B buffyin skrev:
Håller med att blir dumt på svenskan.

Den krockar med ICE " In Case of Emergency" också
[länk]

Tänker på det när man ser en telefonkontakt med ICE.
Fossilbilar är ju också en term som används frekvent. Fokusera på bränslet istället för den tekniska lösningen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
85x motsvarar en Model Y LR i utrustning ungefär.

Skodan har ju lite tillval som heads up display, massagesäten, elutfällbar baklucka med kicksensor, eluppvärmd vindruta, travel assist, parkeringssensorer. Bra tillgänglighet på dragkrok, isofix fram etc.

Teslan har lite smidigare och snabbare laddning och bättre interface på skärmen. Sen subtilt, Teslan är lite lägre och känns mer som en vanlig bil att köra. Teslan har ju något rymligare bagage under golvet och en stor Frunk.
För egen del kommer jag ladda 98% hemma, så laddningen är inte speciellt viktig för egen del.
Det är däremot bagageutrymme, nu har vi iofs slutat med vagn till minstingen, men jag vill kunna lasta en del när man handlar eller ska till tippen.

Uppskattar dock parkeringshjälpen vi har i Passaten idag, får in bilen i små luckor som jag själv aldrig vågat ge mig på.
 
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
För egen del kommer jag ladda 98% hemma, så laddningen är inte speciellt viktig för egen del.
Det är däremot bagageutrymme, nu har vi iofs slutat med vagn till minstingen, men jag vill kunna lasta en del när man handlar eller ska till tippen.

Uppskattar dock parkeringshjälpen vi har i Passaten idag, får in bilen i små luckor som jag själv aldrig vågat ge mig på.
Teslas Vision Park lämnar tyvärr en del att önska än så länge :)

Men vi valde mellan dessa och det som avgjorde var det djupare bagaget på MY, då vi annars fått lämna hunden eller barnvagnen hemma. :p
Vi körde ju en Kodiaq förut och var nöjda med den och hade säkert gillat Enyaq också.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Enyaq är ju bara lite mindre än Kodiaq så den duger väl även till barnvagn där bak. Tycker den är rymlig, och Model Y bara extra.

Ingen superstor skillnad rent praktiskt, Enyaq 85 är dock ett bättre val än Model Y RWD tycker jag. Mer räckvidd för samma pris.
 
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enyaq är ju bara lite mindre än Kodiaq så den duger väl även till barnvagn där bak. Tycker den är rymlig, och Model Y bara extra.

Ingen superstor skillnad rent praktiskt, Enyaq 85 är dock ett bättre val än Model Y RWD tycker jag. Mer räckvidd för samma pris.
Jag tycker 108 cm på MY är bra mycket bättre än Enyaqs 87 cm. För vår del skulle barnvagnen inte gå in i en Enyaq med hundburen i.
Dock har Enyaq bredare utrymme :)

Tog bara första bästa källa. Men Kodiaq och MY är likvärdiga i bagaget bortsett från MYs sluttande lucka.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast kollektivtrafiken betalas ju av regionen så det är regional skatt det handlar om. Det är knappast så att skatt från andra kommuner används för att sponsra Stockholms lokaltrafik.
Sedn så har vi ju skatteutjämningssystemet, så att t ex jag som bor i Nacka betalar 2900 kr i ”sponsring” till t ex Bjurholm, Sorsele och Pajala…
Kollektivtrafik är en komponent i utjämningssystemet så jo, övriga landet skyfflar in rejält med skattemedel till Stockolms lokaltrafik. Sen ingår även övriga komponenter så att effekten blir som du skriver att netto får småkommunet i norra Sveriges inland ett nettobidrag. Ett exempel på fördelningen är under pandemin tappade all kollektivtrafik passagerare och därmed intäkter. Staten gick då in med stöd till kollektivtrafiken och 2022 gick 1 miljard ut i stöd. Av den miljarden hamnade knappt hälften i Stockholm.
 
X xLnT skrev:
Hade det inte varit rimligt med längre garantier då? De har ju all data om batteriet/nyttjandet så det måste ju vara väldigt noga uträknat (garantin menar jag då).
Jovisst är det så.
Att batteriet skulle hålla längre än bilen ser jag heller inget stöd för.
Tvärtom.
Min kangoo ZE 22 KWh, från 2012 har ännu inte passerarat 10000 mil men batteriet är rejält nerbantat och har ett SOH på 72% just nu. Låg på 75% när jag köpte bilen för ett år sen.
Jag tror körstilen har stor betydelse i mitt fall och tidigareägare har antagligen kört med gasen i botten mest hela tiden vilket gör att batteriet degenererar snabbare.
(Mätaren för SOC och uttagen momentan effekt har ett rödmärkt område man bara ska gå in i vid omkörningar)
Kan också konstatera att vinterkylan påverkar SOH , man tappar några procent när det är vinter som man får tillbaka på sommaren.
i praktiken är skillnaden betydligt större beroende på batteritemperatur. Visade sig tydligt i min ”långtur” på 150 km jag gjorde nyligen:
Började med en batteritemperatur på +4C och hade +16C när jag kom fram. Returresan som skedde några timmar senare hade ett betydligt bättre batteri!
Tänkte göra lite mätningar på det snart…
 
R RogerHql skrev:
Jovisst är det så.
Att batteriet skulle hålla längre än bilen ser jag heller inget stöd för.
Tvärtom.
Min kangoo ZE 22 KWh, från 2012 har ännu inte passerarat 10000 mil men batteriet är rejält nerbantat och har ett SOH på 72% just nu. Låg på 75% när jag köpte bilen för ett år sen.
Jag tror körstilen har stor betydelse i mitt fall och tidigareägare har antagligen kört med gasen i botten mest hela tiden vilket gör att batteriet degenererar snabbare.
(Mätaren för SOC och uttagen momentan effekt har ett rödmärkt område man bara ska gå in i vid omkörningar)
Kan också konstatera att vinterkylan påverkar SOH , man tappar några procent när det är vinter som man får tillbaka på sommaren.
i praktiken är skillnaden betydligt större beroende på batteritemperatur. Visade sig tydligt i min ”långtur” på 150 km jag gjorde nyligen:
Började med en batteritemperatur på +4C och hade +16C när jag kom fram. Returresan som skedde några timmar senare hade ett betydligt bättre batteri!
Tänkte göra lite mätningar på det snart…
Det är ju extremt litet batteri med 22kWh, mindre än dagens plug-in hybrider (2024 Superb/Passat PHEV) så då har du alltså 72% vid ca 900 cykler. Hade du haft den nyare med batteriet på 44kWh hade du kommit 20.000mil med 72% degradering, eller ännu mindre då det blir färre djupa cykler. Så typ 215km räckvidd
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tycker 108 cm på MY är bra mycket bättre än Enyaqs 87 cm. För vår del skulle barnvagnen inte gå in i en Enyaq med hundburen i.
Dock har Enyaq bredare utrymme :)

Tog bara första bästa källa. Men Kodiaq och MY är likvärdiga i bagaget bortsett från MYs sluttande lucka.
Sånthär är väl en typisk smaksak? Vissa vill ha djup, andra bredd, och vissa höjd.
Jag vill ju helst ha allt och är förhållandevis bortskämd med Passatens bagage.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
Sånthär är väl en typisk smaksak? Vissa vill ha djup, andra bredd, och vissa höjd.
Jag vill ju helst ha allt och är förhållandevis bortskämd med Passatens bagage.
Ja absolut, jag ville bara poängtera att det skiljer sig :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Min XC70 rymmer 2 barnvagnar i bredd (Britax Smile 2, inga feta Emmaljunga dock) och precis på djupet som är strax över 1m typ 103cm 15cm upp från golvet. Är sittdelen åt rätt håll behöver man inte lyfta bort något. Fäll och in, en sån där liten bekvämlighet

om Enyaq bara är 87cm blir det kanske lite tight på djupet och man får bygga på höjden.

Nämde jag att Enyaq och ID4 har isofix fram, grymt skönt med barnstol!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Min XC70 rymmer 2 barnvagnar i bredd (Britax Smile 2, inga feta Emmaljunga dock) och precis på djupet som är strax över 1m typ 103cm 15cm upp från golvet. Är sittdelen åt rätt håll behöver man inte lyfta bort något. Fäll och in, en sån där liten bekvämlighet

om Enyaq bara är 87cm blir det kanske lite tight på djupet och man får bygga på höjden.

Nämde jag att Enyaq och ID4 har isofix fram, grymt skönt med barnstol!
Vi har en Bugaboo Fox och en Bugaboo Donkey, Foxen går att vika ihop och få in om sitsen är frammåtvänd, borde vara samma med Donkeyn, länge sedan vi hade med den nu :)
 
Vi hade en Emmaljunga av klassisk modell, gick inte att stoppa in på längden i Passaten utan att dela den, på tvären gick okej men då var det inte kul att packa annat.

Idag har vi på sin höjd med en CityJogger. 🤔
Så djupet behövs inte på samma sätt längre.
 
Det är ju extremt litet batteri med 22kWh, mindre än dagens plug-in hybrider (2024 Superb/Passat PHEV) så då har du alltså 72% vid ca 900 cykler. Hade du haft den nyare med batteriet på 44kWh hade du kommit 20.000mil med 72% degradering, eller ännu mindre då det blir färre djupa cykler. Så typ 215km räckvidd



Nej, det är inget ”extremt litet” batteri utan standard på 2012 års Kangoo ZE.
Dessutom bytte man till 33 KWh runt 2014.
Kan vara bra att känna till för den som inte vill lägga ut en halv mille på en nyare elbil. Dessutom funkar den alldeles utmärkt i vardagstrafiken. Det är på långresor som till karlstad, linköping och Gotland som det kan bli lite knepigt.
Men ett litet batteri betyder lite dödvikt så låt dig inte luras av räckviddsspöket!

Sen kör jag inga ”Djupa cykler” av flera skäl. Det handlar helt enkelt om lite planering.
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Nej, det är inget ”extremt litet” batteri utan standard på 2012 års Kangoo ZE.
Dessutom bytte man till 33 KWh runt 2014.
Kan vara bra att känna till för den som inte vill lägga ut en halv mille på en nyare elbil. Dessutom funkar den alldeles utmärkt i vardagsrrafiken. Det är på långresor som till karlstad, linköping och Gotland som det kan bli lite knepigt.
Men ett litet batteri betyder lite dödvikt så låt dig inte luras av räckviddsspöket!
Har du kollat att det inte är några enstaka celler som är dåliga, o går att byta ut. Den du har var första generationen av Kangoo så pionjär med andra ord. Så det är enligt mig missvisande att dra alla över en kant pga första bilen, kan ju vara så att de har lärt sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.