MultiMan MultiMan skrev:
Du har extremt billigt elnät, här är det 26,3 öre (plus 8300 per år för 16A)::

[bild]
Har tidstariff, men den är uppsagd fom 2025 och ska ersättas med effekttariff. Betalar 33 öre dagtid under vintern och 8 öre övrig tid. (Den normala taxan 24/7 är 25 öre).
 
S
lilytwig lilytwig skrev:
Har tidstariff, men den är uppsagd fom 2025 och ska ersättas med effekttariff. Betalar 33 öre dagtid under vintern och 8 öre övrig tid. (Den normala taxan 24/7 är 25 öre).
Är det hög årsavgift då istället?
 
R Robert-san01 skrev:
Till dem som skrattar åt dem som undrar över räckvidden med skotersläp bakom elbilen. 😉

[bild]
Säkert en diesel pickis som parkerat på en laddplats bara 😎..
 
  • Haha
Isakare och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Till dem som skrattar åt dem som undrar över räckvidden med skotersläp bakom elbilen. 😉

[bild]
Nånting säger mig att förekomsten av kåpsläp kommer minska framöver…
 
S sinuslinus skrev:
EON.
Har hittills klarat mig med 16A utan lastbalansering eftersom vi laddar på natten.
Ok. Du förbrukar för lite helt enkelt.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Ok. Du förbrukar för lite helt enkelt.
Ja, måste börja lämna alla lampor på så att jag kan räkna hem 20A-abonnemang.


R Robert-san01 skrev:
Till dem som skrattar åt dem som undrar över räckvidden med skotersläp bakom elbilen. 😉

[bild]
Frågade du om räckvidden?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den uträkningen får du gärna visa 😊
Elbil
Fast avgift (inkl försäkring) 5520
Antal mil i februari ca 137. Kostnad inkl allt 371kr (låg månad ändå)
Alltså i februari blev det 5891 kr för en id3.
Fördelat på ca 137 mil blir det 43 kr. Utan däck inräknat, nu har jag köpt mina vinterhjul själv så jag får någon behållning. Vid återlämnande får jag 0 kr, betalar nästan 24000 vid återlämnande.

Tilltänkta bil.
Fast avgift (kanske lån?) Vi räknar med ett lån bara för att. Så ca 1000 kr månaden
försäkring 186 kr månaden
Riktig förbrukning på denna tilltänkta bil är 0,4 liter milen. Har dubbelkollat den jag ägde själv så det blir på samma mil med 18 kr på stationen hela 986,4 kr.
Alltså total på 2172,4 kr
milkostnad 15,85

Nu har jag ju ändå lite tur. Jag har faktiskt extra par fälgar liggandes med mycket bra däck på så däck ligger långt fram. Verktyg för oljebyte, bromsbyte och egentligen allt har jag med, och det jag inte har har jag 200 meter hemifrån.

Oljebytet går på i material för ca 1000 kr, och då är det ny plugg och sånt med =)

Jag gör detta för ren ekonomi såklart. Problemet är vilket inte är ett problem i sig är att ingen av bilarna som ligger ute nu har dragkrok så jag får såklart lägga till 2395 kr för det.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Nä det är nog få nya bilar som ligger däromkring. Jag själv gör ingen större skillnad på en bil från 2019 eller 2024, finns inget egenvärde i att själva bilen är ny för mig.

Likt många andra skrivit så behöver man ju jämföra äpplen med äpplen, en ID4 eller model Y ska ju jämföras med en motsvarande förbränningsbil, då ser kalkylen inte lika ljus ut
Storleksmässigt jämför jag samma bilar. Jag får ett större bagage och har möjlighet till drag.
Sen skiter jag fullkomligt i det då det är ren ekonomi inblandat och då har inga elbilar större fördelar här :)
 
R Rkarlsson skrev:
Elbil
Fast avgift (inkl försäkring) 5520
Antal mil i februari ca 137. Kostnad inkl allt 371kr (låg månad ändå)
Alltså i februari blev det 5891 kr för en id3.
Fördelat på ca 137 mil blir det 43 kr. Utan däck inräknat, nu har jag köpt mina vinterhjul själv så jag får någon behållning. Vid återlämnande får jag 0 kr, betalar nästan 24000 vid återlämnande.

Tilltänkta bil.
Fast avgift (kanske lån?) Vi räknar med ett lån bara för att. Så ca 1000 kr månaden
försäkring 186 kr månaden
Riktig förbrukning på denna tilltänkta bil är 0,4 liter milen. Har dubbelkollat den jag ägde själv så det blir på samma mil med 18 kr på stationen hela 986,4 kr.
Alltså total på 2172,4 kr
milkostnad 15,85

Nu har jag ju ändå lite tur. Jag har faktiskt extra par fälgar liggandes med mycket bra däck på så däck ligger långt fram. Verktyg för oljebyte, bromsbyte och egentligen allt har jag med, och det jag inte har har jag 200 meter hemifrån.

Oljebytet går på i material för ca 1000 kr, och då är det ny plugg och sånt med =)

Jag gör detta för ren ekonomi såklart. Problemet är vilket inte är ett problem i sig är att ingen av bilarna som ligger ute nu har dragkrok så jag får såklart lägga till 2395 kr för det.
Fast nu jämför du ju äpplen och päron.

Klart som korvspad en leasad ny bil blir dyrare än en 12-14år gammal 🙄

Edit: Värdeminskningen är ju inbakad i leasingkostnaden...

Så att säga att du inte räknat med den blir ju tokigt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant. Då gissar jag att det är försäkring eller kostnader för laddare som du slagit ut på relativt få körda mil. Trots det tycker jag att 45 kr/mil låter väldigt högt.

Och som @13th Marine undrar även jag om uträkningen. Att bara redovisa slutsiffrorna hjälper ju inte diskussionen nämnvärt.
Laddaren är inte inräknad. Så lägg till 10885 kr på den utöver allt annat =) Den blir husbehör nu istället.

45 kr milen är exakt så det ligger till. Det är dyrt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu jämför du ju äpplen och päron.

Klart som korvspad en leasad ny bil blir dyrare än en 12-14år gammal 🙄
Det var det jag skrev från början eller du glömde läsglasögonen? Elbil är DYRT oavsett vad ni vill jämföra. Varför skriver du ens när jag skrev det från början. Istället gör du dig rent av löjlig i efterhand när du visste om premisserna. Men du är väl som teslagruppen.
 
R Rkarlsson skrev:
Det var det jag skrev från början eller du glömde läsglasögonen? Elbil är DYRT oavsett vad ni vill jämföra. Varför skriver du ens när jag skrev det från början. Istället gör du dig rent av löjlig i efterhand när du visste om premisserna. Men du är väl som teslagruppen.
Du skrev att du bortsåg från värdeminskningen på bilen, men den ingår ju leasingavgiften för elbilen...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skrev att du bortsåg från värdeminskningen på bilen, men den ingår ju leasingavgiften för elbilen...
Jag bortsåg från det på båda bilarna.
Värdeminskning kan du väl ändå inte räkna in i en leasingbil. Den har inte jag med att göra så den kan vw finans få.

Ska du jämföra exakt så har du ett praktexempel på hur dyr elbilen är här. Det finns inte en chans att du kan få fördel till mokka E där.
Prislista för Opel Mokka med modeller, motorer, växellådor, privatleasing och rekommenderade försäljningspriser.
 
S sinuslinus skrev:
Frågade du om räckvidden?
Nej. Har firmans poolbil denna gång. En M3P LR och jag tycker den har pinsamt kort räckvidd och långsam laddning.

Ville inte genera stackaren med en Y och detta ekipage med att fråga.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag bortsåg från det på båda bilarna.
Värdeminskning kan du väl ändå inte räkna in i en leasingbil. Den har inte jag med att göra så den kan vw finans få.

Ska du jämföra exakt så har du ett praktexempel på hur dyr elbilen är här. Det finns inte en chans att du kan få fördel till mokka E där.
[bild]
Nej, givetvis är värdeminskningen en del av leasingkostnaden.

Att du väljer att se den som något annat visar varför din uträkning blir tokig.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.