Enda gången jag kört till nästan helt tom tank i bensinbil kom jag hela vägen hem, men sedan startade inte bilen nästa gång. Fick hämta bensin i reservdunk. Det hjälpte inte. Bogserade till närmsta verkstad. Bensinpumpen hade gett upp, troligen för att tanken var tom. Bensinpumpen satt inuti bensintanken (Saab) och tanken måste demonteras. För att ta bort tanken måste avgassystemet demonteras. Allt lagom rostigt och svårt att få bort. Sedan sätts allting ihop i omvänd ordning. Det blev väldigt dyrt.

Det hade varit enklare att bara koppla in el till en laddbar bil.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Aldrig kortare räckvidd i bilen än att man akut kan köra till närmsta sjukhus utan att ladda
Då klarar jag med 0% laddning till ett Universitetssjukhus och förbi förskolan med.
Kanske t.o.m fram o tillbaka :)

Bor inte i samma kommun då.
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Dessa resor är inget skäl till rubriken!! Skaffa häst i då fall, annars [länk]
Har du någonsin behövt köra akut till sjukhuset? Det finns ju ambulans för akuta lägen eller taxi för något mindre akuta (om du bor någorlunda nära centralorten med sjukhuset).
Är du nykter 24/7 för att vara standby för akuta körningar?
Aldrig någon annan i familjen som är ute och kör med bilen och lämnat resten ”i sticket” om någon plötsligt behöver vård?
Alla har inte ens bil eller körkort och de får vård ändå.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har du någonsin behövt köra akut till sjukhuset? Det finns ju ambulans för akuta lägen eller taxi för något mindre akuta (om du bor någorlunda nära centralorten med sjukhuset).
Är du nykter 24/7 för att vara standby för akuta körningar?
Aldrig någon annan i familjen som är ute och kör med bilen och lämnat resten ”i sticket” om någon plötsligt behöver vård?
Alla har inte ens bil eller körkort och de får vård ändå.
En grannpojk hjälpte din far med att såga ved då plötsligt på något sätt fadern sätter elmotorsågen i benet. Han drar åt låret med sitt bälte och slänger sig i bilen med din far i baksätet och möter ambulansen på 3/4 av sträckan (efter 1,5 mil). Han blåste bland annat förbi en fartkamera som naturligtvis var aktiv så han blev av med körkortet och fick böter, körkortet fick han tillbaka men böterna kvarstod.

Hur som helst, enligt läkarna så lyckades de rädda benet genom att han var så snabb på att kasta in fadern i bilen och dra iväg. Eventuellt att han räddade benet genom att han inte väntade på ambulansen.

Hade det varit riktigt akut så hade jag nog kört efter ett par öl.
Jag ser gärna att det finns lite kräm kvar i bilen, utifall att man hamnar i kö eller liknande. Jag litar ju dessutom inte längre på att laddare finns tillgängliga. Jag är dock inte lika nervig som frugan, tar det slut så tar det slut. Det finns lösningar på det också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
En grannpojk hjälpte din far med att såga ved då plötsligt på något sätt fadern sätter elmotorsågen i benet. Han drar åt låret med sitt bälte och slänger sig i bilen med din far i baksätet och möter ambulansen på 3/4 av sträckan (efter 1,5 mil). Han blåste bland annat förbi en fartkamera som naturligtvis var aktiv så han blev av med körkortet och fick böter, körkortet fick han tillbaka men böterna kvarstod.

Hur som helst, enligt läkarna så lyckades de rädda benet genom att han var så snabb på att kasta in fadern i bilen och dra iväg. Eventuellt att han räddade benet genom att han inte väntade på ambulansen.

Hade det varit riktigt akut så hade jag nog kört efter ett par öl.
Jag ser gärna att det finns lite kräm kvar i bilen, utifall att man hamnar i kö eller liknande. Jag litar ju dessutom inte längre på att laddare finns tillgängliga. Jag är dock inte lika nervig som frugan, tar det slut så tar det slut. Det finns lösningar på det också.
Ja det är rimligt att ha lite marginaler. Inte ha tomt i batteriet vid hemkomst om man eventuellt behöver köra iväg igen innan det laddat tillräckligt. Planera för alla extremfall är jag mer tveksam till.

Men du beskriver ju hur du gjort en sport av att köra på batteriet hela vägen hem i laddhybriden. Är det då inte bättre att gå över på bensin och ha extra hästkrafter från elmotorn om du behöver agera ambulans och köra om några fordon på väg till sjukhuset.

Det går att dra detta in absurdum. Ha en snabbare bil, en terrängbil, bo närmare sjukhuset, alltid ha rutorna skrapade, parkera med fronten utåt. Rimligaste tycker jag är att iaktta större försiktighet med sågen eller att låta proffs sköta potentiellt farliga arbeten.

Hursomhelst skönt att det ordnade sig för grannen. Jag hade nog också kört om jag hade bil bredvid och ambulansen var långt borta. Enda gången jag varit med om att ambulansen kommit riktigt snabbt var en gång när jag meddelat dem att personen redan var avliden…
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Dessa resor är inget skäl till rubriken!! Skaffa häst i då fall, annars [länk]
Jag har haft elbil i nästan tio år.. varför tror du att det var något argument mot elbilar?
 
Mikael_L
Jag kommer ju i princip aldrig hem med mer än 2 mil kvar i räckvidd, oftare bara 2km kvar.

Kändes lite ångestfyllt i början, varje morgon påbörjade jag dagens resa med en räckvidd som var då jag förut ville åka och tanka.

Idag är jag inte speciellt bekymrad, man vänjer sig och lär sig, någon liten koll på laddstatus ett par tre ggr under hemresan för att kalibrera för motvind, snöslask eller annat som kan öka förbrukningen, och vara beredd att i så fall sänka hastigheten i värsta fall.

Jag är idag betydligt mer orolig på resor som kräver ett laddstopp, då skiter det sig hårt om laddstationen inte fungerar eller har en kö med bilar.
På vägen hem vet jag att laddningen alltid finns där, fungerar och ingen annan har tagit platsen, och dessutom är som regel gott om tid att ladda då.

Skulle jag inte generellt ha ett såpass förutsägbart körmönster och kan klara det mesta med den laddning som ryms, eller ha en överenskommelse att få ladda hos kunden, så skulle jag nog inte klara mig med så litet batteri som jag har.

Jag har helt klart fått förändra en del. Även om jag kan muttra om nackdelarna, så överväger fortfarande fördelarna på sista raden.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
sunnis
N Nerre skrev:
Problemet är väl att om man kör ner till noll och blir stående längs vägen blir det en dyr affär? Ska man köra ner till noll behöver man göra det så man kan ladda när det blir tomt, och hur gör man det?

Men en bränslebil kan man i alla fall ha med sig en reservdunk och köra vidare om man av nån anledning vill prova att köra tills tanken är tom.
med en fossilbil tillverkad den här sidan om milleniumskiftet så är det stor sannolikthet att ett sådant experiment slutar med bärgaren + verkstadsbesök.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Av egen erfarenhet jättebra. Nu åkte inte vi sportlov men gått bra sportlovsvecka till Idre o Lofsdalen.
QUOTE="Putte 9497, post: 5267771, member: 229961"]Treriksröset kanske var att ta i.

Men tänk att man vill åka på skidsemester till Åre en vecka med familjen, hur funkar det med en Tesla?[/QUOTE]
 
K karny889 skrev:
Av egen erfarenhet jättebra. Nu åkte inte vi sportlov men gått bra sportlovsvecka till Idre o Lofsdalen.
QUOTE="Putte 9497, post: 5267771, member: 229961"]Treriksröset kanske var att ta i.

Men tänk att man vill åka på skidsemester till Åre en vecka med familjen, hur funkar det med en Tesla?
[/QUOTE]

Om man åker Stockholm - Åre med en tesla model 3 så ser det ut så här.
17min Laddtid
Körplan för elbil från Stockholm till Åre, inkluderar laddstopp, total tid och avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Om man åker Stockholm - Åre med en tesla model 3 så ser det ut så här.
17min Laddtid
[bild]
17 minuter man aldrig kommer få tillbaka! Men skulle ändå slösat dem på något onödigt! (Simpsons referens)

Det ser bättre ut än vad jag trodde från Stockholm.
 
  • Gilla
  • Älska
robhol och 3 till
  • Laddar…
Volvo presterade sin nya EX30 idag, börjar på rimliga 429 000:-
En grå SUV-bil visas från olika vinklar i ett minimalistiskt utrymme: profil, tredjedels framifrån och bakifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Volvo presterade sin nya EX30 idag, börjar på rimliga 429 000:-
[bild]
En ”SUV” med 234 liters bagage plus 7 liter i frunken?
Mindre än v40 eller WV polo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.