sunnis sunnis skrev:
Det värsta de vet är elbilar, med det är lite paradoxalt då många skulle gynnas av en stor elbilsmarknad då de kan få ner drivmedelskostnaderna.
Det är mycket komiskt att de hatar elbilar, när en stor andel av dem egentligen skulle få sin önskan om lägre drivmedelskostnad uppfylld med råge om de skaffade en.

Det påminner mig om en gång när jag träffade ett par på en middag, de hade en stor, dyr och törstig bil som mannen valt. Kvinnan lyssnade intresserat och förtjust när jag berättade om min elbil och hon ställde en massa frågor. Mannen, om än trevlig, ville nog helst trycka ner sin servett i halsen på mig fick jag känslan av.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Förenklat: Vita kränkta män som känner att deras bensinosande livsstil är under attack.

Vänstertroll...
Är det inte dessa bensinosade vita kränkta män som betalar in skattekronorna som går till elbilsbidraget du gladeligen utnyttjar.

Merparten av dom som sitter och ojjar sig över detta är väl sjukskrivna pga klimatångest eller åker buss till praktikplatsen som jag som vit kränkt man också betalar för .

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Fakathong och 6 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är mycket komiskt att de hatar elbilar, när en stor andel av dem egentligen skulle få sin önskan om lägre drivmedelskostnad uppfylld med råge om de skaffade en.

Det påminner mig om en gång när jag träffade ett par på en middag, de hade en stor, dyr och törstig bil som mannen valt. Kvinnan lyssnade intresserat och förtjust när jag berättade om min elbil och hon ställde en massa frågor. Mannen, om än trevlig, ville nog helst trycka ner sin servett i halsen på mig fick jag känslan av.

Blir ju lätt så när alla elbilsälskare ska springa runt och klappa sig på axeln 24/7 blir ganska tröttsamt.

Jag funderar endast på elbil av rent pengamässiga skäl.

Jag kommer inte ha något behov av att teckna medlemskap i Greta Thunberg sekten bara för det

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Höjd skatt för bensin- och dieselbilar

[länk]
Nu är det ju malusdelen som är påverkad, inte fordonsskatten i allmänhet för bensin/diesel-bilar.

Mer intressant är att man är på gång att börja ta bort bonusdelen också. Man försämrar villkoren för laddhybrider redan nästa år och året därpå så börjar man sänka bonusen på rena elbilar också.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Blir ju lätt så när alla elbilsälskare ska springa runt och klappa sig på axeln 24/7 blir ganska tröttsamt.
För min del tar jag sällan upp samtalsämnet, däremot får jag extremt många nyfikna frågor från de som vet att jag har elbil och okända kommer ibland fram och vill prata när man parkerar osv.

Vänstertroll...
Är det inte dessa bensinosade vita kränkta män som betalar in skattekronorna som går till elbilsbidraget du gladeligen utnyttjar.

Merparten av dom som sitter och ojjar sig över detta är väl sjukskrivna pga klimatångest eller åker buss till praktikplatsen som jag som vit kränkt man också betalar för .
Found one!

• Gilla
  • Haha
PAF och 9 till
  • Laddar…
De som har råd att köpa en ny törstig bil har råd att köpa antigen en elbil eller köra sin befintliga bil lite till. Att höja årsskatten på befintliga bilar slår ju mot de som inte har råd till ny bil och påverkar egentligen inte andelen elbilar som säljs. Möjligen att man kör mindre bil. Men där är bränsleskatt mer avgörande.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
De som har råd att köpa en ny törstig bil har råd att köpa antigen en elbil eller köra sin befintliga bil lite till. Att höja årsskatten på befintliga bilar slår ju mot de som inte har råd till ny bil och påverkar egentligen inte andelen elbilar som säljs. Möjligen att man kör mindre bil. Men där är bränsleskatt mer avgörande.
De höjer inte skatten på befintliga bilar, bara malus-delen på nya bilar.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/k689pj/hojd-skatt-for-bensin-och-dieselbilar

För att finansiera ökad klimatbonus kommer det som kallas malusdelen att försämras, det vill säga att de som köper en bil som släpper ut mer kommer att få betala mer.

Regeringen kommer efter att förslaget skickats på remiss återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under 2022. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 juni 2022.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

[länk]
Jodå, jag vet att de inte tänkt höja fordonsskatt på befintlig flotta, så det var mer att de ännu inte behöver oroa sig för det...

En sak till också, det blir ett tak för klimatbonusen på ett nypris om 700kkr:
En rad andra förändringar görs av bonus-malus, bland annat att det sätts ett tak för bilar som kostar mer än 700 000

– Har man råd med en så dyr bil behöver man inte statens hjälp för att göra ett klimatsmart val, säger Per Bolund.kronor.

A
Kul, men en bil för 500000 behöver man bidrag till...

Vänstertroll...

Utan att hålla med i sak i så mycket så håller jag med emotionellt.

Det är klart att man har rätt att reagera om man anser sig överbeskattad samtidigt som ens skattepengar spenderas på vad man upplever som meningslös symbolpolitik.

Jag skulle därtill tippa att vita medelålders män är de som känner sig minst kränkta av alla grupper i samhället. Epitetet är helt enkelt bara tramsigt och intellektuellt slappt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kul, men en bil för 500000 behöver man bidrag till...
Inte så länge till. Man börjar ju sänka bonusen med en sänkning till 50kkr från 2023 och ytterligare planerade sänkningar därefter. 2030 skall det inte säljas några bilar som inte är elbilar och då bör ju bonusen ha nått noll kronor

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

[länk]
Då ska man gå ut och polera upp euro5 dieseln då.
Det kan bli en eftertraktad bil.

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle därtill tippa att vita medelålders män är de som känner sig minst kränkta av alla grupper i samhället. Epitetet är helt enkelt bara tramsigt och intellektuellt slappt.
Nu har du nog missförstått begreppet.
Kränkta vita medelålders män är alltså en subgrupp av vita medelålders män.

Dvs som jag, vit medelålders man, men med skillnaden att jag inte går och känner mig kränkt över allt möjligt som kantar min vardag, men allt möjligt (trams?) kränker dock män i denna (mindre) subpopulation.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.