pacman42 pacman42 skrev:
Så är det naturligtvis, men inte alls lika illa som förr med bakhjulsdrift...
Nej, det är rejäl skillnad mot förr. Känslan med en modern, tung elbil med låg tyngdpunkt och bra viktfördelning är långt ifrån en Volvo 142 i snömodd. Visst är fyrhjulsdrift ännu bättre, men jag personligen har mycket svårt att motivera merkostnaden. Är f ö precis samma sak med batteristorleken. Att betala typ 60 000 kr mer för att spara in 2-3 laddtillfällen per år på långresor är inte ekonomiskt försvarbart.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej, det är rejäl skillnad mot förr. Känslan med en modern, tung elbil med låg tyngdpunkt och bra viktfördelning är långt ifrån en Volvo 142 i snömodd. Visst är fyrhjulsdrift ännu bättre, men jag personligen har mycket svårt att motivera merkostnaden. Är f ö precis samma sak med batteristorleken. Att betala typ 60 000 kr mer för att spara in 2-3 laddtillfällen per år på långresor är inte ekonomiskt försvarbart.
Bästa fallet för större batteri är väl egentligen om man ofta kör långa dagturer och på så sätt kan slippa ett laddstopp över huvud taget.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bästa fallet för större batteri är väl egentligen om man ofta kör långa dagturer och på så sätt kan slippa ett laddstopp över huvud taget.
Klarar man Stockholm till Göteborg utan laddning, då är jag nöjd.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Klarar man Stockholm till Göteborg utan laddning, då är jag nöjd.
470km, det är ju inget omöjligt med rätt bil och hastighet.
5h utan paus är ändå ganska drygt
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
470km, det är ju inget omöjligt med rätt bil och hastighet.
5h utan paus är ändå ganska drygt
Jo, men det är inte orimligt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
470km, det är ju inget omöjligt med rätt bil och hastighet.
Med rätt bil kan man hålla den hastighet man önskar. ;)
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
5h utan paus är ändå ganska drygt
Absolut. Jag vill nog ha några bensträckare på den sträckan. Men det är ju inte säkert att det går att ladda där jag vill sträcka på mina ben. ;)
 
Vill man hitta problem så går det såklart. Det är ju fortfarande bekvämt att tugga långresa med en diesel (körde själv nyligen 2000km med släp..)

Mer ute efter när det är rimligt att t.ex. köpa en Tesla Model Y LR över en billigare SR
MY SR 455km 551'
MY LR 533km 646'

betala 95' extra för 78km extra räckvidd. (och awd då) sen är ju frågan om det i praktiken är bättre med NMC celler eller LFP
 
engs engs skrev:
Var tvungen att googla på dessa termer, det betyder alltså att med ett LPF-batteri så behöver man inte tänka på att ladda upp till 80% till vardags för att behandla batteriet bra och bara ta den upp till 100% inför långkörningar? Utan kan då ha den att ladda till 100% som standardinställning?
LFP batterier degrageras oxå mer vid 100% laddning.

Dock har BMS svårt att hålla koll på batteri spänningen så man rekomenderar att ladda fullt 1 gång per vecka.

Finns ingen fördel med att låta LFP batterier stå med 100% SOC.
 
ullberg
A Avemo skrev:
Det trodde jag innan jag hade en ID4. Visst är det sällan det är halt. Men när det är halt så är det fortfarande uppenbart sämre med bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Jag har ofta ifrågasatt om fyrhjulsdrift verkligen gör så mycket för väghållningen av samma orsak. Framkomligheten självklart. Men jag har ifrågasatt om det påverkar hur bilen rör sig på vägen i halka. Eftersom jag nu motbevisats när det gäller bakhjulsdrift måste jag även backa när det gäller fyrhjulsdriften. I halka är fyrhjulsdrift bättre än framhjulsdrift och framhjulsdrift är bättre än bakhjulsdrift hur mycket antisladd man än har.


Jag har provat alla varianter i elformat, hade tidigare en RWD och har just nu en FWD och en AWD. Att konstatera att AWD både tar sig fram bäst och beter sig bäst i halka är den lätta biten - men sen blir det lite lurigare tycker jag och där elmotorns vridmoment spelar in.

jag är historiskt en FWD-förare och bytet till RWD på första elbilen var jag lite tveksam till, kul när man kopplar ur antispinn & vill att det ska sladda (att i total tystnad sladda på en tom parkering är en fantastisk upplevelse jag rekommenderar oavsett hur barnsligt det är) men tänkte det kunde vara något jobbigt till vardags. Jag insåg dock att RWD bilen tog sig fram väldigt bra, och betedde sig bra i halt väglag. Men när det blir för mycket kommer vridmomentet & regenerering in och skapar lite vilda situationer - det är lite binärt grepp eller glid

Min FWD tar sig fram där jag behöver men skulle säga bara uppträder ok i halt före. Den är förvisso mer gradvis i sin övergång mellan grepp och glid när man kör i halka (precis som skillnaden FWD/RWD på ICE-bilar) men det höga vridmomentet i kombination med FWD gör att det släpper väldigt ofta, både oftare än FWD-ICE och mycket oftare än RWD-EV.

Uttryckt på annat sätt gör EVs vridmoment att det är en mycket mer accentuerad skillnad mellan tryck bakifrån / att bilen sätter sig över drivhjulen med RWD och drag framifrån / att bilen lyfter över drivhjulen med FWD.

I praktiken innebär det att jag är mer spänd/på min vakt vid halka nu i min FWD än vad jag var i min RWD även om situationerna (som uppstår mycket oftare) med FWD är var för sig lättare att hantera är de (väldigt få) med RWD.

Sammantaget skulle jag nog säga att min erfarenhet ger följande rangordning för EV i halka: AWD, tomt, RWD, FWD

Sen är det ju inte bara drivhjul utan också chassi, vikt etc som spelar in och kanske var de delarna bättre på min RWD än FWD…

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag har provat alla varianter i elformat, hade tidigare en RWD och har just nu en FWD och en AWD. Att konstatera att AWD både tar sig fram bäst och beter sig bäst i halka är den lätta biten - men sen blir det lite lurigare tycker jag och där elmotorns vridmoment spelar in.

jag är historiskt en FWD-förare och bytet till RWD på första elbilen var jag lite tveksam till, kul när man kopplar ur antispinn & vill att det ska sladda (att i total tystnad sladda på en tom parkering är en fantastisk upplevelse jag rekommenderar oavsett hur barnsligt det är) men tänkte det kunde vara något jobbigt till vardags. Jag insåg dock att RWD bilen tog sig fram väldigt bra, och betedde sig bra i halt väglag. Men när det blir för mycket kommer vridmomentet & regenerering in och skapar lite vilda situationer - det är lite binärt grepp eller glid

Min FWD tar sig fram där jag behöver men skulle säga bara uppträder ok i halt före. Den är förvisso mer gradvis i sin övergång mellan grepp och glid när man kör i halka (precis som skillnaden FWD/RWD på ICE-bilar) men det höga vridmomentet i kombination med FWD gör att det släpper väldigt ofta, både oftare än FWD-ICE och mycket oftare än RWD-EV.

Uttryckt på annat sätt gör EVs vridmoment att det är en mycket mer accentuerad skillnad mellan tryck bakifrån / att bilen sätter sig över drivhjulen med RWD och drag framifrån / att bilen lyfter över drivhjulen med FWD.

I praktiken innebär det att jag är mer spänd/på min vakt vid halka nu i min FWD än vad jag var i min RWD även om situationerna (som uppstår mycket oftare) med FWD är var för sig lättare att hantera är de (väldigt få) med RWD.

Sammantaget skulle jag nog säga att min erfarenhet ger följande rangordning för EV i halka: AWD, tomt, RWD, FWD

Sen är det ju inte bara drivhjul utan också chassi, vikt etc som spelar in och kanske var de delarna bättre på min RWD än FWD…

/U
Utmärkt beskrivning tycker jag. Håller helt med dig. Ett knep som jag stundtals tar till när det är riktigt taskigt väglag är att stänga av One Pedal Drive. Tycker att det hjälper en smula.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vill man hitta problem så går det såklart. Det är ju fortfarande bekvämt att tugga långresa med en diesel (körde själv nyligen 2000km med släp..)

Mer ute efter när det är rimligt att t.ex. köpa en Tesla Model Y LR över en billigare SR
MY SR 455km 551'
MY LR 533km 646'

betala 95' extra för 78km extra räckvidd. (och awd då) sen är ju frågan om det i praktiken är bättre med NMC celler eller LFP
Batterikemin skulle jag inte ta med som en faktor i beslutsprocessen, inte krångla till det i onödan.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej, det är rejäl skillnad mot förr. Känslan med en modern, tung elbil med låg tyngdpunkt och bra viktfördelning är långt ifrån en Volvo 142 i snömodd. Visst är fyrhjulsdrift ännu bättre, men jag personligen har mycket svårt att motivera merkostnaden. Är f ö precis samma sak med batteristorleken. Att betala typ 60 000 kr mer för att spara in 2-3 laddtillfällen per år på långresor är inte ekonomiskt försvarbart.
30.000kr extra kosta fyrhjulsdriften och med den den extra prestandan på min Ioniq 5. Med råge värt varenda krona, helt plötsligt blir familjebilen riktigt rolig och andrahandsvärdet återspeglar mer råge det lite högre nybilspriset
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bästa fallet för större batteri är väl egentligen om man ofta kör långa dagturer och på så sätt kan slippa ett laddstopp över huvud taget.
Ingen som funderar i termer stort batteri=tajma billigt elpris? Eller en elbil drar såpass lite att det kvittar? Jag tänker som vissa vinterdygn när elen kostar 300öre i snitt. Då är det ju gött med lite större batteri för att slippa tvingas att ladda när det är dyrt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Ingen som funderar i termer stort batteri=tajma billigt elpris? Eller en elbil drar såpass lite att det kvittar? Jag tänker som vissa vinterdygn när elen kostar 300öre i snitt. Då är det ju gött med lite större batteri för att slippa tvingas att ladda när det är dyrt.
Jag tror det är mycket svårmotiverat att ha det som enda skäl till att köpa större batteri.

Men som något kombinationsskäl kan man nog dra fram det för att motivera det man villhöver.

Skulle jag ha ett dubbelt så stort batteri än vad jag behöver för min dagliga resa skulle jag åtminstone låta detta påverka hur jag laddar, så visst kommer många låta sig påverkas att ladda smartare/billigare.

Men att lägga pengar på ett större batteri av endast detta skäl lär aldrig löna sig.
Det högre priset samt batterislitaget käkar upp vinsten, om skillnaderna inte börjar bli många kronor/kWh.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
ullberg ullberg skrev:
Jag har provat alla varianter i elformat, hade tidigare en RWD och har just nu en FWD och en AWD. Att konstatera att AWD både tar sig fram bäst och beter sig bäst i halka är den lätta biten - men sen blir det lite lurigare tycker jag och där elmotorns vridmoment spelar in.

jag är historiskt en FWD-förare och bytet till RWD på första elbilen var jag lite tveksam till, kul när man kopplar ur antispinn & vill att det ska sladda (att i total tystnad sladda på en tom parkering är en fantastisk upplevelse jag rekommenderar oavsett hur barnsligt det är) men tänkte det kunde vara något jobbigt till vardags. Jag insåg dock att RWD bilen tog sig fram väldigt bra, och betedde sig bra i halt väglag. Men när det blir för mycket kommer vridmomentet & regenerering in och skapar lite vilda situationer - det är lite binärt grepp eller glid

Min FWD tar sig fram där jag behöver men skulle säga bara uppträder ok i halt före. Den är förvisso mer gradvis i sin övergång mellan grepp och glid när man kör i halka (precis som skillnaden FWD/RWD på ICE-bilar) men det höga vridmomentet i kombination med FWD gör att det släpper väldigt ofta, både oftare än FWD-ICE och mycket oftare än RWD-EV.

Uttryckt på annat sätt gör EVs vridmoment att det är en mycket mer accentuerad skillnad mellan tryck bakifrån / att bilen sätter sig över drivhjulen med RWD och drag framifrån / att bilen lyfter över drivhjulen med FWD.

I praktiken innebär det att jag är mer spänd/på min vakt vid halka nu i min FWD än vad jag var i min RWD även om situationerna (som uppstår mycket oftare) med FWD är var för sig lättare att hantera är de (väldigt få) med RWD.

Sammantaget skulle jag nog säga att min erfarenhet ger följande rangordning för EV i halka: AWD, tomt, RWD, FWD

Sen är det ju inte bara drivhjul utan också chassi, vikt etc som spelar in och kanske var de delarna bättre på min RWD än FWD…

/U
Kör man med släp på vintern är det ju en nobrainer. Minns när grannen skulle upp med tom släpkärra på 270kg för backen en vinter när det hade snöat. V70'in kom halvvägs trots fulldubbade vintermackor av senaste modell innan det stod o slirade. Krokade på kärran på frugans Golf Alltrack. Var tvungen att retas och stannade mitt i backen och körde igång igen, lika odramatiskt som en dag i Juli.

Vi har alltid haft minst en bil med 4wd i familjen och kommer nog ha det i framtiden också. Att vara begränsad av väderlek för att kunna göra vissa saker, som att hämta ved, handla på byggvaruhuset eller vad det nu må vara är en tanke jag har svårt att förlika mig med. Stabiliteten på vinterväglag är inte jämförbar heller, det rullar så mycket säkrare med 4wd än 2wd som ska försöka få riktningsstabilitet med antispin och bromsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.