1 527 605 läst · 24 843 svar
1528k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej men halvlljuset är kort på id bilarna om du inte ska blända bilar. Ställer du halvljuset på lång räckvidd i menyn så kommer du blända folk. Men du kan kolla vad din är inställd på för att testa. Känns som din står på allra lägsta.13th Marine skrev:Fast detta är med helljuset av helt, jag ser inte ett jota eftersom ljuset försvinner efter 40m om jag bländar av.
Hade föregångare till Matrix i Passaten, den stängde jag av för den bländade mötande, men där såg jag åtminstone nått med halvljuset igång.
Körde ett antal mil med Matrix igång igår, och upplevde att den gjorde sitt jobb och ingen blinkade på mig.
Gå in på fordon i skärmen och kolla hur den står =)
Du kanske kan få nån meter till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Ska kolla!? Rkarlsson skrev:Nej men halvlljuset är kort på id bilarna om du inte ska blända bilar. Ställer du halvljuset på lång räckvidd i menyn så kommer du blända folk. Men du kan kolla vad din är inställd på för att testa. Känns som din står på allra lägsta.
Gå in på fordon i skärmen och kolla hur den står =)
Du kanske kan få nån meter till.
Upplever sällan att jag blivit bländad av en ID-bil, det är oftast en Tesla eller en Asiat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Inga inställningar för det tyvärr 🙁? Rkarlsson skrev:Nej men halvlljuset är kort på id bilarna om du inte ska blända bilar. Ställer du halvljuset på lång räckvidd i menyn så kommer du blända folk. Men du kan kolla vad din är inställd på för att testa. Känns som din står på allra lägsta.
Gå in på fordon i skärmen och kolla hur den står =)
Du kanske kan få nån meter till.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 996 inlägg
Många LED lysen men även andra modernare bilar har väldigt starkt ljus och en skarp avslutning så det känns som dom ligger och vibrerar. Blir nästan bländad där den lyser upp och tvärt blir det helt svart
Gamla bilar har en mer mjukt avtagande ljusstyrka så det blir inte lika skarpt, tycker det är behagligare både att möta och att åka i
Gamla bilar har en mer mjukt avtagande ljusstyrka så det blir inte lika skarpt, tycker det är behagligare både att möta och att åka i
Det beror nog på vilket bilmärke du tittar på, har en EQE och där laddas 12V batteriet när det behövs, oavsett om bilen körs eller står stilla .N Nerre skrev:Jag tror ju att de flesta människor har bilden av att när laddkabeln är inkopplad till bilen så laddas den (även 12 V-batteriet).
Förr brukade väl folk ofta ha laddare till batteriet som matades från samma matning som motorvärmare och kupevärmare? Jag vet i alla fall att farsan hade det på minst en av sina bilar.
Det känns som ett konstruktionsfel att 12 V-batteriet bara laddas när man kör? För bilar som körs sällan men står inkopplade långa tider blir det ju garanterat ett problem.
Vi ska byta båda våra elbilar i år och var precis och provkörde en Ora 300 och en Fiat 500E som ersättare till vår andrabil som är en MGZS EV. Fiaten kändes lite väl liten och omodern men Oran var riktigt fin. Kul att köra, väldigt välutrustad och trevlig. Det är en kampanj just nu på privatleasing på Torvalla bil 3995 kr/mån för Oran med det lilla batteriet (model 300) som ger 31 mil WLTP, vilket är lagom för våra behov. Lutar starkt åt en sådan för fästmön.
Tipset är att provköra en sådan om ni vill ha en bil som klarar av vardagskörning och laddas hemma merparten av tiden. Är väl inget långfärdslok kanske, men känns perfekt som andrabil.
https://ora.se/vara-elbilar
Tipset är att provköra en sådan om ni vill ha en bil som klarar av vardagskörning och laddas hemma merparten av tiden. Är väl inget långfärdslok kanske, men känns perfekt som andrabil.
https://ora.se/vara-elbilar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 593 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 593 inlägg
Ora har väl ett järn batteri som man bara kan nyttja 70% av vintertid?J jocke31 skrev:Vi ska byta båda våra elbilar i år och var precis och provkörde en Ora 300 och en Fiat 500E som ersättare till vår andrabil som är en MGZS EV. Fiaten kändes lite väl liten och omodern men Oran var riktigt fin. Kul att köra, väldigt välutrustad och trevlig. Det är en kampanj just nu på privatleasing på Torvalla bil 3995 kr/mån för Oran med det lilla batteriet (model 300) som ger 31 mil WLTP, vilket är lagom för våra behov. Lutar starkt åt en sådan för fästmön.
Tipset är att provköra en sådan om ni vill ha en bil som klarar av vardagskörning och laddas hemma merparten av tiden. Är väl inget långfärdslok kanske, men känns perfekt som andrabil.
[länk]
Nya id3an kostade också 4000/mån i januari. Nu verkar den kosta 4600kr. Själv har jag leasat både en Hyundai Kona EV och en Skoda citygo IV för under 3000kr/mån. Men dom drog ju nytta av elbilspremierna...
https://www.wayke.se/objekt/5c33e58...-id3-pro-performance-privatl-4553-man-automat
Järn batteri?Attitudeswe skrev:
LFP kanske?
Du kan naturligtvis nyttja hela batteriet. Det är dock tyngre så det är svårare att få upp det i temp
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
ah jag var inne på alla matrix.Nötegårdsgubben skrev:
Men id bilarna har kort halvljus. Min id3 har det och lånebilen (id4) hade det också. Matrix rent generellt på de kan jag inte uttala mig om då jag inte har det.
Men ställer jag upp halvljus så att jag anser det vara godkänt långt så bländar alla mig då de tror jag har helljus, det har jag faktiskt aldrig varit med om på någon annan bil jag haft.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 593 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 593 inlägg
LFP funkar sämre i kyla:Andreas_Hansson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Är apropå ingenting i Vemdalen nu.
Körde från stan vid kvart över åtta. Stannade och laddade först vid en halvtom laddstation vid McD Gävlebro, sen i Ljusdal. Var lite orolig för den senare, men det var ledigt där med.
Hade nog klarat det på ett stopp med lite precisare marginalet, nu laddade jag nog redan vid 45 % första stoppet.
Körde från stan vid kvart över åtta. Stannade och laddade först vid en halvtom laddstation vid McD Gävlebro, sen i Ljusdal. Var lite orolig för den senare, men det var ledigt där med.
Hade nog klarat det på ett stopp med lite precisare marginalet, nu laddade jag nog redan vid 45 % första stoppet.