1 501 184 läst · 24 663 svar
1501k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Absolut, men det är närmast en halmgubbesituation om man bara ser de mest extrema motståndarna till ens egen position. Det är som om sansade människor skulle se Extintion Rebellion som en representativ röst för klimatrörelsen.Fairlane skrev:
Lyssnade just på Per Bolund (MP) och Matti Kinnunen (SD) på P1. De fick in några bra smockormpå varandra...
Bäst var dock när Bolund hävdade att Kinnunens påstående om att Bonusar hamnar i storstäderna och Malus hamnade på landsbygden gar ren lögn, varvid Kinnunen kontrar med att det är riksrevisionen som hävdar detta...
Intressant diskussion var det i alla fall mellan två extrema åsikter. Min syn var att bägge var förlorare i den debatt som fördes. Man fick inget större förtroende för någon av dem.
Bäst var dock när Bolund hävdade att Kinnunens påstående om att Bonusar hamnar i storstäderna och Malus hamnade på landsbygden gar ren lögn, varvid Kinnunen kontrar med att det är riksrevisionen som hävdar detta...
Intressant diskussion var det i alla fall mellan två extrema åsikter. Min syn var att bägge var förlorare i den debatt som fördes. Man fick inget större förtroende för någon av dem.
Nej. Inte generellt. Jag känner många som är jättenöjda med sina elbilar.Handyman 1 skrev:
Men... Är det för tidigt att köpa semlor?
Kan man köpa något annat än semlor. Som mättar mer? Som är billigare?
När jag är ute och campar en gång om året kan jag inte ha med semlor då hållbarheten är för kort. Gillar Greta semlor? Kan man äta semlor om man seglar över atlanten? ;P
Man behöver inte lyssna på dem för att komma fram till den slutsatsen...pacman42 skrev:
Solgte min v60 t5 og købte en polestar 2 i februari.
Jag har absolut ikke har nogle problemmer med rækkevidde. Jag laddar altid hjemme og de få gang jag skal til slægten i Danmark blir det snabbladning, halvvejs.
Jeg har 10 mil til jobbet (är där en gång i veckan) och jag kommer fint dit och hem med stor marginal.
Om jag skulle ha en bil tjänsten och köra 200-300 mil i veckan hade jeg definitivt valgt en diesel.
Jag har absolut ikke har nogle problemmer med rækkevidde. Jag laddar altid hjemme og de få gang jag skal til slægten i Danmark blir det snabbladning, halvvejs.
Jeg har 10 mil til jobbet (är där en gång i veckan) och jag kommer fint dit och hem med stor marginal.
Om jag skulle ha en bil tjänsten och köra 200-300 mil i veckan hade jeg definitivt valgt en diesel.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Den frågan är intressant för mig som har en "miljövänlig" dieselbil från 2015...Mikael_L skrev:
Om drivmedelspriset sjunker med efterfrågan blir den ju ännu billigare att åka med...
Såg att de små elbilarnabfår konkurrens av VW nu också. De små elbilarna är redan lönsamma att köpa om man kör 1500mil/år eller mer. Och de större är lönsamma för de som kör riktigt mycket. Det är Svensson-bilarna som inte är lönsamma än...Mikael_L skrev:
Det är nog sant att det aldrig kommer att vara så billigt igen att åka elbil som nu. Det är nog inte många som köper dem kontant utan leasar eller lånar, varför den totala månadskostnaden är mycket mer intressant att titta på än enbart inköpspriset. Vilket stora delar av publiken i den här tråden visserligen redan fattat.Mikael_L skrev:
Skattefrågan är iofs intressant, och värd att dryfta.
Måste staten kompensera för skatter som faller bort av denna dignitet?
På bränsle är det koldioxidskatten, energiskatt samt moms, som är de inblandade skatterna.
På ekonomifakta hittar jag att koldioxid och energi skatterna på bensin inbringar ca 18 miljarder, 2020.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skatteintakter-per-skatt/
Jag får inte med säkerhet fram om det endast är bensin, eller även diesel, jag tror dock på det förra, och isåfall blir det totala nog något runt 35-40 miljarder.
Kan staten avvara dessa skatteintäkter?, dvs ta in mer någon annanstans eller spara motsvarande i utgifter? Iofs är det endast 1-2% av hela skatteintäkten (budgeten), så det är inte helt omöjligt.
Även el har energiskatt, så en del skatteintäkter flyttas bara till ett annat energislag, så även med momsen, men momsintäkterna lär ju också gå ner en del.
Men vi snackar om 1-2% av totala skattebudgeten, så det är inte helt 100% säkert att det måste till km-skatt, dvs det är ju ingen totalkrasch av Svensk ekonomi som detta skattetapp skulle innebära.
edit:
Det kan ju också finnas vinster för staten, t.ex. lägre vårdkostnader i luftvägssjukdomar.
Måste staten kompensera för skatter som faller bort av denna dignitet?
På bränsle är det koldioxidskatten, energiskatt samt moms, som är de inblandade skatterna.
På ekonomifakta hittar jag att koldioxid och energi skatterna på bensin inbringar ca 18 miljarder, 2020.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skatteintakter-per-skatt/
Jag får inte med säkerhet fram om det endast är bensin, eller även diesel, jag tror dock på det förra, och isåfall blir det totala nog något runt 35-40 miljarder.
Kan staten avvara dessa skatteintäkter?, dvs ta in mer någon annanstans eller spara motsvarande i utgifter? Iofs är det endast 1-2% av hela skatteintäkten (budgeten), så det är inte helt omöjligt.
Även el har energiskatt, så en del skatteintäkter flyttas bara till ett annat energislag, så även med momsen, men momsintäkterna lär ju också gå ner en del.
Men vi snackar om 1-2% av totala skattebudgeten, så det är inte helt 100% säkert att det måste till km-skatt, dvs det är ju ingen totalkrasch av Svensk ekonomi som detta skattetapp skulle innebära.
edit:
Det kan ju också finnas vinster för staten, t.ex. lägre vårdkostnader i luftvägssjukdomar.
Redigerat:
Mmm, totala fordonskatteuttaget är nära 15 miljarder.
Jag blev förvånad, att det var nästan lika mycket som skatterna på bensinen (minus moms).
Ja det är lite av ett skattefrälse just nu, att ha elbil.
Historiskt sett, har det alltid kommit ordentliga pålagor, sen när det hela börjar bli spritt och populärt, därför är jag själv övertygad om att km-skatt eller något liknande kommer på elbilarna.
Det vi lärt oss av historien kan vi se på:
* motorgas, skattades ihjäl i början av 90-talet
* etanol, skattades ihjäl i början-mitten av 2010-talet
* naturgas, drabbas hårt av svåra regler, bl.a vid bilbesiktingen. Skatten har väl också hårdnat?
Jag blev förvånad, att det var nästan lika mycket som skatterna på bensinen (minus moms).
Ja det är lite av ett skattefrälse just nu, att ha elbil.
Historiskt sett, har det alltid kommit ordentliga pålagor, sen när det hela börjar bli spritt och populärt, därför är jag själv övertygad om att km-skatt eller något liknande kommer på elbilarna.
Det vi lärt oss av historien kan vi se på:
* motorgas, skattades ihjäl i början av 90-talet
* etanol, skattades ihjäl i början-mitten av 2010-talet
* naturgas, drabbas hårt av svåra regler, bl.a vid bilbesiktingen. Skatten har väl också hårdnat?
Ja, det tror jag också, pengarna ska in i slutänden iaf.
Och det kommer förmodligen bli när jag själv ska köpa en vettig begagnad elbil i framtiden, men va fan, jag är inte det minsta bitterfärdtjänst kanske kör elbilar då....
Och det kommer förmodligen bli när jag själv ska köpa en vettig begagnad elbil i framtiden, men va fan, jag är inte det minsta bitterfärdtjänst kanske kör elbilar då....
Redigerat: