N Nerre skrev:
Jag har skrivit flera gånger att om nån kan visa mig en kombi elbil med minst 30 mils räckvidd vintertid, för under 200 0000, så kan det absolut vara intressant.
Och vad tror du har ändrats sedan sist du fick svaret att den inte finns? Om du verkligen är intresserad har jag så höga tankar om dig att jag är övertygad om att du själv kan hitta vilken bil som passar. Sedan är det bara att följa priset och vänta några år så att det går ner.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
S
vcx vcx skrev:
Jag var och hälsade på min pappa idag och han berättade om en släkting som hade varit nere och vänt i Portugal med sin Enyaq. Det hade tydligen varit ett äventyr av rang. Vid flera tillfällen var det på håret att han blev stående med tomt batteri, bland annat ett där han fick ladda på en annan elbilsägares kort och betala kontant till henne. Tur att det är lite som en kult med elbilsägande, där alla vet att nästa gång kan det vara dom själva som blir stående med tomt batteri.

Med det sagt så ser jag fram emot nya Rivian R3. Förhoppningsvis kommer den till Europa och med både dragkrok och V2G.
Okej, kul anekdot.
Jag har hört om många som kört elbil ner på kontinenten och till Medelhavet som skrivit att det gick utan bekymmer.
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
vcx vcx skrev:
Med det sagt så ser jag fram emot nya Rivian R3. Förhoppningsvis kommer den till Europa och med både dragkrok och V2G.
Vad är grejen med Rivian R3? Känns som den välte internet när den presenterades, men jag har lite svårt att förstå hypen 😊
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad är grejen med Rivian R3? Känns som den välte internet när den presenterades, men jag har lite svårt att förstå hypen 😊
Elektrisk Lada Niva
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag har hört om många som kört elbil ner på kontinenten och till Medelhavet som skrivit att det gick utan bekymmer.
Det är väl ändå en legitim oro fortfarande för oss som inte kör Tesla. Att det finns ställen att ladda på är ju en sak, men att/om det finns något roamingavtal med någon app man har, eller att man kan ladda ner en lokal app och få den att funka med ens svenska telefon förstår jag kan skapa både problem och oro. För att det funkar med bara kreditkort lär väl vara minst lika ovanligt i andra länder som här.

Funderar själv på en resa ner på kontinenten (om än lite mer österut) och på hur man då löser laddning. Kanske blir en liten utlandsladdningstråd av det under våren. För även om min favoritapp Chargefinder har en stor mängd länder med så har de bara priser och uppgifter om vilka appar som funkar var i Sverige.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad är grejen med Rivian R3? Känns som den välte internet när den presenterades, men jag har lite svårt att förstå hypen 😊
Tydligen ska det vara mycket "skandinavisk design" i den bilen (enligt dom som tror sig veta). Själv gillar jag lite kantigare bilar, även om det är till nackdel aerodynamiskt. Påminner lite grann om en gammal Golf också, på gott och ont.


James May hade för övrigt lite vettiga tankar om elbilar (vilket han själv har ägt några stycken).

 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Porsche släppte sin senaste modell av Taycan igår, inte så tråkiga siffror. Man slipper köra runt på massa folk då det inte finns baksäte heller.
Lila Porsche Taycan Sport Turismo utan baksäte visas med specifikationer som acceleration och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av Porsche Taycan utan baksäte, med fokus på de två framsätena och mittkonsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Stefan N Stefan N skrev:
Porsche släppte sin senaste modell av Taycan igår, inte så tråkiga siffror. Man slipper köra runt på massa folk då det inte finns baksäte heller.
[bild][bild]
Dubbla pengen mot Model S och ändå långsammare (samma ungefär) acceleration, sen sitter jag alla dagar hellre i Porschen såklart men ändå intressant tekniskt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Porsche släppte sin senaste modell av Taycan igår, inte så tråkiga siffror. Man slipper köra runt på massa folk då det inte finns baksäte heller.
[bild][bild]
Bakdörrar men inget baksäte?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bakdörrar men inget baksäte?
Ja, det är ju inte så att dom tillverkar en separat kaross för detta.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Porsche släppte sin senaste modell av Taycan igår, inte så tråkiga siffror. Man slipper köra runt på massa folk då det inte finns baksäte heller.
[bild][bild]
Tyvärr klarar den inte att dra mitt 3500 kg släp så inget för mig...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
JonasJN och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bakdörrar men inget baksäte?
Det är ju en vanlig Taycan som blivir dorkifierad
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl ändå en legitim oro fortfarande för oss som inte kör Tesla. Att det finns ställen att ladda på är ju en sak, men att/om det finns något roamingavtal med någon app man har, eller att man kan ladda ner en lokal app och få den att funka med ens svenska telefon förstår jag kan skapa både problem och oro. För att det funkar med bara kreditkort lär väl vara minst lika ovanligt i andra länder som här.

Funderar själv på en resa ner på kontinenten (om än lite mer österut) och på hur man då löser laddning. Kanske blir en liten utlandsladdningstråd av det under våren. För även om min favoritapp Chargefinder har en stor mängd länder med så har de bara priser och uppgifter om vilka appar som funkar var i Sverige.
Verkar som det är på väg att bli bättre, men man kan hoppas att det inte dröjer till 2027 innan alla vettiga ställen uppdaterat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/slut-pa-appkaoset-betalkort-ska-racka-for-att-ladda-elbilen

Från och med den 13 april ska alla nya snabbladdningsstationer i EU acceptera olika betalningslösningar som kortbetalning och ha tydlig prisinformation på stolparna.

Från år 2027 gäller de nya reglerna även för befintliga laddstationer.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Nya ID .7 GTX Touring visades upp idag. Röd Volkswagen ID.7 GTX Touring parkerad utomhus med trädbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det är intressant att ID.7 har påtagligt längre angiven räckvidd än ID.4 trots att den är större och starkare och har lika stort batteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.