1 501 622 läst · 24 663 svar
1502k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det är dessutom ganska enkelt och billigt att serva de flesta moderna ICE bilar själv, trots motstridiga uppgifteruseless skrev:
Min E-klass diesel 8år gamma servar jag själv för i snitt runt 1000kr per år med bara erkända märkesdelar/olja. Tar en halvtimme hemma på uppfarten.
Drar lite och har inte speciellt hög skatt, 110mil räckvidd och tystare än de flesta elbilar på motorvägen.
Nej, vet inte om dieselbilar är dyrare än bensinbilar att serva. Men de är betydligt dyrare än elbilar att serva.useless skrev:
Man kan absolut serva själv - om man har tid, lust och kompetens. Däremot blir det ju inte så kul med serviceboken den dagen man säljer bilen.Huddingebo skrev:Det är dessutom ganska enkelt och billigt att serva de flesta moderna ICE bilar själv, trots motstridiga uppgifter
Min E-klass diesel 8år gamma servar jag själv för i snitt runt 1000kr per år med bara erkända märkesdelar/olja. Tar en halvtimme hemma på uppfarten.
Drar lite och har inte speciellt hög skatt, 110mil räckvidd och tystare än de flesta elbilar på motorvägen.
Tid?J jocke31 skrev:
Man spar snarare tid på att slippa hämta och lämna in en bil på en verkstad.
Jag har snarare möts av positiva kommentarer när jag har sålt en begagnad bil och de har sett min ifyllda servicebok, servad oftare än föreskrivet.
Ett tecken på en ägare som har brytt sig om och tagit väl hand om sin bil.
Om de ens har frågat efter den...
Klarar man av att skruva ihop bokhyllan billy så klarar man av att serva en genomsnittlig bil.
Redigerat:
Håller med. Absolut viktigast är vem som har ägt bilen. Och det faktiska skicket på bilen.useless skrev:
Hur den har tagits hand om. Det betyder oerhört mycket mer än några stämplar i en bok.
Snarare är en bil med stämplar I boken i sämre skick. Bryr man sig om en bil så byter man inte olja var 3000mil. Man få då skylla sig själv om kolvringar koksar fast, ger hög oljeförbrukning, turbo rasar och kamkedjor slits ut i förtid.
Fördel att man har tillgång till en stämpel då.J jocke31 skrev:
I för sig så har jag ju gått fordon och har även den där sketna boken man fick för att ha klarat av skiten.
Så alltid fullstämplade böcker.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 724 inlägg
BMW iX X-drive 50 kan du kolla på då. Den är i stort sett som din Audi, tror BMWn är lite rymligare och tystare. 106kWh tillgängligt på batteriet.Hannuse skrev:Kanske, har inte koll på den.
Men den måste kunna dra ett hyfsat tungt släp och ha lite markfrigång för snödjup.
Om den uppfyller det, då kan den vara intressant.
Räckvidden synar jag dock, där är det många glädjekalkyler.
En del verkar tro att vinterförhållanden är några få minusgrader.
Jag har flera bekanta som har Kia, Tesla och Polestar, alla lever i samma erfarenhet.
BMWn är riktigt effektiv, speciellt i hög fart står den sig bra! 20cm markfrigång bör duga.
BMWn är nog minst 30% effektivare än Audin. Hur lång du kommer är jag osäker på. Kanske vi kan se några tester snart på 2024 versionen.
Tesla model X är ju annars också Suv med bra räckvidd vintertid. Alla testa med värmepump är riktigt bra på vintern. Model 3 och Y sedan 2021+. Model 3 är snålast med X och S har större batteri