M Markarbetaren skrev:
Ingen som funderar i termer stort batteri=tajma billigt elpris? Eller en elbil drar såpass lite att det kvittar? Jag tänker som vissa vinterdygn när elen kostar 300öre i snitt. Då är det ju gött med lite större batteri för att slippa tvingas att ladda när det är dyrt.
Jodå, visst resonerar man så, och de av oss som inte jobbpendlar med bilen kan ju ofta klara oss en vecka eller två innan vi måste ladda. Sen är det nog som @Mikael_L skriver, att det nog inte riktigt håller som ekonomiskt argument, men svepskäl är ju alla bilaffärers moder.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vill man hitta problem så går det såklart. Det är ju fortfarande bekvämt att tugga långresa med en diesel (körde själv nyligen 2000km med släp..)

Mer ute efter när det är rimligt att t.ex. köpa en Tesla Model Y LR över en billigare SR
MY SR 455km 551'
MY LR 533km 646'

betala 95' extra för 78km extra räckvidd. (och awd då) sen är ju frågan om det i praktiken är bättre med NMC celler eller LFP
Model Y AWD har 565 km uppskattad WLTP med standardhjulen. Dock är räckvidden specad med 20-tumshjulen och då är räckvidden bara 533 km. (Testa att byta hjul till 19 tum i konfiguratorn så ser du.)

Så din jämförelse bör vara 455 km för SR mot 565 för LR. Dvs 110 km extra räckvidd med LR.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ingen som funderar i termer stort batteri=tajma billigt elpris? Eller en elbil drar såpass lite att det kvittar? Jag tänker som vissa vinterdygn när elen kostar 300öre i snitt. Då är det ju gött med lite större batteri för att slippa tvingas att ladda när det är dyrt.
Nej, jag har alltid haft fastprisavtal och kommer fortsätta med det så mitt avtal (55 öre/kWh) löper ut om ett drygt år.
Varför över huvud taget kludda med rörligt prisavtal?
 
M Markarbetaren skrev:
Ingen som funderar i termer stort batteri=tajma billigt elpris? Eller en elbil drar såpass lite att det kvittar? Jag tänker som vissa vinterdygn när elen kostar 300öre i snitt. Då är det ju gött med lite större batteri för att slippa tvingas att ladda när det är dyrt.
Det kan vara ett alternativ om bilen kan förse huset med el de dyraste timmarna. Annars kör man ju normalt sett inte mer per dygn att man hinner ladda fullt igen de billiga nattimmarna oavsett hur stort batteriet är.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Varför över huvud taget kludda med rörligt prisavtal?
För att spara pengar?
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att spara pengar?
Blir nästan lite fånigt
Man köper en bil för minst en halv million
Sedan skall man hålla på med olika abonnemang för att spara kanske 300kr på ett år.
Enklare att sänka hastigheten 5km/Tim så sparar du ca 5% på hela årsförbrukningen av ström
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M
GoC GoC skrev:
Nej, jag har alltid haft fastprisavtal och kommer fortsätta med det så mitt avtal (55 öre/kWh) löper ut om ett drygt år.
Varför över huvud taget kludda med rörligt prisavtal?
Jag har timpris, maj landade på ca. 25öre/kWh.;)
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Blir nästan lite fånigt
Man köper en bil för minst en halv million
Sedan skall man hålla på med olika abonnemang för att spara kanske 300kr på ett år.
Enklare att sänka hastigheten 5km/Tim så sparar du ca 5% på hela årsförbrukningen av ström
Jag hade bundet och när det skulle förnyas i höstas var priset 4:95/kWh. Jag kan lova att jag har sparat betydligt mer än 300:- hittills på att jag valde rörligt istället.
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
M
GoC GoC skrev:
Blir nästan lite fånigt
Man köper en bil för minst en halv million
Sedan skall man hålla på med olika abonnemang för att spara kanske 300kr på ett år.
Enklare att sänka hastigheten 5km/Tim så sparar du ca 5% på hela årsförbrukningen av ström
Nja, 10-50% sparar jag med timpris mot rörligt utan att göra nån direkt uppoffring. Kör VV-beredare på natten, poolvärmen undviker jag dom dyraste timmarna på dygnet. Maj månads ca. 2000kWh slutade på dryga 500-lapppen före skatter och skit. Och jag har ingen elbil.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade bundet och när det skulle förnyas i höstas var priset 4:95/kWh. Jag kan lova att jag har sparat betydligt mer än 300:- hittills på att jag valde rörligt istället.
Ja såklart binder man väl inte sitt avtal till 5kr/kWh.
 
M
GoC GoC skrev:
Ja såklart binder man väl inte sitt avtal till 5kr/kWh.
Rörligt månadsmedel sista 10 åren ligger på 45öre. Timpris ligger nog nedåt 35öre med lite sunt förnuft. Jag kommer aldrig binda mitt elpris igen!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vattenfall ville ha ~3:-/kWh om jag band avtalet i våras. Så det blev timpris istället
 
M Markarbetaren skrev:
Rörligt månadsmedel sista 10 åren ligger på 45öre. Timpris ligger nog nedåt 35öre med lite sunt förnuft. Jag kommer aldrig binda mitt elpris igen!
Då jag har värmepump som värmekälla impulser och den går 24/7 då dette kallt ute, ja då är det inte så enkelt att styra sin förbrukning till lågpristimmar. Största delen av min årsförbrukning av ström ligger på tiden då strömmen är dyr.
 
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
GoC GoC skrev:
Då jag har värmepump som värmekälla impulser och den går 24/7 då dette kallt ute, ja då är det inte så enkelt att styra sin förbrukning till lågpristimmar. Största delen av min årsförbrukning av ström ligger på tiden då strömmen är dyr.
Så är det, jag har också gnuggat geniknölarna över hur jag ska spara maximalt.
Frånluftsvärmepump är det här.

Skulle jag stoppa kompressorn under några dyra timmar skulle det ändå krävas elpatron för att "köra ikapp", och då måste prisskillnaden bli minst 3ggr (COP) för att det ska bli vinst.
Sen fler start/stopp för kompressorn sliter ju.

Så egentligen är det bara vettigt att inte låta elpatron gå under dyrtimmar och så får den köra ikapp när det är billigare.

Jag tror att det är i princip endast elbilsladdningen som blir något märkbart sparande på årsbasis med timpriset. Men det blir däremot en del kronor.
 
GoC GoC skrev:
Ja såklart binder man väl inte sitt avtal till 5kr/kWh.
GoC GoC skrev:
Nej, jag har alltid haft fastprisavtal och kommer fortsätta med det så mitt avtal (55 öre/kWh) löper ut om ett drygt år.
Varför över huvud taget kludda med rörligt prisavtal?
Så du väljer rörligt avtal om priset är 5kr kWh? Du skulle ju inte ha något rörligt prisavtal?
Har du ändrat dig?
 
  • Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.