Säkert redan delats i denna tråden, godmorgon. 😉
En Ford-lastbil med Tesla-logotyp tankar bensin vid en mack, med humoristisk text om Teslas service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mer att det jämnar ut sig i längden, man bjuder och blir bjuden ungefär lika ofta om det är en bra vänskap, gäller både mat och el, och ska jag vara ärlig, för de personer jag kan tänka mig att köra så långt för att träffa spelar det ingen roll om det jämnar ut sig eller inte utan jag bjuder gärna lite extra
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Säkert redan delats i denna tråden, godmorgon. 😉
[bild]
Den identifierar sig som en Tesla, tycker du ska respektera det och inte göra narr av den bakom dess rygg
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Den identifierar sig som en Tesla, tycker du ska respektera det och inte göra narr av den bakom dess rygg
Du har helt rätt och jag ber om ursäkt om jag sårade hen. 🫶
😎
 
  • Älska
ajn82
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är sällan jag hälsar på vänner som är längre bort än 30 mil tur och retur, kommer så långväga vänner och hälsar på erbjuder jag dem antagligen att sova över om de vill, och har absolut inget problem att bjuda på lite el i det scenariot
Vännerna som laddar här har en äldre Leaf de köpte för att pendla med men nu använder till nästan allt.
Då räckvidden är ganska kort <20mil så laddar de gärna på vintern för att garanterat komma hem då vi har 7mil enkel väg mellan oss.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vännerna som laddar här har en äldre Leaf de köpte för att pendla med men nu använder till nästan allt.
Då räckvidden är ganska kort <20mil så laddar de gärna på vintern för att garanterat komma hem då vi har 7mil enkel väg mellan oss.
Hade givetvis låtit dem ladda i motsvarande situation, och med den storleken på batteri blir det inte många kronor heller.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Säkert redan delats i denna tråden, godmorgon. 😉
[bild]
Undrar när dom byter till el skåpbilar
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Undrar när dom byter till el skåpbilar
De får ju mer gratisreklam såhär.

Hade den bilen inte varit dieseldriven så hade inte bilden dykt upp här idag, utan då hade det bara varit några som var på macken just då som sett Tesla-loggorna ...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Undrar när dom byter till el skåpbilar
Kanske finns en grundtanke att köra på diesel. Om de får extra många jobb en dag låååångt iväg från varandra långt ut i ödemarken så vill de nog inte lägga nån minut på att ladda :) En transit kommer väl ändå en 120 mil på en tank.

Annars får ju Tesla göra skåpbilar med.
 
R Rkarlsson skrev:
Kanske finns en grundtanke att köra på diesel. Om de får extra många jobb en dag låååångt iväg från varandra långt ut i ödemarken så vill de nog inte lägga nån minut på att ladda :) En transit kommer väl ändå en 120 mil på en tank.

Annars får ju Tesla göra skåpbilar med.
Cybervan 🤣
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Cybervan 🤣
De måste såklart göra den fulare än ivecos skiss

Blå konceptbil med genomskinligt tak parkerad i modern miljö, troligen eldriven, futuristisk design, öppen sidodörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det har ju ändå blivit lite av en sport att hålla på och spara ören på bilens laddning, ekonomiskt sett helt omotiverat, men det har väl blivit en sport som sagt.
Märker faktist skillnad på poolen. Om jag kör poolpumpen (drygt 700W) dygnet runt så brukar värmepumpen (1700W) snurra 10-12tim/dygn för att hålla 32gr. Om jag istället kör båda 12tim/dygn på lågtariff så är temperaturen i princip samma ändå, men räkningen blir avsevärt lägre.

Kanske inte blir samma förtjänst med en elbils laddning då min pool snittar 5-6000kWh på en sommar.
 
Mikael_L
Jomenvisst gör det skillnad att konsekvent välja att ladda på billiga timmar.
Det var kanske mer att det är lite löjligt att sörja att jag missade timmen med 0,2 öre, utan att det blev 5 öre istället.
För med skatt på elen, och nätägarens avgifter för överföring så blev dessa priser mer typ 70 öre resp 75 öre, inte så stor skillnad att jag gråter.

Men dyraste eltimmen idag är 66 öre, dvs runt 135 öre med skatter och moms.

Det är väl där krutet ska läggas, att inte ladda när det är som dyrast, utan välja några billigare timmar under dygnet om det går.
 
M
Kan man, utan att göra avkall på något, så självklart ska man försöka köra på lågpristimmar där det är möjligt. Nu blir det OT här (förlåt), men det är så sjukt smidigt idag med alla dessa mobilstyrda dosor och eluttag. Ju större förbrukare man har som man kan styra, utan att det påverkar livet i större utrsträckning, ju mer kan man tjäna.

Jag köpte mina första (Nedis-uttag med förbrukningsmätare) i höstas. Kör dessa på mängder av förbrukare, VV-beredare, pool-pump, pool-värme, el-patron till värme. Jag har tom. en för att starta laddning av min elhoj för att slippa gå ned i garaget. Endast 2ggr har jag svurit när varmvattnet varit kallt. Det är när 17-åringen varit hemma från plugget och duuuuschat och det varit kallt vatten på kvällen. Annars fungerar det klockrent att anpassa förbrukningen efter hur ens dygnsrutiner ser ut.
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
@
Vad är bättre för miljön? Elbil eller inte?

 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.