Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
17min Laddtid
Och hur många minuters kötid innan man får ladda? Det är ju inte så att man är ensam om behovet av att ladda på sportlovsresan.
 
M
P Pin skrev:
Varför två nivåer med golv mellan? Verkar opraktiskt. Kunde de inte lagt lite batterier där istället och resten under huven.
(Även en v40 tycker jag har djupt opraktisk bagageutrymme)
Jag vet inte. Frugans Golf sportcombi har det också. Skillnaden om man tar ut det är om man vill ha stort bagage eller megastort. Personligen tycker jag valbarheten är perfekt. Ett utrymme under där man kan ha lite prylar liggande som man inte vill ha som rullar runt i bagaget. Startkablar (kanske inte för en elbil), handskar, lite trasor, bogserlina, toapapper, däcklagningssats, spännband osv.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag vet inte. Frugans Golf sportcombi har det också. Skillnaden om man tar ut det är om man vill ha stort bagage eller megastort. Personligen tycker jag valbarheten är perfekt. Ett utrymme under där man kan ha lite prylar liggande som man inte vill ha som rullar runt i bagaget. Startkablar (kanske inte för en elbil), handskar, lite trasor, bogserlina, toapapper, däcklagningssats, spännband osv.
Ja allt det där har jag också under ett ”golv”, men jag skulle inte räkna in det i bagageutrymmet. Inget man packar väskorna i utan det du nämner plus picknickfilt.
 
M
M Markarbetaren skrev:
Va? Använder inte byggarna sina pickisar till att köra stora stenar?:D
[länk]
Tror aldrig jag sett något lastas på flaket alls, åtminstone inte så locket är av.
 
M
P Pin skrev:
Ja allt det där har jag också under ett ”golv”, men jag skulle inte räkna in det i bagageutrymmet. Inget man packar väskorna i utan det du nämner plus picknickfilt.
På golfen är det nästan slätt golv från kanten på kofångaren bak. Lyfter man på golvet så är det typ 10cm luft, trots alla grejor som ligger mellan reservhjulet och baljan. Golvet ligger på några plastlister som man plockar ut och vips har man typ 100L mer bagage. Tror den rymmer 610L.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Det fungerade inte att ha en reservdunk i bensinbilen för att kalibrera om, så jag har gett upp. Nästa bil jag köper skall ha stort batteri.

Jag har fått soppatorsk två gånger i mitt liv, första gången var jag 19 år och någon hade slangat ur tanken, soppan räckte till närmsta mack - nästan. Jag fick använda startmotorn för att komma upp för den lilla backen vid pumpen. Andra gången hade jag hjälpt en av mina systrar att flytta och min Saab 9-3 visade att jag hade fem mil kvar till tom tank när den började hosta på väg uppför Landvetterbacken (låååång backe). På den tiden gick det inte att vända vid krönet, så jag tvingades fortsätta mot Mölnlycke, jag hade 200m kvar till macken när tanken var helt tom, så det blev en promenad och inköp av en reservdunk som fylldes. Jag hade iofs kunnat knuffa bilen genom en rondell och fått lätt nedförsbacke till macken, men jag ville inte fastna där jag var ivägen för andra.

En elbil är lätt att ladda, bogsera den bakom en annan bil och sätt den på maximal regenerering...
Man kan också få hjälp av vettig elbil som har V2L. ;)

Två bilar i mörker, en laddas, personer vid bilarna, belysning, gräsmark, öppna bagageluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sinuslinus skrev:
Man kan också få hjälp av vettig elbil som har V2L. ;)

[bild]
Iofs, men hur ofta behövs det egentligen? Bättre då att ringa efter ett mobilt batteri med snabbladdning.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Iofs, men hur ofta behövs det egentligen? Bättre då att ringa efter ett mobilt batteri med snabbladdning.
3,6 kW.
Hinner du ladda upp bilen i väntan på bärgare.
 
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
I mitt kvarter används pickisarna mest av byggprojektledare, ser dem aldrig användas till annat än att köra barnen till skolan/fotbollsträningen.
Byggarna själva kör skåpbilar.
Jag hamnade bakom en Ford F450 Platinum igår. Perfekt hantverkarbil, med 4 hjul bak så den kan lastas lite extra... Det känns som en vettig bil att åka omkring med och bara kunna kasta in lite saker utan att behöva bry sig om slitage etc. Det finns en begagnad, 2020 årsmodell på Blocket för drygt 1,3 miljoner... ;)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hamnade bakom en Ford F450 Platinum igår. Perfekt hantverkarbil, med 4 hjul bak så den kan lastas lite extra... Det känns som en vettig bil att åka omkring med och bara kunna kasta in lite saker utan att behöva bry sig om slitage etc. Det finns en begagnad, 2020 årsmodell på Blocket för drygt 1,3 miljoner... ;)
För extra stora stenar! (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hamnade bakom en Ford F450 Platinum igår. Perfekt hantverkarbil, med 4 hjul bak så den kan lastas lite extra... Det känns som en vettig bil att åka omkring med och bara kunna kasta in lite saker utan att behöva bry sig om slitage etc. Det finns en begagnad, 2020 årsmodell på Blocket för drygt 1,3 miljoner... ;)
Flakets främsta funktion är att bakaxeln måste sitta fast någonstans.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Flakets främsta funktion är att bakaxeln måste sitta fast någonstans.
En amerikansk arbetskollega köpte en bil med flak när han skulle flytta, jag frågade varför han inte bytte bort den. Svaret var självklart när jag tänker efter: - det kan vara bra att ha.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Man kan också få hjälp av vettig elbil som har V2L. ;)
Kan man verkligen det? Jag har förstått det som att flera bilar inte kan ladda från V2X-bilar då det saknas jord.

Tar inte så starkt gift på att det är så, men det är så jag förstått det.
 
sunnis
Har idag en ID.4 som andrabil som går 100% citytrafik numera. Skulle definitivt tänka mig att byta in den mot en EX30 Core rakt av. Tycker den var snygg!

LFP batteri så man kan hålla 100% SoC, blir ingen större skillnad mot ID.4an som laddas 80% SoC.

Blir nog ett samtal till Volvo ÅF imorgon, men frugan lär väl skrika rakt ut :crysmile:
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.