Mikael_L
@optimum , Vad är du ute efter?
Är det ett försök att stoppa elbilsförsäljning, eller ett försök att stoppa Cobolt-brytningen.
Tja, jag tror inte att det kommer påverka, men du är välkommen att meddela världen din åsikt, det har aldrig i världshistorien varit så här lätt att nå ut med sitt budskap, det får både jag och du dra nytta av.

Men vill du hålla ditt eget samvete rent så ska jag ge dig ett tips, köp en ny, eller nästan ny ICE-bil något av de närmaste åren. Sköt om den jättebra, kör inte extremt långt, du kan säkerligen hålla liv i den i 30 år.
Om 15 år kommer du börja få väldigt långt till tankställen om du inte råkar ha lyckan att få en av de få kvarvarande mackarna nära där du bor.
Om några år till så blir det väl att köpa typ Aspen-bensin på dunk någonstans.

På detta sättet kan du matcha dagens miljötalibaner i vilka uppoffringar som anses vara nödvändiga.

Och glöm inte att hela tiden påtala din åsikt till alla som du kan, t.o.m främlingar i hissen. Kanske får du med dig någon som tillsammans med dig vill rädda världen.

(Förvisso har nog Cobolt slutat vara en beståndsdel för länge sedan då, men ärligt talat är det nog elbilen som är problemet för dig, inte barn som lider, ty annars skulle du naturligtvis inte köra en bränsledriven bil.
https://www.amnesty.se/vara-rattigh...isstankta-medhjalp-till-grovt-folkrattsbrott/
https://fof.se/artikel/2004/8/oljan-gjorde-sudans-befolkning-overflodig/
Bara för att ta enda land ur den digra katalogen.)
 
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Är inte den första generationen Leaf en dålig måttstock för elbilar?

Men jag har sett lite klipp på hur de byter celler och monterar extra batteripack i en sån.
Verkar vara rätt enkelt.
 
S
R Robert-san01 skrev:
Tesla Björn i Norge har gjort ett rätt intressant test. Köra 100mil med en Leaf som gått 9000mil.

Slutsatsen är att man skall kolla status på batteriet om man köper en äldre elbil.

[länk]
Hur testar man batteristatus- har mycket det degenererat?
Skall man verkligen behöva köpa tjänsten, kan man göra det själv?
Kanske mjukvaran känner av detta på nya modeller..

Hittade detta men det verkar lite motbjudande att köpa alla tjänster. Hur testar man själv
Edit
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/stor-test-av-batterihelse
Sex olika tester gav sex olika resultat
 
Redigerat:
M
S styren skrev:
Hur testar man batteristatus- har mycket det degenererat?
Skall man verkligen behöva köpa tjänsten, kan man göra det själv?
Kanske mjukvaran känner av detta på nya modeller..

Hittade detta men det verkar lite motbjudande att köpa alla tjänster. Hur testar man själv
[länk]
Kollar du på wayke så har flera bilsäljare av tex. Tesla med batteritestet som en slags varudeklaration.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
@optimum , Vad är du ute efter?
Är det ett försök att stoppa elbilsförsäljning, eller ett försök att stoppa Cobolt-brytningen.
Tja, jag tror inte att det kommer påverka, men du är välkommen att meddela världen din åsikt, det har aldrig i världshistorien varit så här lätt att nå ut med sitt budskap, det får både jag och du dra nytta av.

Men vill du hålla ditt eget samvete rent så ska jag ge dig ett tips, köp en ny, eller nästan ny ICE-bil något av de närmaste åren. Sköt om den jättebra, kör inte extremt långt, du kan säkerligen hålla liv i den i 30 år.
Om 15 år kommer du börja få väldigt långt till tankställen om du inte råkar ha lyckan att få en av de få kvarvarande mackarna nära där du bor.
Om några år till så blir det väl att köpa typ Aspen-bensin på dunk någonstans.

På detta sättet kan du matcha dagens miljötalibaner i vilka uppoffringar som anses vara nödvändiga.

Och glöm inte att hela tiden påtala din åsikt till alla som du kan, t.o.m främlingar i hissen. Kanske får du med dig någon som tillsammans med dig vill rädda världen.

(Förvisso har nog Cobolt slutat vara en beståndsdel för länge sedan då, men ärligt talat är det nog elbilen som är problemet för dig, inte barn som lider, ty annars skulle du naturligtvis inte köra en bränsledriven bil.
[länk]
[länk]
Bara för att ta enda land ur den digra katalogen.)
På nått sätt borde vi lägga in en påminnelse om att vi snackas vid om 15 år och berättar hur lätt det fortfarande är att tanka bensin och diesel, vi kan bestämma en fika 2028 vid en mack med fikaställe bredvid ?
Man får ju tro vad man vill, men jag tror inte på det du tror på :)
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
På nått sätt borde vi lägga in en påminnelse om att vi snackas vid om 15 år och berättar hur lätt det fortfarande är att tanka bensin och diesel, vi kan bestämma en fika 2028 vid en mack med fikaställe bredvid ?
Man får ju tro vad man vill, men jag tror inte på det du tror på :)
2038 menar du?

I det läget skulle jag tro bensin och dieselbilar är förbjudna i storsäderna och större tätorter, och därmed inte ett alternativ för 80% av befolkningen. Lär inte finnas många bensionstationer kvar i de områdena i det läget, men ute på landet kanske.
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag laddar med el från det hoplänkade europeiska elsystemet.

Det jag inte laddar går till tyskland (bl.a) och hindrar en kolbit eller två att brännas.
(Det var en av dem som Fridolin fick, och tog med sig i TV-studion 😂 )
Polen också förhoppningsvis, men det är nog en bit kvar tror jag.
Var i Gdansk över helgen och bl.a. tog vi en båttur ut mot Westerplatte, på vägen passerades det gigantiska hamnområdet där kolhögarna med antika Sovjet-byggda kranar dominerade starkt.
Där och då kändes det som att vi färdades tillbaka till östblocket anno 1986....
 
nikasp
S styren skrev:
Men när alla har elbil så blir det kö vid laddstationerna. Just nu funkar det kanske men sen när alla har elbil och måste tanka el...

Dom flesta laddstationer finns idag vid bensinmackar med restaurang därför att folk är uttråkade när dom måste vänta på fulladdning och äter under tiden. (rätta mig gärna om jag har fel)

Projektledare på Volvo; låter som han har rabatt på ny bil, eller ändå troligare leasar med specialavtal. Kanske lånar testbil gratis och skriver rapport som enda betalning.

Hur stor andel elbilar "säljs" respektive "leasas" idag?
edit.
Han har tjänstebil och byter en gång per år sedan ganska många år nu. Han är väldigt neutral i frågan själv och har kört hybrider fram tills nu, delvis pga att de prioriterade kunder när det var komponentbrist.

Är man inte resande säljare så lär 40-50 mil räcka väldigt långt. När jag var 30 kunde jag klämma hela resan ”hem”/upp till Luleå på 90 mil med få och korta stopp men 2-3 stopp på runt 20 minuter på en sån resa ser jag inte som någon deal breaker.

Han fick oväntat inte med någon 230V-laddare med bilen ”för att ingen använder dem ändå och lämnar tillbaka i obruten förpackning” så han kunde inte ladda hos släkt utan laddare. Var väl enda noteringen han gjorde på deras långa resa på 130 + 130 mil + lite körning runt i Norrbotten.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Handgrävande i Kongo är alltså en skenbild av hur det går till, satt för att väcka känslor, inte sprida kunskap.
@optimum har sedan tidernas begynnelse haft främst Aftonbladet som sin kunskapskälla. Denna artikel är som de flesta vet ett typexempel på skandalartiklar kvällspressen tar till för att locka läsare. Man vinklar fakta så mycket som möjligt.

Uppenbarligen fungerar det.
 
Redigerat:
Nissens
S styren skrev:
Dom flesta laddstationer finns idag vid bensinmackar med restaurang därför att folk är uttråkade när dom måste vänta på fulladdning och äter under tiden. (rätta mig gärna om jag har fel)

Projektledare på Volvo; låter som han har rabatt på ny bil, eller ändå troligare leasar med specialavtal. Kanske lånar testbil gratis och skriver rapport som enda betalning.

Hur stor andel elbilar "säljs" respektive "leasas" idag?
edit.
Att kalla det mackarna har för restauranger är en lätt överdrift. Det är korvar med sannolikt några få % kötthalt som ligger där o rullar ett tag för att stoppas ner i ett korvbröd. 😊
 
M
Nissens Nissens skrev:
Att kalla det mackarna har för restauranger är en lätt överdrift. Det är korvar med sannolikt några få % kötthalt som ligger där o rullar ett tag för att stoppas ner i ett korvbröd. 😊
Snart kommer rapporter om elbilarnas samhällskostnader för fetma och hjärtkärlsjukdomar. 😁
 
R Robert-san01 skrev:
Tesla Björn i Norge har gjort ett rätt intressant test. Köra 100mil med en Leaf som gått 9000mil.

Slutsatsen är att man skall kolla status på batteriet om man köper en äldre elbil.

[länk]
Lite synd att han gör det med den sämsta tänkbara bilen typ. Den har ju så löjligt litet batteri så även degraderingen blir större då det måste gå så många cykler.
 
Nissens
A ajn82 skrev:
2038 menar du?

I det läget skulle jag tro bensin och dieselbilar är förbjudna i storsäderna och större tätorter, och därmed inte ett alternativ för 80% av befolkningen. Lär inte finnas många bensionstationer kvar i de områdena i det läget, men ute på landet kanske.
Du tror på fullt allvar att det ser ut så om 15 år?

Du får nog lägga på ytterligare 15 år på det.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
El bil så behövs kobolt till batterier.

Då bör man veta om det här
[länk]

"Det som pågår i södra Kongo-Kinshasa liknar en amerikansk guldrusch. Folk letar efter kobolt överallt.

För två år sedan skulle en man gräva ner en toalettank i kvarteret Kasulo mitt i Kolwezi när han stötte på malmen. Därefter blev inget sig likt. Folk började gräva längs de gropiga vägarna. På bakgårdarna, i sina trädgårdar. Ja, till och med inne i kyrkan, där pastorn bröt upp ett stort hål i golvet.

På nätterna smög sig avundsjuka människor från andra kvarter in och tjuvgrävde. Vakter kallades in, folk blev som besatta, tills marken såg ut som en schweizerost och husen hotade att rasa och de boende kunde konstatera att ingen ändå hade blivit rik.

Staden Kolwezi ligger mitt i en av de största mineralfyndigheterna i världen. Ovanpå den mest ofantliga skatt och mitt i en förtvivlad fattigdom.

Jean-Paul Mulanga drömmer inte om att äga en Iphone. Den önskan han har är betydligt enklare än så, att hans fyra barn ska få bli vuxna.

Hans liv kunde inte vara mer olikt ditt och mitt. Ändå går det ett band från honom till oss.

Eller snarare – en kedja av kobolt."

[bild]
Köp en bil med LFP batteri så slipper du kobolt. (Och kan ignorera denna löjliga artikel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.