1 505 421 läst · 24 707 svar
1505k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Dessa resor är inget skäl till rubriken!! Skaffa häst i då fall, annars https://teknikensvarld.expressen.se...orsta-eldrivna-ambulans-ar-en-mercedes-evito/A ajn82 skrev:
Enda gången jag kört till nästan helt tom tank i bensinbil kom jag hela vägen hem, men sedan startade inte bilen nästa gång. Fick hämta bensin i reservdunk. Det hjälpte inte. Bogserade till närmsta verkstad. Bensinpumpen hade gett upp, troligen för att tanken var tom. Bensinpumpen satt inuti bensintanken (Saab) och tanken måste demonteras. För att ta bort tanken måste avgassystemet demonteras. Allt lagom rostigt och svårt att få bort. Sedan sätts allting ihop i omvänd ordning. Det blev väldigt dyrt.
Det hade varit enklare att bara koppla in el till en laddbar bil.
Det hade varit enklare att bara koppla in el till en laddbar bil.
Har du någonsin behövt köra akut till sjukhuset? Det finns ju ambulans för akuta lägen eller taxi för något mindre akuta (om du bor någorlunda nära centralorten med sjukhuset).EdwinG84 skrev:
Är du nykter 24/7 för att vara standby för akuta körningar?
Aldrig någon annan i familjen som är ute och kör med bilen och lämnat resten ”i sticket” om någon plötsligt behöver vård?
Alla har inte ens bil eller körkort och de får vård ändå.
En grannpojk hjälpte din far med att såga ved då plötsligt på något sätt fadern sätter elmotorsågen i benet. Han drar åt låret med sitt bälte och slänger sig i bilen med din far i baksätet och möter ambulansen på 3/4 av sträckan (efter 1,5 mil). Han blåste bland annat förbi en fartkamera som naturligtvis var aktiv så han blev av med körkortet och fick böter, körkortet fick han tillbaka men böterna kvarstod.P Pin skrev:Har du någonsin behövt köra akut till sjukhuset? Det finns ju ambulans för akuta lägen eller taxi för något mindre akuta (om du bor någorlunda nära centralorten med sjukhuset).
Är du nykter 24/7 för att vara standby för akuta körningar?
Aldrig någon annan i familjen som är ute och kör med bilen och lämnat resten ”i sticket” om någon plötsligt behöver vård?
Alla har inte ens bil eller körkort och de får vård ändå.
Hur som helst, enligt läkarna så lyckades de rädda benet genom att han var så snabb på att kasta in fadern i bilen och dra iväg. Eventuellt att han räddade benet genom att han inte väntade på ambulansen.
Hade det varit riktigt akut så hade jag nog kört efter ett par öl.
Jag ser gärna att det finns lite kräm kvar i bilen, utifall att man hamnar i kö eller liknande. Jag litar ju dessutom inte längre på att laddare finns tillgängliga. Jag är dock inte lika nervig som frugan, tar det slut så tar det slut. Det finns lösningar på det också.
Ja det är rimligt att ha lite marginaler. Inte ha tomt i batteriet vid hemkomst om man eventuellt behöver köra iväg igen innan det laddat tillräckligt. Planera för alla extremfall är jag mer tveksam till.pacman42 skrev:En grannpojk hjälpte din far med att såga ved då plötsligt på något sätt fadern sätter elmotorsågen i benet. Han drar åt låret med sitt bälte och slänger sig i bilen med din far i baksätet och möter ambulansen på 3/4 av sträckan (efter 1,5 mil). Han blåste bland annat förbi en fartkamera som naturligtvis var aktiv så han blev av med körkortet och fick böter, körkortet fick han tillbaka men böterna kvarstod.
Hur som helst, enligt läkarna så lyckades de rädda benet genom att han var så snabb på att kasta in fadern i bilen och dra iväg. Eventuellt att han räddade benet genom att han inte väntade på ambulansen.
Hade det varit riktigt akut så hade jag nog kört efter ett par öl.
Jag ser gärna att det finns lite kräm kvar i bilen, utifall att man hamnar i kö eller liknande. Jag litar ju dessutom inte längre på att laddare finns tillgängliga. Jag är dock inte lika nervig som frugan, tar det slut så tar det slut. Det finns lösningar på det också.
Men du beskriver ju hur du gjort en sport av att köra på batteriet hela vägen hem i laddhybriden. Är det då inte bättre att gå över på bensin och ha extra hästkrafter från elmotorn om du behöver agera ambulans och köra om några fordon på väg till sjukhuset.
Det går att dra detta in absurdum. Ha en snabbare bil, en terrängbil, bo närmare sjukhuset, alltid ha rutorna skrapade, parkera med fronten utåt. Rimligaste tycker jag är att iaktta större försiktighet med sågen eller att låta proffs sköta potentiellt farliga arbeten.
Hursomhelst skönt att det ordnade sig för grannen. Jag hade nog också kört om jag hade bil bredvid och ambulansen var långt borta. Enda gången jag varit med om att ambulansen kommit riktigt snabbt var en gång när jag meddelat dem att personen redan var avliden…
Jag kommer ju i princip aldrig hem med mer än 2 mil kvar i räckvidd, oftare bara 2km kvar.
Kändes lite ångestfyllt i början, varje morgon påbörjade jag dagens resa med en räckvidd som var då jag förut ville åka och tanka.
Idag är jag inte speciellt bekymrad, man vänjer sig och lär sig, någon liten koll på laddstatus ett par tre ggr under hemresan för att kalibrera för motvind, snöslask eller annat som kan öka förbrukningen, och vara beredd att i så fall sänka hastigheten i värsta fall.
Jag är idag betydligt mer orolig på resor som kräver ett laddstopp, då skiter det sig hårt om laddstationen inte fungerar eller har en kö med bilar.
På vägen hem vet jag att laddningen alltid finns där, fungerar och ingen annan har tagit platsen, och dessutom är som regel gott om tid att ladda då.
Skulle jag inte generellt ha ett såpass förutsägbart körmönster och kan klara det mesta med den laddning som ryms, eller ha en överenskommelse att få ladda hos kunden, så skulle jag nog inte klara mig med så litet batteri som jag har.
Jag har helt klart fått förändra en del. Även om jag kan muttra om nackdelarna, så överväger fortfarande fördelarna på sista raden.
Kändes lite ångestfyllt i början, varje morgon påbörjade jag dagens resa med en räckvidd som var då jag förut ville åka och tanka.
Idag är jag inte speciellt bekymrad, man vänjer sig och lär sig, någon liten koll på laddstatus ett par tre ggr under hemresan för att kalibrera för motvind, snöslask eller annat som kan öka förbrukningen, och vara beredd att i så fall sänka hastigheten i värsta fall.
Jag är idag betydligt mer orolig på resor som kräver ett laddstopp, då skiter det sig hårt om laddstationen inte fungerar eller har en kö med bilar.
På vägen hem vet jag att laddningen alltid finns där, fungerar och ingen annan har tagit platsen, och dessutom är som regel gott om tid att ladda då.
Skulle jag inte generellt ha ett såpass förutsägbart körmönster och kan klara det mesta med den laddning som ryms, eller ha en överenskommelse att få ladda hos kunden, så skulle jag nog inte klara mig med så litet batteri som jag har.
Jag har helt klart fått förändra en del. Även om jag kan muttra om nackdelarna, så överväger fortfarande fördelarna på sista raden.
med en fossilbil tillverkad den här sidan om milleniumskiftet så är det stor sannolikthet att ett sådant experiment slutar med bärgaren + verkstadsbesök.N Nerre skrev:Problemet är väl att om man kör ner till noll och blir stående längs vägen blir det en dyr affär? Ska man köra ner till noll behöver man göra det så man kan ladda när det blir tomt, och hur gör man det?
Men en bränslebil kan man i alla fall ha med sig en reservdunk och köra vidare om man av nån anledning vill prova att köra tills tanken är tom.
Av egen erfarenhet jättebra. Nu åkte inte vi sportlov men gått bra sportlovsvecka till Idre o Lofsdalen.
QUOTE="Putte 9497, post: 5267771, member: 229961"]Treriksröset kanske var att ta i.
Men tänk att man vill åka på skidsemester till Åre en vecka med familjen, hur funkar det med en Tesla?[/QUOTE]
QUOTE="Putte 9497, post: 5267771, member: 229961"]Treriksröset kanske var att ta i.
Men tänk att man vill åka på skidsemester till Åre en vecka med familjen, hur funkar det med en Tesla?[/QUOTE]
Ett alternativ om man inte vill ladda i tid och otid är ju att köpa en Lucid Air Dream Edition. Då kan man köra 50 mil vintertid på motorväg eller upp till 96 mil sommartid mellan laddningarna.
https://ev-database.org/car/1696/Lucid-Air-Dream-Edition-R
https://ev-database.org/car/1696/Lucid-Air-Dream-Edition-R