Börjar bli jävligt trött att vänta på min Ioniq 5 nu..

Gått över 18 månader utan besked om att bilen ens är byggd än.

Ska man satsa på en Model 3 eller Model Y nu när Tesla dumpat priserna .

En Model 3 performance börjar kännas attraktivit nu

Bara synd man inte får dra med den
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Så du väljer rörligt avtal om priset är 5kr kWh? Du skulle ju inte ha något rörligt prisavtal?
Har du ändrat dig?
Nej då får man köra rörligt tills priset blir bättre. Får se vad som erbjuds om ett drygt år.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Börjar bli jävligt trött att vänta på min Ioniq 5 nu..

Gått över 18 månader utan besked om att bilen ens är byggd än.

Ska man satsa på en Model 3 eller Model Y nu när Tesla dumpat priserna .

En Model 3 performance börjar kännas attraktivit nu

Bara synd man inte får dra med den
Slå till på en P.

Kan du leva med att den är sportig så är det inget att tveka på.

Finns ju lagerbilar för 560 000 typ.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Börjar bli jävligt trött att vänta på min Ioniq 5 nu..

Gått över 18 månader utan besked om att bilen ens är byggd än.

Ska man satsa på en Model 3 eller Model Y nu när Tesla dumpat priserna .

En Model 3 performance börjar kännas attraktivit nu

Bara synd man inte får dra med den
Se om du kan avbeställa och ta en Model Y.

Model Y och 3 har blivit bekvämare och tystare med åren, så nu verkar model Y inte ha ljud och stötighet som akilleshäl
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Silly Bear Silly Bear skrev:
Börjar bli jävligt trött att vänta på min Ioniq 5 nu..

Gått över 18 månader utan besked om att bilen ens är byggd än.

Ska man satsa på en Model 3 eller Model Y nu när Tesla dumpat priserna .

En Model 3 performance börjar kännas attraktivit nu

Bara synd man inte får dra med den
Jag skulle inte tveka att göra så, inte en minut.
 
D djac skrev:
Jag skulle inte tveka att göra så, inte en minut.
Hade gjort samma.
2.99% ränta nu på lagerbilarna om man tar leverans i juni
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det är i princip endast elbilsladdningen som blir något märkbart sparande på årsbasis med timpriset. Men det blir däremot en del kronor.
Så vet jag av erfarenhet att det inte är, för egen del iaf. I vintras körde jag dagsänkning 3gr på värmepumpen. När man kommer hem från jobb och ska laga mat och greja behövs inga 22gr, det räcker med 18-19. Vissa dagar har inte ens värmepumpen varit igång under dagen. På kvällen tänds en brasa och värmepumpen slår snart ifrån, om den ens hinner starta innan 10kW kamin värmer såpass. Varmvattnets 200kWh/mån körs endast nattetid.
Jag tramsar inte med disk o tvätt på nätterna, men sånt som jag nämnt ovan påverkar inte komforten men att undvika effektuttag på dygnets dyraste timmar gör mycket.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har sett reservlampan blinka till 2-3 ggr de senaste 10 000 milen :D
Frågan är om du skulle tänka likadant om du har en "bensinstation" hemma och kan vara fulltankad varje morgon...
 
M Markarbetaren skrev:
På kvällen tänds en brasa och värmepumpen slår snart ifrån, om den ens hinner starta innan 10kW kamin värmer såpass.
Det är ju inte alla som har möjlighet att värma med ved. Eldar vi mer än ett par gånger i månaden kommer en lapp från kommunen i brevlådan med påminnelse om att det bara är tillåtet att trivselelda här där vi bor. Så det är bara att glömma ved, pellets och sånt.
 
  • Arg
Alfredo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Frågan är om du skulle tänka likadant om du har en "bensinstation" hemma och kan vara fulltankad varje morgon...
Kommer jag bara 40 mil är det lugnt oberoende av årstid. Men kan inte förklara förutsättningarna varje gång man skriver.;) Har tapp 2 km från bostad, är ju nästan som hemma:D
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Ford har en lösning [länk]
Ford har ett patent, det betyder inte att de tänker bygga nått men de kan hindra andra från att använda lösningen.
 
M
N Nerre skrev:
Det är ju inte alla som har möjlighet att värma med ved. Eldar vi mer än ett par gånger i månaden kommer en lapp från kommunen i brevlådan med påminnelse om att det bara är tillåtet att trivselelda här där vi bor. Så det är bara att glömma ved, pellets och sånt.
Tråkig, och märkligt! Jag bor mitt i ett villaområde och min pannanläggning är godkänd för fastbränsle som huvuduppvärmning. Pellets är det några stycken som kör med i området. Har aldrig hört någon klaga eller liknande. Vad en kommun får och inte får begränsa gällande fastbränsle har säkerts diskuterats i många trådar. Men om sotaren har godkänt en anläggning som uppfyller gällande miljönormer så har jag svårt att se att kommunen skulle tvinga enskilda villaägare att ändra uppvärmningssystem. Det är ju en sak om man inte kan elda och lägger hela grannskapet i en dimma som får slaget vid Lutzern att likna en brakskit. Men då är det något annat.
 
M Markarbetaren skrev:
Tråkig, och märkligt! Jag bor mitt i ett villaområde och min pannanläggning är godkänd för fastbränsle som huvuduppvärmning. Pellets är det några stycken som kör med i området. Har aldrig hört någon klaga eller liknande. Vad en kommun får och inte får begränsa gällande fastbränsle har säkerts diskuterats i många trådar. Men om sotaren har godkänt en anläggning som uppfyller gällande miljönormer så har jag svårt att se att kommunen skulle tvinga enskilda villaägare att ändra uppvärmningssystem. Det är ju en sak om man inte kan elda och lägger hela grannskapet i en dimma som får slaget vid Lutzern att likna en brakskit. Men då är det något annat.
Antar att detta bara var trivseleldning! Vad jag vet så kan inte kommunerna förbjuda fastbränsle som huvuduppvärmning för befintlig bebyggelse, där det redan finns. I nybyggnation finns ju andra möjligheter att påverka via detaljplaner. Begränsningen gäller endast trivseleldning i typ braskamin. Det har diskuterats på nationell nivå att kunna begränsa huvuduppvärmning med fastbränsle i tätorter, men har stupat i många fall kopplat till beredskap i civilsamhället. Tror bara Nerre är så där allmänt neggig.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är ju inte alla som har möjlighet att värma med ved. Eldar vi mer än ett par gånger i månaden kommer en lapp från kommunen i brevlådan med påminnelse om att det bara är tillåtet att trivselelda här där vi bor. Så det är bara att glömma ved, pellets och sånt.
Hur får kommunen vetskap om hur ofta du eldar? Går de sedan runt och delar ut lappar i brevlådan för att spara porto gör att ha råd med eldningsspioner?
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.