil utan stopp?

Som sagt, för att kolla ärlig förbrukning t ex vinter oc på motorväg, kolla EV Database.
 
Att dra släp är ju egentligen inte ett behov utan en lösning på ett behov att frakta någonting.

Det egentliga behovet kan lösas av tex:
1. Lasta i bagageutrymmet och kör flera vändor, om det inte är något väldigt stort eller tungt som inte går att dela på
2. Betala för leverans de få gånger något ska transporteras
3. Hyr annan bil med drag eller lastbil de gånger något ska transporteras
4. Låna ut din nya fina elbil till grannen en dag och låna hans 940 med dragkrok
5. Husvagn är en livsstil, och jag har inte svaret på det, men behovet att sova inomhus när man är på resa kan lösas med tex hotell, vandrarhem eller campingstuga.
6. Köra hästsläp (eller behovet att ha hästen med sig) är ju även det livsstil/hobby så inget svar på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Du behöver en bil med 100 kWh batteri eller mer, i så fall skulle jag säga. Men - du kanske inte måste köra 40 mil utan stopp?

Som sagt, för att kolla ärlig förbrukning t ex vinter oc på motorväg, kolla EV Database.
Det är få saker man verkligen absolut måste, men det kräver en ganska stor förändring av hur jag arbetar. Kommer bli mindre effektiv helt enkelt vilket känns baklänges då man (jag) normalt hela tiden försöker arbeta mer effektivt.

Tack för tipset!
https://ev-database.org/
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Och det ska vara enkelt oberoende av vad jag ska använda bilen till, jag är för bekväm (kanske kallas lat) för att hålla på att räkna på diverse scenarier hit och dit. När jag behöver bilen för att handla inne i stan eller ut och dra tyngre släpp då ska det bara fungerar, oberoende av 20 grader varmt eller 20 grader kallt, den extra kostnaden är jag villig att betala för. Är jag unikum eller en ganska vanlig fordonsägare hur man vill att bilägandet ska fungera?;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och det ska vara enkelt oberoende av vad jag ska använda bilen till, jag är för bekväm (kanske kallas lat) för att hålla på att räkna på diverse scenarier hit och dit. När jag behöver bilen för att handla inne i stan eller ut och dra tyngre släpp då ska det bara fungerar, oberoende av 20 grader varmt eller 20 grader kallt, den extra kostnaden är jag villig att betala för. Är jag unikum eller en ganska vanlig fordonsägare hur man vill att bilägandet ska fungera?;)
Det är inte unikt. Att räkna på olika scenarier är något man gör en gång, innan man bestämmer sig för vilken bil som är lämplig. Eventuellt kan två bilar vara bättre eller billigare än en som kan allt. Eller att avstå några scenarier och lösa dem på annat sätt än med den egna bilen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ja, av vad jag läst på så verkar just Enyaq vara den bästa valet just nu, för mitt körmönster. Bra lastutrymme, drag osv. "Bara" en +20 kWh till så tror jag den vore optimal.
Enyaq verkar tyvärr vara den bilen som tappar mest i jämförelse med andra när det kommer till vinterkörning. motor.no hade ett stort test i januari. Väldigt stora skillnader mellan modeller och även varierande hur de presterar i jämförelse med WLTP.

Så mye rekkevidde gikk tapt i vinterkulda (motor.no)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det är väl just det idag som jag ser som krångligare med elbilarna vid valet att de är lite mera "varierande" än min nuvarande för att jag ska få min enkelhet och vara villig att betala för den.
Olika mätmetoder som här beskrivs för hur man kör beroende av väder, vind och temperatur hur olika bilar uppträder. Men i takt med att marknaden för dem mognar så kommer det säkert att lösas.
 
W witten skrev:
Enyaq verkar tyvärr vara den bilen som tappar mest i jämförelse med andra när det kommer till vinterkörning. motor.no hade ett stort test i januari. Väldigt stora skillnader mellan modeller och även varierande hur de presterar i jämförelse med WLTP.

Så mye rekkevidde gikk tapt i vinterkulda (motor.no)
Liten varning för siffrorna i testet ovan, dock. Det där är definitivt landsvägsförbrukning och inte på motorväg. Finns ingen elbil som klarar drygt 50 mil vintertid i 110-120 km/tim.
 
sunnis
W witten skrev:
Enyaq verkar tyvärr vara den bilen som tappar mest i jämförelse med andra när det kommer till vinterkörning. motor.no hade ett stort test i januari. Väldigt stora skillnader mellan modeller och även varierande hur de presterar i jämförelse med WLTP.

Så mye rekkevidde gikk tapt i vinterkulda (motor.no)
Angående Enyaq iV80X, iV80 och VW ID och Q4 E-tron så ska dessa prestera likvärdigt då det är likadana motorer, plattform, storlek, batteri, däckdimensioner osv. Dessa bilar är tekniskt sett identiska mellan RWD och AWD varianterna.

Intressant att det ändå skiljer, sannolikt beror det på att testmetoden inte är tillräckligt tillförlitlig med dessa stora variationer.
 
J jocke31 skrev:
Du behöver en bil med 100 kWh batteri eller mer, i så fall skulle jag säga. Men - du kanske inte måste köra 40 mil utan stopp?

Som sagt, för att kolla ärlig förbrukning t ex vinter oc på motorväg, kolla EV Database.
Där kommer problemet med elbilen. Långa sträckor. Så fort man pratar om längre sträckor så måste man kliva tillbaka ett steg i utvecklingen.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.