N Nerre skrev:
Hur ofta passar laddningsbehovet med lunchtiden?

Det är ju kanske inte så lockande att äta lunch vid 9.30 eller 14.30? Eller stanna för att äta middag vid 21-tiden på kvällen?
För oss brukar det passa bra dvs när kört ca 2,5-3 timmar. I helgen från Vemdalen 9.30. Lunch Mora vid 12-tiden med typ 40%, laddade till typ 85% . Direkt hem till Örebro sedan.

På långresa till Kroatien med tidigare avfärd fick vi ju ibland stödladda 10-20 min för att komma fram med låg % vid lunch.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Lite kul det här med elbilar.
Bränslebilar jämför man i storlek, klass, motorstorlek mm.
Elbilar jämförs hej vilt, för vilka likheter har en Tesla 3 med en Zoe ??
Enda likheten enligt mig är att de drivs med el.
Den ena är en ganska trevlig och snabb bil att färdas i, den andra är en pappkartong att förflytta sig i.
 
  • Älska
  • Ledsen
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Jag håller helt med, det är årskostnad eller månadskostnad som är det relevanta.

De elbilsfrälsta drar sig för att skriva årskostnaden (ibland med argumentet att de inte vet värdeminskningen förrän de säljer) och argumenterar nästan alltid med milkostnaden (som ju i stort sett alltid blir lägre ju mer man kör, eftersom de fasta kostnaderna sprids över flera mil).

Det syns om inte annat i flera av de senaste kommentarerna i tråden, bara milkostnad hela tiden.
Det är omöjligt att spekulera om restvärden på bilar, alltid varit svårt men i dessa omställningens tider ännu svårare, nu ser vi att fossilbilarna gynnats genom vår nuvarande regerings satsningar på dessa, framtida styren kanske inte fortsätter fossilsatsningen och då kan alla värden förändras igen, bara en av många saker som påverkar restvärden.

Det är såklart fritt att spekulera men det blir aldrig mer än så.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
På tal om värdeminskning, vi köpte vår laddhybrid Passat GTE för 5år sedan för 330k, fick 190k för den i inbyte för några veckor sedan. 140k över 59mån ger 2373kr i månaden i värdeminskning, eller facila 20,6kr/mil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
13th Marine 13th Marine skrev:
På tal om värdeminskning, vi köpte vår laddhybrid Passat GTE för 5år sedan för 330k, fick 190k för den i inbyte för några veckor sedan. 140k över 59mån ger 2373kr i månaden i värdeminskning, eller facila 20,6kr/mil.
Vill man ha riktigt kul och räkna med inflationen där också blir det inte skojiga siffror 😊
 
Storsockret
Vår passat köptes för 250k 2018, såldes för 260k till nästa ägare av bilfirman vi sålde till i höstas

Vi gav 400 för vår Model 3 i oktober, inbytesvärde nu ca 300. Men vi sparar några slantar på bränslet varje månad och på skatten såklart. Sen vinner vi alla rödljusrace och det är ju livet 🙄😅
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vill man ha riktigt kul och räkna med inflationen där också blir det inte skojiga siffror 😊
En indexfond hade förvandlat de 330' till 511' så skillnaden är då 321', dvs ungefär 47kr milen om jag gissar rätt.. man kan alltid räkna sig ner i träsket
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Här har vi en grov uppskattning, då har jag dessvärre missat räntan då jag inte riktigt kommit fram till hur jag ska räkna på den.

Värt att veta är att två par däck är på grund av skadade däck och inte slitage.
Kalkylblad som visar kostnader för bilägande, inklusive skatt, försäkring, service, reparationer, däck, el, bensin, värde­minskning och ränta, utan räntekostnad specificerad.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att mitt bilägande är dyrare än ditt är däremot i sig ganska ointressant på samma vis som kostnaden för våra bostäder är det. Rimligen har vi olika krav som måste beaktas i båda fallen.
Det som är intressant för mig är vad mitt bilägande kommer att kosta. Att du har råd med en onödigt dyr bil betyder inte att jag har råd med det. Och även om jag har råd med det så finns det kanske andra saker som jag hellre lägger pengarna på.

Som jag lite ironiskt påpekade förut, enda grannen som skaffat elbil har redan pool och husbil. Den som inte har pool eller husbil ännu kanske vill ha pengar kvar till det också.
 
D djac skrev:
En indexfond hade förvandlat de 330' till 511' så skillnaden är då 321', dvs ungefär 47kr milen om jag gissar rätt.. man kan alltid räkna sig ner i träsket
Men det hade tagit djäv-t lång tid att gå de mil de avverkat i bilen för att ha de pengarna i en fond.

Själv kör jag ca 200 mil per år och grovt räknat promenerar jag ca 1 mil per timme. Så för att placera de pengar jag köpt bil för skulle jag tvingas gå i ca 2 000 timmar per år istället vilket inte ger så mycket tid över till att utföra mitt arbete. Det skulle för mig vara en rejäl minusaffär.

Man kan som sagt visa vad man vill om man vill mer beräkningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Det finns många olika önskningar och behov när det gäller bilval.
En förvånande sak är att elbilsmotståndare ofta jämför en ny väutrustad bil med en 10 år gammal fossilbil som saknar alla modern utrustning.
Jag köpte en Hyundai. Prislapp 478'. De hade en kampanj -25'. Förhandlade bort 30', och så fanns bonus, -70' kvar också. Jag har efter 2,5 år och drygt 3 000 mil, ett bud på 335' vid inbyte. Värdeminskning blir ca 1000/mån. 3000/mån om man bortser från bonusen. Mina tidigare bilar har haft en värdeminskning på 2 000-3 000/ mån.
Skatt 360. Försäkring 3 900. El ca 2 kr/mil.
Eftersom jag ser ett bekvämlighetsvärde i "lull-lullet" så vill jag ha en fullutrustad bil. Denna har det mesta inkl 205 hk. Det jag saknar är AWD. Visserligen fick jag lägga till 24' för krok och vinterdäck, men å andra sidan startade jag med helt nya däck. Service kostar 1500 för första 3000 mil. Så driftkostnader landar på runt 5 kr. Värdeminskning på 30 alt 10 kr/ mil om man inkluderar bonusen eller ej.
Vid lugn sommarkörning har jag en räckvidd på nästan 50 mil. Vid 15 gr kallt och motorväg så minskar det till 35 mil.
Även om man räknar bort bonusen så är detta den mest prisvärda bil jag någonsin haft.
Men elbil är inte för alla. Om man inte kan ladda hemma så blir det betydligt dyrare. Jag kan "bara" lasta 180 kg på släpet, vilket iofs räcker långt. Har man stor familj så behövs ett nummer större bil.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Walle85
M Myckling skrev:
Men det hade tagit djäv-t lång tid att gå de mil de avverkat i bilen för att ha de pengarna i en fond.

Själv kör jag ca 200 mil per år och grovt räknat promenerar jag ca 1 mil per timme. Så för att placera de pengar jag köpt bil för skulle jag tvingas gå i ca 2 000 timmar per år istället vilket inte ger så mycket tid över till att utföra mitt arbete. Det skulle för mig vara en rejäl minusaffär.

Man kan som sagt visa vad man vill om man vill mer beräkningar.
200 mil per år är ju inte så farligt mycket, kanske en cykel passar bättre?
Sen att "promenera" i 10 km/h är duktigt snabbt enligt mig 👍
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det som är intressant för mig är vad mitt bilägande kommer att kosta. Att du har råd med en onödigt dyr bil betyder inte att jag har råd med det.
Precis. Men ska vi föra någon form av intellektuell debatt om det så måste förstås andra saker än pris in i ekvationen. Du måste få in tält och packning, jag har vissa krav på dragvikt och (ur ett elbilsperspektiv) räckvidd.

Att ha råd med något är dock inte bara ett objektivt mått; jag har inte mer pengar än att jag väljer bort något när jag lägger 6–7.000 kr/månad (eller vad det nu kan bli i slutänden) på bilen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Så för att placera de pengar jag köpt bil för skulle jag tvingas gå i ca 2 000 timmar per år istället vilket inte ger så mycket tid över till att utföra mitt arbete. Det skulle för mig vara en rejäl minusaffär.
Ja, för det hade ju varit helt omöjligt att t.ex. köpa en bil för halva det priset och placera hälften av pengarna?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns många olika önskningar och behov när det gäller bilval.
En förvånande sak är att elbilsmotståndare ofta jämför en ny väutrustad bil med en 10 år gammal fossilbil som saknar alla modern utrustning.
Jag skulle gärna jämföra en 10 år gammal elbil med en 10 år gammal bränslebil med motsvarande parametrar. Problemet är att det finns inte så många vettiga elbilar i den åldern.

På samma sätt kan man vända på det, elbilsförespråkarna jämför alltid två sprillans nya bilar, trots att 90% köper begagnad bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.