L Liljeros skrev:
Jag uppfattar snarare att ny privatleasad ny bil gav för hög milkostnad, inte specifikt elbilar.

Att fossilbilar ökat i värde är ju inte på något sätt en konstant utan snarare en effekt av korrigerad skattepolitik. Den har nu skett så det är nu ett nytt läge på begagnatmarknaden men inget talar ju för att fossilbilar skulle börja utvecklas på ett annat sätt och sluta falla i pris…

Jag är själv på jakt efter en vettig andrabil för pendling, tänker mig en bil från 2018-2019 runt 8-9000mil. I dagsläget får jag betala lika mycket för en Toyota Auris som en Nissan leaf så kommer nog bli en elbil där då driftskostnaderna är mycket lägre.
Faktum kvarstår. En elbil är dyr. Och att få folk att gå över till det blir svårt om de bara ska ha en bil a-b. Ser man tex över vårt arbete så är det bara jag av arbetarna som provat på elbil, ingen annan vill prova eller ens lägga de pengarna. Inte ens bossen vill ha det.

Jag ser som jag skrev innan just nu bara ur ekonomisk synpunkt, så jag köper en billig diesel med hyffsade mil. Lyxen kan jag vara utan =) Lättskruvat på det så gör det det extremt billigt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Ja det är så det är. Elbilar är för dyra för vanligt folk. Visst finns det någon enstaka som har köpt elbil men strängt taget har de inte råd och kommer troligen att drabbas ekonomiskt av det.

I mina kretsar köper man vanligen bilar för under 5000 euro. Många håller sig med bilar som kostar under 2000 euro i inköp. Någon enstaka kan lägga ut upp till 25000 euro men då förutsätter det att de kör med den bilen i minst 15-20 år.
Den vanlige arbetarens elbil i 2000-eurosklassen kommer att ha en Perkins A4.212 motor från en 1970-tals skördetröska som står i bagageutrymmet och går och driver en generator som matar drivmotorn. Billiga elbilar har ju per definition slutkörda batterier och ett nytt batteri kostar 40-50 års bilköpsbudget för en arbetare och därför går det inte att byta batteri.
 
R Rkarlsson skrev:
Faktum kvarstår. En elbil är dyr. Och att få folk att gå över till det blir svårt om de bara ska ha en bil a-b. Ser man tex över vårt arbete så är det bara jag av arbetarna som provat på elbil, ingen annan vill prova eller ens lägga de pengarna. Inte ens bossen vill ha det.

Jag ser som jag skrev innan just nu bara ur ekonomisk synpunkt, så jag köper en billig diesel med hyffsade mil. Lyxen kan jag vara utan =) Lättskruvat på det så gör det det extremt billigt.
Fast enda sättet att köpa en elbil är väl inte en helt ny privatleasad?

en 5-6 år gammal Leaf kostar ca 150-160, en 5-6 år gammal Toyota Auris kostar 150-160.
En Auris kommer kosta lite mer i service och bränsle dvs elbilen blir lite billigare?

Resonemanget är snarare:
-Helt ny bil dyrt, speciellt privatleasad
-ett par år gammal bil lite billigare
-gammal bil typ 10 år eller äldre, billigast. Men beroende av att man kan göra en del service och handpåläggning själv annars blir det lätt lika dyrt som en ett par år gammal bil.

Hur den drivs framåt är inte primär i kostnaden för en bil.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den vanlige arbetarens elbil i 2000-eurosklassen kommer att ha en Perkins A4.212 motor från en 1970-tals skördetröska som står i bagageutrymmet och går och driver en generator som matar drivmotorn.
Något liknande det här kanske? Varken Perkins, 70-tal eller billigt. Men en dieselmotor i bakluckan.
 
H heimlaga skrev:
Ja det är så det är. Elbilar är för dyra för vanligt folk. Visst finns det någon enstaka som har köpt elbil men strängt taget har de inte råd och kommer troligen att drabbas ekonomiskt av det.

I mina kretsar köper man vanligen bilar för under 5000 euro. Många håller sig med bilar som kostar under 2000 euro i inköp. Någon enstaka kan lägga ut upp till 25000 euro men då förutsätter det att de kör med den bilen i minst 15-20 år.
Den vanlige arbetarens elbil i 2000-eurosklassen kommer att ha en Perkins A4.212 motor från en 1970-tals skördetröska som står i bagageutrymmet och går och driver en generator som matar drivmotorn. Billiga elbilar har ju per definition slutkörda batterier och ett nytt batteri kostar 40-50 års bilköpsbudget för en arbetare och därför går det inte att byta batteri.
Fast min mamma är undersköterska, hon åker XC70 som kostade dryga 350.000kr begagnad?

Du kan inte tillämpa din bild av situationen för en arbetare på den stora massan för det är inte så det ser ut. Alla fall inte i Sverige
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu förtydligar jag då du nog inte förstod såklart.
Jag räknade inte in värdeminskning på dieselbilen. På elbilen är det skitsamma då det gör noll och ingenting för plånboken i slutändan förutom att tömma den mycket mer.

Om jag köper tilltänkta bilen för 60 så har jag antagligen 30-40 kvar om 5 år, troligt mer med tanke på utvecklingen på begagnade bilar.

Den konstanta fasta kostnaden för en privatperson på leasingbil är avgift, ränta försäkring som kommer i en klumpsumma på fakturan. Värdeminskning är orelevant för mig, det är bara relevant för vw finans. Jag blir drabbad av hög ränta såklart. Men i slutändan är elbilen mycket dyr att leasa.

Den stora vinsten för mig personligen är 30 kr milen. Ingen elbil i den klass jag vill betala för funkar alls för mig så det är helt uteslutet idag.
Jag förstod dig.

Men du betalar för leasingbilens värdeminskning oavsett vad det står på fakturan från leasingbolaget.

Du blev missförstådd om priset på grund av att du skrev att du inte räknade med värdeminskningen och inte var tydlig med att du räknade in leasingavgiften, men nu när vi rett ut det förstår jag hur du menar.

Det är dyrt att leasa jämfört med att köpa en 12-14år gammal bil och meka själv, oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu förtydligar jag då du nog inte förstod såklart.
Jag räknade inte in värdeminskning på dieselbilen. På elbilen är det skitsamma då det gör noll och ingenting för plånboken i slutändan förutom att tömma den mycket mer.

Om jag köper tilltänkta bilen för 60 så har jag antagligen 30-40 kvar om 5 år, troligt mer med tanke på utvecklingen på begagnade bilar.

Den konstanta fasta kostnaden för en privatperson på leasingbil är avgift, ränta försäkring som kommer i en klumpsumma på fakturan. Värdeminskning är orelevant för mig, det är bara relevant för vw finans. Jag blir drabbad av hög ränta såklart. Men i slutändan är elbilen mycket dyr att leasa.

Den stora vinsten för mig personligen är 30 kr milen. Ingen elbil i den klass jag vill betala för funkar alls för mig så det är helt uteslutet idag.
Värdeminskningen är ju inbakad i leasingavgiften. Alla kostnader plus lite marginal för vinst på affären.

Ta med värdeminskningen för Dieseln också, Första året är det runt 6' med det priset då ca 10% värdetapp per år vid normal användning är rimligt så 500:- i månaden. En del eftertraktade modeller som XC70 har lite lägre värdeminskning och t.ex. en Renault Megané lite högre. Just Renault Megané med 1,5l diesel och manuell får nog ses som ett fynd

Vet inte vilken bil du valt men runt 3300:- i månaden är rimligt för en 0,4l förbrukare som kostar 60' och har helförsäkring. Halvförsäkring blir väl 300:- i månaden mindre
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast enda sättet att köpa en elbil är väl inte en helt ny privatleasad?

en 5-6 år gammal Leaf kostar ca 150-160, en 5-6 år gammal Toyota Auris kostar 150-160.
En Auris kommer kosta lite mer i service och bränsle dvs elbilen blir lite billigare?

Resonemanget är snarare:
-Helt ny bil dyrt, speciellt privatleasad
-ett par år gammal bil lite billigare
-gammal bil typ 10 år eller äldre, billigast. Men beroende av att man kan göra en del service och handpåläggning själv annars blir det lätt lika dyrt som en ett par år gammal bil.

Hur den drivs framåt är inte primär i kostnaden för en bil.
Du menar en 40 kWh?
27 mil wltp, riktiga mil sommar? Vinter 10-15 ?

Jag ser ju personligen att minst 30 på vintern är ett krav på 100% laddat batteri.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du menar en 40 kWh?
27 mil wltp, riktiga mil sommar? Vinter 10-15 ?

Jag ser ju personligen att minst 30 på vintern är ett krav på 100% laddat batteri.
Duger utmärkt till pendling, bilar med längre räckvidd är det än så länge begränsat av på andrahandsmarknaden
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstod dig.

Men du betalar för leasingbilens värdeminskning oavsett vad det står på fakturan från leasingbolaget.

Du blev missförstådd om priset på grund av att du skrev att du inte räknade med värdeminskningen och inte var tydlig med att du räknade in leasingavgiften, men nu när vi rett ut det förstår jag hur du menar.

Det är dyrt att leasa jämfört med att köpa en 12-14år gammal bil och meka själv, oavsett drivmedel.
Ja det är det jag menar. Den är för dyr i förhållande till vad det är. id3 är en problembil, den är stor i kupen men minimal i bagaget, och den är förbjuden att ha krok.

Lösningen är att göra av sig med den och köpa en billig bil som har stort bagage och dragkrok helt enkelt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värdeminskningen är ju inbakad i leasingavgiften. Alla kostnader plus lite marginal för vinst på affären.

Ta med värdeminskningen för Dieseln också, Första året är det runt 6' med det priset då ca 10% värdetapp per år vid normal användning är rimligt så 500:- i månaden. En del eftertraktade modeller som XC70 har lite lägre värdeminskning och t.ex. en Renault Megané lite högre. Just Renault Megané med 1,5l diesel och manuell får nog ses som ett fynd

Vet inte vilken bil du valt men runt 3300:- i månaden är rimligt för en 0,4l förbrukare som kostar 60' och har helförsäkring. Halvförsäkring blir väl 300:- i månaden mindre
Men värdeminskningen är oväsentlig som jag skrivit. Om jag hade köpt bilen hade jag fått ta den stora smällen.
En bil för 60 000 tappar inte 6000 kr per år. Dessa har ju stannat av och just den jag tänkte mig har snarare ökat. Det har alla bensin och dieselbilar gjort sista året.

Jag hade en megane som jag köpte 2016 för 59 900 kr. med 11500 mil på mätaren.
Jag hittar en 2010 på blocket som de vill ha 64900 kr för och den har gått 15000 mil.

Kollar man runt så ligger alla liknande bilar i samma prisklass.

En sådan har i halv 163 kr och hel 248 kr. Så det är en riktigt billig bil.
Jo jag tänkte mig en sådan. Ville ha en i40 men jag tycker de som säljs är på tok för dyra.
 
L Liljeros skrev:
Duger utmärkt till pendling, bilar med längre räckvidd är det än så länge begränsat av på andrahandsmarknaden
Jag har 8 mil tor 5 dagar i veckan och helger kan vi få för oss att köra mer. Den duger inte alls här. Och med tanke på att det inte finns laddning alls nånstans till och från jobbet så skulle jag aldrig våga köpa en. Jag kollade bmw i3 när jag började kolla men den fick samma bedömning att de är för kort.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja det är det jag menar. Den är för dyr i förhållande till vad det är. id3 är en problembil, den är stor i kupen men minimal i bagaget, och den är förbjuden att ha krok.

Lösningen är att göra av sig med den och köpa en billig bil som har stort bagage och dragkrok helt enkelt.
R Rkarlsson skrev:
Men värdeminskningen är oväsentlig som jag skrivit. Om jag hade köpt bilen hade jag fått ta den stora smällen.
En bil för 60 000 tappar inte 6000 kr per år. Dessa har ju stannat av och just den jag tänkte mig har snarare ökat. Det har alla bensin och dieselbilar gjort sista året.

Jag hade en megane som jag köpte 2016 för 59 900 kr. med 11500 mil på mätaren.
Jag hittar en 2010 på blocket som de vill ha 64900 kr för och den har gått 15000 mil.

Kollar man runt så ligger alla liknande bilar i samma prisklass.

En sådan har i halv 163 kr och hel 248 kr. Så det är en riktigt billig bil.
Jo jag tänkte mig en sådan. Ville ha en i40 men jag tycker de som säljs är på tok för dyra.
Tror du på allvar att bilar som idag kostar 60.000kr inte kommer tappa mer i värde ?
En bil med 15.000mil på mätaren och som är 10-12 år gammal kommer skrotas inom 5-6år och kanske 10.000mil så dom 60.000kr generar en värdeminskning på ca 6kr/mil. Utöver det så kommer den även behöva en del service och däck. Bara oljebyten och filter är 1-1,5kr/ mil till och sen lite däck och annat oförutsett på det. Tror service och värdeminskning är kanske 10kr/mil summerat, sen lite skatt och försäkring 1kr till och så lite soppa på det kanske 7-8kr/mil. Så snarare 20kr/mil och då förutsätter det en viss del eget arbete med service och underhåll.

Enda anledningen till att bilarna ökat i värde är att man tog ett beslut gällande inblandning av förnybart bränsle som markant sänkte priset på förbränningsbilar och ökade attraktionskraften…
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Tror du på allvar att bilar som idag kostar 60.000kr inte kommer tappa mer i värde ?
En bil med 15.000mil på mätaren och som är 10-12 år gammal kommer skrotas inom 5-6år och kanske 10.000mil så dom 60.000kr generar en värdeminskning på ca 6kr/mil. Utöver det så kommer den även behöva en del service och däck. Bara oljebyten och filter är 1-1,5kr/ mil till och sen lite däck och annat oförutsett på det. Tror service och värdeminskning är kanske 10kr/mil summerat, sen lite skatt och försäkring 1kr till och så lite soppa på det kanske 7-8kr/mil. Så snarare 20kr/mil och då förutsätter det en viss del eget arbete med service och underhåll.

Enda anledningen till att bilarna ökat i värde är att man tog ett beslut gällande inblandning av förnybart bränsle som markant sänkte priset på förbränningsbilar och ökade attraktionskraften…
Nej du har en önskedröm om att de kommer skrotas. Hade det inte varit för att den jag hade blev påkörd efter jag sålde den så hade den rullat ännu i dag.

Absolut, men i plånboken är 50% av 60 000 mindre hål än id3 för halva inköpsvärdet.

Har en volvo s70 från 2000 i garaget som ska få lite omsorg och jag har då gjort en vinst på bilen. Den är värd mer än när jag köpte den första gången :p

Däck behöver alla bilar så det läggs ju till på elbilen med. Och med vw så har du en servicekostnad varannat år på 6-7 tusen. Oförutsedd krängningshämmare kostar ju 3600 kr för att ta båda.

På meganen skulle det bli oljebyte varje år, kommer inte ihåg intervallet men 1000-1500 mil. så mindre än en krona milen. Däck, ja köper jag inte bridgestone så har man iallafall 2 år per uppsättning säkerligen 3.

15 kr milen kostar meganen med försäkring litet lån och bränsle. Så ok, 20 kr är 25 kr mindre milen.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja det är det jag menar. Den är för dyr i förhållande till vad det är. id3 är en problembil, den är stor i kupen men minimal i bagaget, och den är förbjuden att ha krok.

Lösningen är att göra av sig med den och köpa en billig bil som har stort bagage och dragkrok helt enkelt.
Jag är lite nyfiken på varför du skaffade Id3an från början? 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.