1 501 622 läst · 24 663 svar
1502k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, det är ju en fin bil i sig, det är mest infrastrukturen för att tanka den som skapar den dåliga helhetsupplevelsen.Johannes Carlsson skrev:BMW iX X-drive 50 kan du kolla på då. Den är i stort sett som din Audi, tror BMWn är lite rymligare och tystare. 106kWh tillgängligt på batteriet.
BMWn är riktigt effektiv, speciellt i hög fart står den sig bra! 20cm markfrigång bör duga.
BMWn är nog minst 30% effektivare än Audin. Hur lång du kommer är jag osäker på. Kanske vi kan se några tester snart på 2024 versionen.
Tesla model X är ju annars också Suv med bra räckvidd vintertid. Alla testa med värmepump är riktigt bra på vintern. Model 3 och Y sedan 2021+. Model 3 är snålast med X och S har större batteri
Och då kan jag ändå ladda hemma ganska ofta.
Fördelen är ju att mina barn, som nu är vuxna och bor i egna lägenheter, inte längre vill låna bilen, för dom kan inte ladda den på något bra sätt 😀
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Äntligen!🤓
https://elbilen.se/nyheter/ryssland-har-utvecklat-sin-forsta-egna-elbil/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://elbilen.se/nyheter/ryssland-har-utvecklat-sin-forsta-egna-elbil/
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 136 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Och för att återvända lite till grundfrågan:
Den 17 december körde William Li, grundare, ordförande och vd för NIO, en NIO ET7 utrustad med ett 150 kWh Ultra Long Range Battery Pack mer än 100 mil på en enda laddning. Vid färdens slut hade ekipaget avverkat totalt 1 044 kilometer och förbrukat 97% av batteriets laddning.
https://www.nio.com/sv_SE/news/202312180002
Den 17 december körde William Li, grundare, ordförande och vd för NIO, en NIO ET7 utrustad med ett 150 kWh Ultra Long Range Battery Pack mer än 100 mil på en enda laddning. Vid färdens slut hade ekipaget avverkat totalt 1 044 kilometer och förbrukat 97% av batteriets laddning.
https://www.nio.com/sv_SE/news/202312180002
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
Som jag har varit inne på tidigare så verkar många köpare av ny elbil ha övervärderat andrahandsvärdet:
https://omni.se/trogt-for-begagnad-elbil-bromsar-omstallningen/a/kE5z0L
Visserligen roligare för oss som inte är intresserade av ny bil, men kommer alltså ge en betydligt högre totalkostnad än väntat för de som köpt ny bil (och trodde de skulle spara en massa pengar).
https://omni.se/trogt-for-begagnad-elbil-bromsar-omstallningen/a/kE5z0L
Visserligen roligare för oss som inte är intresserade av ny bil, men kommer alltså ge en betydligt högre totalkostnad än väntat för de som köpt ny bil (och trodde de skulle spara en massa pengar).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 136 inlägg
Allt är ju relativt.N Nerre skrev:
Jag kikar på en Skoda Enyaq eller en VW ID4.
Begagnatpriserna här nere är runt 500k.
En rent ny med bättre utrustning kostar 560k.
Så det beror ju lite på förväntningarna.
Hade man begärt 30% lägre än dagens nypris, dvs runt 400k hade de nog varit mer lättsålda.
Samtidigt så har ju marknaden ändrats rejält på grund av det ekonomiska läget, då är det inte konstigt att folk kikar på billigare bilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
410' för en 3 år gammal ID4 då?13th Marine skrev:Allt är ju relativt.
Jag kikar på en Skoda Enyaq eller en VW ID4.
Begagnatpriserna här nere är runt 500k.
En rent ny med bättre utrustning kostar 560k.
Så det beror ju lite på förväntningarna.
Hade man begärt 30% lägre än dagens nypris, dvs runt 400k hade de nog varit mer lättsålda.
Samtidigt så har ju marknaden ändrats rejält på grund av det ekonomiska läget, då är det inte konstigt att folk kikar på billigare bilar.