1 493 441 läst · 24 562 svar
1493k läst
24,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 196 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 196 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 196 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 196 inlägg
Elbil13th Marine skrev:
Fast avgift (inkl försäkring) 5520
Antal mil i februari ca 137. Kostnad inkl allt 371kr (låg månad ändå)
Alltså i februari blev det 5891 kr för en id3.
Fördelat på ca 137 mil blir det 43 kr. Utan däck inräknat, nu har jag köpt mina vinterhjul själv så jag får någon behållning. Vid återlämnande får jag 0 kr, betalar nästan 24000 vid återlämnande.
Tilltänkta bil.
Fast avgift (kanske lån?) Vi räknar med ett lån bara för att. Så ca 1000 kr månaden
försäkring 186 kr månaden
Riktig förbrukning på denna tilltänkta bil är 0,4 liter milen. Har dubbelkollat den jag ägde själv så det blir på samma mil med 18 kr på stationen hela 986,4 kr.
Alltså total på 2172,4 kr
milkostnad 15,85
Nu har jag ju ändå lite tur. Jag har faktiskt extra par fälgar liggandes med mycket bra däck på så däck ligger långt fram. Verktyg för oljebyte, bromsbyte och egentligen allt har jag med, och det jag inte har har jag 200 meter hemifrån.
Oljebytet går på i material för ca 1000 kr, och då är det ny plugg och sånt med =)
Jag gör detta för ren ekonomi såklart. Problemet är vilket inte är ett problem i sig är att ingen av bilarna som ligger ute nu har dragkrok så jag får såklart lägga till 2395 kr för det.
Storleksmässigt jämför jag samma bilar. Jag får ett större bagage och har möjlighet till drag.L Liljeros skrev:Nä det är nog få nya bilar som ligger däromkring. Jag själv gör ingen större skillnad på en bil från 2019 eller 2024, finns inget egenvärde i att själva bilen är ny för mig.
Likt många andra skrivit så behöver man ju jämföra äpplen med äpplen, en ID4 eller model Y ska ju jämföras med en motsvarande förbränningsbil, då ser kalkylen inte lika ljus ut
Sen skiter jag fullkomligt i det då det är ren ekonomi inblandat och då har inga elbilar större fördelar här
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 026 inlägg
Fast nu jämför du ju äpplen och päron.R Rkarlsson skrev:Elbil
Fast avgift (inkl försäkring) 5520
Antal mil i februari ca 137. Kostnad inkl allt 371kr (låg månad ändå)
Alltså i februari blev det 5891 kr för en id3.
Fördelat på ca 137 mil blir det 43 kr. Utan däck inräknat, nu har jag köpt mina vinterhjul själv så jag får någon behållning. Vid återlämnande får jag 0 kr, betalar nästan 24000 vid återlämnande.
Tilltänkta bil.
Fast avgift (kanske lån?) Vi räknar med ett lån bara för att. Så ca 1000 kr månaden
försäkring 186 kr månaden
Riktig förbrukning på denna tilltänkta bil är 0,4 liter milen. Har dubbelkollat den jag ägde själv så det blir på samma mil med 18 kr på stationen hela 986,4 kr.
Alltså total på 2172,4 kr
milkostnad 15,85
Nu har jag ju ändå lite tur. Jag har faktiskt extra par fälgar liggandes med mycket bra däck på så däck ligger långt fram. Verktyg för oljebyte, bromsbyte och egentligen allt har jag med, och det jag inte har har jag 200 meter hemifrån.
Oljebytet går på i material för ca 1000 kr, och då är det ny plugg och sånt med =)
Jag gör detta för ren ekonomi såklart. Problemet är vilket inte är ett problem i sig är att ingen av bilarna som ligger ute nu har dragkrok så jag får såklart lägga till 2395 kr för det.
Klart som korvspad en leasad ny bil blir dyrare än en 12-14år gammal 🙄
Edit: Värdeminskningen är ju inbakad i leasingkostnaden...
Så att säga att du inte räknat med den blir ju tokigt.
Laddaren är inte inräknad. Så lägg till 10885 kr på den utöver allt annat =) Den blir husbehör nu istället.Nötegårdsgubben skrev:
45 kr milen är exakt så det ligger till. Det är dyrt.
Det var det jag skrev från början eller du glömde läsglasögonen? Elbil är DYRT oavsett vad ni vill jämföra. Varför skriver du ens när jag skrev det från början. Istället gör du dig rent av löjlig i efterhand när du visste om premisserna. Men du är väl som teslagruppen.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 026 inlägg
Du skrev att du bortsåg från värdeminskningen på bilen, men den ingår ju leasingavgiften för elbilen...R Rkarlsson skrev:
Jag bortsåg från det på båda bilarna.13th Marine skrev:
Värdeminskning kan du väl ändå inte räkna in i en leasingbil. Den har inte jag med att göra så den kan vw finans få.
Ska du jämföra exakt så har du ett praktexempel på hur dyr elbilen är här. Det finns inte en chans att du kan få fördel till mokka E där.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 871 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 026 inlägg
Nej, givetvis är värdeminskningen en del av leasingkostnaden.R Rkarlsson skrev:
Att du väljer att se den som något annat visar varför din uträkning blir tokig.