1 559 944 läst · 24 941 svar
1560k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag får nog i ärlighetens namn revidera mina positiva utsagor om laddning på resa, de erfarenheter jag fått ute i europa fläckas nu lite av de senare i Sverige.
Kör Tesla så hamnar naturligt på deras SUC men här i Sverige är det mycket högre beläggning och folk förefaller inte kunna sköta sig, mycket andra bilmärken och de har en tendens att ta två platser när deras laddintag inte passar laddaren. I europa såg jag inget sådant, där pussla man in sin bil så att det passade eller valde kanske i vissa fall inte laddare som inte passar bilen.
Antar att den höga beläggningen bidrar till att det går långsamt också, lite tråkigt.
Historierna om konflikter vid laddarna i Sverige är kanske sanna, i andra länder är risken för ett "gott snack" mycket större..
Kör Tesla så hamnar naturligt på deras SUC men här i Sverige är det mycket högre beläggning och folk förefaller inte kunna sköta sig, mycket andra bilmärken och de har en tendens att ta två platser när deras laddintag inte passar laddaren. I europa såg jag inget sådant, där pussla man in sin bil så att det passade eller valde kanske i vissa fall inte laddare som inte passar bilen.
Antar att den höga beläggningen bidrar till att det går långsamt också, lite tråkigt.
Historierna om konflikter vid laddarna i Sverige är kanske sanna, i andra länder är risken för ett "gott snack" mycket större..
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 368 inlägg
Är det på västkusten det är trångt?
Om inte alla bilar passar på tesla, är det för att sladden inte når runt? Isåfall är det väl tesla som det är lite fel på då de öppnade upp sina stationer men kan inte erbjuda smärtfri ruljans av bilarna.D djac skrev:Jag får nog i ärlighetens namn revidera mina positiva utsagor om laddning på resa, de erfarenheter jag fått ute i europa fläckas nu lite av de senare i Sverige.
Kör Tesla så hamnar naturligt på deras SUC men här i Sverige är det mycket högre beläggning och folk förefaller inte kunna sköta sig, mycket andra bilmärken och de har en tendens att ta två platser när deras laddintag inte passar laddaren. I europa såg jag inget sådant, där pussla man in sin bil så att det passade eller valde kanske i vissa fall inte laddare som inte passar bilen.
Antar att den höga beläggningen bidrar till att det går långsamt också, lite tråkigt.
Historierna om konflikter vid laddarna i Sverige är kanske sanna, i andra länder är risken för ett "gott snack" mycket större..![]()
Synd då att inte standard var ladduttag rakt bak under bagageluckan som på gamla jänkare =) (nej fram ska det inte vara, man backar alltid in bilen om man kan köra
Jag kan hålla med, det var nog inte rätt sak att göra, kanske bara välja att öppna för de bilar som passar. En del sköter det bra, kör upp lite på kanten för att det ska funka osv, medan andra helt nonchalant blockerar två platser samtidigt som belastningen är hög.Rkarlsson skrev:Om inte alla bilar passar på tesla, är det för att sladden inte når runt? Isåfall är det väl tesla som det är lite fel på då de öppnade upp sina stationer men kan inte erbjuda smärtfri ruljans av bilarna.
Synd då att inte standard var ladduttag rakt bak under bagageluckan som på gamla jänkare =) (nej fram ska det inte vara, man backar alltid in bilen om man kan köra)

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Jo det är väl allmänt känt att sedan ”pöbeln” (dvs alla andra märken förutom Tesla) fick tillgång till teslas laddare har det blivit sämre.
Tycker generellt det är lite tråkigt att laddningen, när det är högt tryck, tar fram mellanchefen hos folk, dvs armbågarna ska vässas och kösystemet ska slopas för att just den mellanchefen är viktigare än alla andra.
(Är själv mellanchef, så jag får göra narr av mellanchefer och i ärlighetens namn är väl mellanchefer klart överrepresenterade bland elbilsägare)
Tycker generellt det är lite tråkigt att laddningen, när det är högt tryck, tar fram mellanchefen hos folk, dvs armbågarna ska vässas och kösystemet ska slopas för att just den mellanchefen är viktigare än alla andra.
(Är själv mellanchef, så jag får göra narr av mellanchefer och i ärlighetens namn är väl mellanchefer klart överrepresenterade bland elbilsägare)
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 368 inlägg
Det är väl en av anledningarna till att Tesla V4 superchargers får längre sladd. Sen har ju Tesla laddporten på "fel" sida
Haha, ja det där kan vi ju starta en egen tråd om, händelsevis passar placeringen min parkering som hand i handsken, den enda placering jag personligen absolut inte skulle vilja ha är fram, det vore allra sämst tycker jag.
Eller förlänga kablarna på de stationer de valt att öppna. Kan ju inte kosta så mycket för de egentligen. Men det är halvkorkade utvecklare idag som bygger och gör allt för litet eller för dumt.D djac skrev:
Bara titta på nya parkeringar, kan tro många ggr att de ritar enbart för bilar i klass med aygo, medans normala kombibilar inte får plats.
Det är oftast oceaner av plats när jag parkerar frugans Fiat 50ö på affären som har normalstora rutor. Man vet inte riktigt vart i rutan man skall ställa den...Rkarlsson skrev:Eller förlänga kablarna på de stationer de valt att öppna. Kan ju inte kosta så mycket för de egentligen. Men det är halvkorkade utvecklare idag som bygger och gör allt för litet eller för dumt.
Bara titta på nya parkeringar, kan tro många ggr att de ritar enbart för bilar i klass med aygo, medans normala kombibilar inte får plats.
Undra varför dom inte skaffar ett digitalt kösystem tryck på knapp sen piper det när det är din tur att köra in och den laddar bara din bil..
Kommer du inte inom 1-2 min så är du borta och det kostade en slant.
Sen kommer en funktion så att paddelchefer (mellanchefer) kan få betala för att tränga sig i kön😎
Kommer du inte inom 1-2 min så är du borta och det kostade en slant.
Sen kommer en funktion så att paddelchefer (mellanchefer) kan få betala för att tränga sig i kön😎
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 560 inlägg
Jag (som icke-Teslaförare och med laddport höger bak) känner att det ofrta är svårt att välja rätt plats på Tesla stationerna. Dels vill man inte blocka för andra som kan ställa sig ”rätt”, dels vill man inte tränga sig på samma laddenhet som det redan står andra bilar vid om möjligt (alla 1
r, a, b, c, d, delar på en viss effekt, liksom alla 2
r, 3
r osv.).
Så det är ju alltid lätt att göra fel på något sätt.
Med det sagt är de ju ofta suveräna i hur många lediga platser de ofta har.
Så det är ju alltid lätt att göra fel på något sätt.
Med det sagt är de ju ofta suveräna i hur många lediga platser de ofta har.
Du kan ju faktiskt ta den på ryggen så riskerar du inte att den blåser iväg när du går in och shoppar.pacman42 skrev:
Jag tar alltid familjeparkeringarna då de är normalstora.
Kör vi farsans bil så tar vi alltid 2-4 parkeringar då de är av ryggsäcksstorlek