1 504 313 läst · 24 707 svar
1504k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men snälla, varför krångla till det nästan filosofiskt.😃Mikael_L skrev:Nä i historiskt perspektiv är det ju nog ingen fördel att inte varit med på utvecklingsstegen.
Men när man väl ska börja ändra sig, så behöver man ju inte köra heller racet med att först utveckla en Newcombens ångmaskin med en verkningsgrad på 0,5% för att sen förbättra den i 100 år och nå 20% verkningsgrad för att sen komma på explosionsmotorn med 5% verkningsgrad och utveckla den i 100 år för att nå 25% verkningsgrad för att ungefär då kommit på tillräckligt bra batteriteknik för att ta nästa steg.
Utan de försöker väl hoppa på det bästa av dagens teknik som de kan ha nytta av och råd med. Så fossilmotorn blir kanske snart lika död där ...
Vi får se om 10-15 år hur utvecklingen varit. Kanske de fraktar ned Sveriges äldre elbilar och med det hantering av gamla batterier.😉
Fast det var inte enbart ett frivilligt hopp. Vad jag hörde av guiden när jag var nere i Kenya så stals all koppar när man försökta bygga trådat telefonnät, ivf på landsbygden. Så man gav upp till slut.Mikael_L skrev:På Afrikanska kontinenten så har de i stor utsträckning hoppat över hela telefoni-konceptet kopparnät, och gick från inga telefoner alls till mobiltelefoner direkt.
Det kan vara fördelen med att komma in i teknologin lite senare, man kan skippa något steg i evolutionen, och direkt gå på det modernaste.
Det tillverkas bilar i många andra länder än EU. Sen är ju beggade bilar från väst en stor business där. (Lite roligt när man ser bussar med loggor kvar för för diverse svensk kommunal lokaltrafik). Det finns en hel del som kommer kunna exporteras med eftersläpning varefter de fasas ut här.RoTe skrev:Nyfiken fråga, jag läste här i tråden att förbränningsmotorn inte längre kommer erbjudas i bilar om 10 år. Hur kommer det funka i länder som knappt har elinfrastruktur? Jag menar stora delar av Afrika, Asien, Sydamerika... Dom får återgå till häst, oxe och åsna? Världen är lite större än bara västvärlden är det jag menar...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
En explosion behöver inte alls vara okontrollerad. Men kan vara det (om det går fel) så troligtvis därför namnet inte används. Förövrigt är det ett mer korrekt namn än "förbränningsmotor". Bränset exploderar.. det förbränns inte (oavsett om det är diesel eller bensin)M Markarbetaren skrev:
Det är inte så lätt att finna en exakt och helt korrekt terminologi.
ICE-motorers förbränning är egentligen en flamfront, och är olika för dieselcykel, otto-cykel, atkins-cykel osv.
Förbränningsmotor är ett ganska korrekt allmänt begrepp för alla, men kan även kanske involvera ångmaskin och/eller Sterling-motor.
Termen ICE (Internal Combustion Engine) är däremot bra, den exkluderar t.ex. Sterlingmotor och ångmaskin.
Den ålderdomliga termen explosionsmotor gör det också, och jag vet inget annat ord på Svenska som är närmare den engelska akronymen ICE.
edit:
Jag har kollat upp, och ICE är även det lite problematiskt, då det tydligen även inbegriper olika former av jetmotorer, gasturbiner och raketmotorer, t.ex.
Explosionsmotor kanske ÄR det allra bästa namnet ...
ICE-motorers förbränning är egentligen en flamfront, och är olika för dieselcykel, otto-cykel, atkins-cykel osv.
Förbränningsmotor är ett ganska korrekt allmänt begrepp för alla, men kan även kanske involvera ångmaskin och/eller Sterling-motor.
Termen ICE (Internal Combustion Engine) är däremot bra, den exkluderar t.ex. Sterlingmotor och ångmaskin.
Den ålderdomliga termen explosionsmotor gör det också, och jag vet inget annat ord på Svenska som är närmare den engelska akronymen ICE.
edit:
Jag har kollat upp, och ICE är även det lite problematiskt, då det tydligen även inbegriper olika former av jetmotorer, gasturbiner och raketmotorer, t.ex.
Explosionsmotor kanske ÄR det allra bästa namnet ...
Redigerat:
BERLIN, Nov 6 (Reuters) - Tesla (TSLA.O) plans to build a 25,000-euro ($26,838) car at its factory near Berlin, a source with knowledge of the matter said on Monday, in a long-awaited development for the electric vehicle maker which is aiming for mass uptake of its cars.
The source, who declined to be named, did not say when production would begin.
Trevligt med en konkurrent till VW nya "folk bil" 😎
The source, who declined to be named, did not say when production would begin.
Trevligt med en konkurrent till VW nya "folk bil" 😎
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Vekligen. Vi får se hur den blir Tesla rekryterar en hel del ingenjörer just i TysklandG Greger_08 skrev:BERLIN, Nov 6 (Reuters) - Tesla (TSLA.O) plans to build a 25,000-euro ($26,838) car at its factory near Berlin, a source with knowledge of the matter said on Monday, in a long-awaited development for the electric vehicle maker which is aiming for mass uptake of its cars.
The source, who declined to be named, did not say when production would begin.
Trevligt med en konkurrent till VW nya "folk bil" 😎
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 162 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ska tillrättavisa min bekant med maskin civ.ing.-utbildning och 12 år på Volvos motorutveckling med inriktning på bensin/diesel att han har fel för dom på byggahus säger motsatsen😉Mikael_L skrev:Det är inte så lätt att finna en exakt och helt korrekt terminologi.
ICE-motorers förbränning är egentligen en flamfront, och är olika för dieselcykel, otto-cykel, atkins-cykel osv.
Förbränningsmotor är ett ganska korrekt allmänt begrepp för alla, men kan även kanske involvera ångmaskin och/eller Sterling-motor.
Termen ICE (Internal Combustion Engine) är däremot bra, den exkluderar t.ex. Sterlingmotor och ångmaskin.
Den ålderdomliga termen explosionsmotor gör det också, och jag vet inget annat ord på Svenska som är närmare den engelska akronymen ICE.
edit:
Jag har kollat upp, och ICE är även det lite problematiskt, då det tydligen även inbegriper olika former av jetmotorer, gasturbiner och raketmotorer, t.ex.
Explosionsmotor kanske ÄR det allra bästa namnet ...
Du kan ju fråga han istället, det är ju dumt om du tillrättavisar han, ifall han inte har fel ..
Och vad ni kommer fram till, får du gärna skriva om sen.
edit:
Och vad ni kommer fram till, får du gärna skriva om sen.
edit:
Och lite nyfiken bli jag ju på vad motsatsen till vad vi (jag!?) skrivit är ...M Markarbetaren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Han kan ju vara en bra kille för detM Markarbetaren skrev:
Skämt åsido, min fysiklärare på högstadiet benämnde den också som "Explosionsmotor" varvid jag tillrättavisade honom, då jag lärt mig av min far att det heter "förbränningsmotor", då en explosion inte är kontrollerad, så jag är ytterst nyfiken på om jag hade rätt eller inte
För de med akademikerförakt så saknar min far både elbil och högskolepoäng, till skillnad från mig
Fast kollektivtrafiken betalas ju av regionen så det är regional skatt det handlar om. Det är knappast så att skatt från andra kommuner används för att sponsra Stockholms lokaltrafik.R Rkarlsson skrev:
Sedn så har vi ju skatteutjämningssystemet, så att t ex jag som bor i Nacka betalar 2900 kr i ”sponsring” till t ex Bjurholm, Sorsele och Pajala…
Och alla myndigheter som ligger i Stockholm, som finansieras via skatt från hela landet, men de anställda betalar sem kommunalskatt där de bor såklart. Är ett extra steg, men är definitivt överföring av pengar från resten av landet till Stockholm den vägen.