Mattias_Jo1 skrev:
Dock verkar de som promotar Fiber bör lära sig hur man säljer in detta hos kunderna. Ett exempel är ju att tilltänkt kund redan har bredband/3g/4g och inte ser eller vet fördelarna med detta. - Vi har ju redan bredband! Varför skall vi köpa detta???
Ja, tyvärr så har ju hela marknaden fastnat i Mbit/s-tänket (precis som det med digitalkameror bara handlar om Megapixel).

Men den här artikeln är rätt bra att hänvisa till när folk tycker att deras mobila bredband fungerar bra.

https://www.iis.se/blogg/sa-lite-mobilsurf-far-du-for-pengarna/
 
mycke_nu skrev:
Har man fiber med nominellt 100 Mbit/s så kvittar det faktiskt om man bara får ut 50 ibland. Det är mer än tillräckligt.
Sant, det vore knappast försvarbart att bygga nät utan överbokning, men....
Vad skall man säga om hastigheten i stället blir 10 Mbit/s, kanske dessutom varje kväll då hushållen använder som mest. Privatpersonen har normalt inga avtal som reglerar vilka nivåer som skall anses OK så då blir det upp till varje enskild kund att bråka med respektive ISP. På ett sätt sörjer jag att vi inte kunde bygga vårt nät här i föreningsform för då hade vi kanske haft bättre möjligheter att stå upp emot operatörer som inte sköter sig.
Förmodligen är det väl ganska ovanligt med problem av den arten, kanske bara jag som är lite nojig inför att vi nu får samma strul på fiber som vi haft på ADSL.
 
Du behöver nog inte vara orolig, alla mina mätningar (jag kör Speedtest.net direkt från routern, finns en kommandoradsbaserad version) jag har gjort har visat på ÖVER 100 Mbit/s. Att det skulle riskera att halka hela vägen ner till 10 vissa tider på dygnet ser jag som oerhört osannolikt.
 
Nerre skrev:
Du behöver nog inte vara orolig, alla mina mätningar (jag kör Speedtest.net direkt från routern, finns en kommandoradsbaserad version) jag har gjort har visat på ÖVER 100 Mbit/s. Att det skulle riskera att halka hela vägen ner till 10 vissa tider på dygnet ser jag som oerhört osannolikt.
Om de vid högtrafik inte har kapacitet att leverera mer än knappt 1 Mbit/s till ADSL-kunder som vid lågtrafik ligger på nära 8 Mbit/s så känner jag att jag har visst fog för min misstänksamhet. Inte så att jag räknar med att få problem, men jag skulle inte se det som någon sensation om det uppstår kapacitetsbrist i näten någonstans.
 
När det gäller ADSL så är jag rätt övertygad om att eventuella begränsningar i hastigheten ligger i sista biten till kund, själva ADSL-linan alltså. Att det fungerar sämre under "högtrafik" kan bero på att det då är mycket mer störningar. (Det borde man kunna se om man kan få ut signalkvalitets-data från ADSL-modemet.)

Från telestationen har de ju med största sannolikhet fiber och det ska till bra många ADSL-kunder för att fylla den fibern.
 
Nerre skrev:
När det gäller ADSL så är jag rätt övertygad om att eventuella begränsningar i hastigheten ligger i sista biten till kund, själva ADSL-linan alltså. Att det fungerar sämre under "högtrafik" kan bero på att det då är mycket mer störningar. (Det borde man kunna se om man kan få ut signalkvalitets-data från ADSL-modemet.)
Modemet synkar upp i 8 Mbit, jag har ca 300 m ledning till stationen. Felet drabbar som sagt endast TCP-trafk, UDP rullar på som inget hänt. Inga problem på den sträckan med andra ord.

Nerre skrev:
Från telestationen har de ju med största sannolikhet fiber och det ska till bra många ADSL-kunder för att fylla den fibern.
Inte lätt att identifiera flaskhalsar när det är många mellanhänder inblandade och jag har aldrig sagt att problemet ligger i just det snöret, snarare visar felsökning på att det är längre upp i nätet något inte hänger med. Nu skall sägas att man verkar ha fått det på rätt väg, dessa närmast totala stockningar är lyckligtvis inte så frekventa längre.
 
Drabbar det enbart tcp-trafik så är ju den troligaste anledningen att ACK inte går fram (och det går ju åt andra hållet, på den andra halva av assymetrin).
 
Nerre skrev:
Du behöver nog inte vara orolig, alla mina mätningar (jag kör Speedtest.net direkt från routern, finns en kommandoradsbaserad version) jag har gjort har visat på ÖVER 100 Mbit/s. Att det skulle riskera att halka hela vägen ner till 10 vissa tider på dygnet ser jag som oerhört osannolikt.
Kan bara hålla med. Snittar ca 85 Mbit/s av 100 på laptoppen, och då ska man komma ihåg att TV-boxen är på samtidigt samt att vi har en hel hög med andra datorer som står och tuggar. Har aldrig någonsin sett under 55, inte ens under Almedalsveckan.
 
32.000kr för en efteranslutning i en förort till Sthlm, är det rimligt? Grävning hela vägen upp till noden dock (inklusive asfalt). Varför lämnar man inte tomrör medans man gräver åt dom andra på gatan som beställt, kul att gräva? Entreprenören kan fortfarande ta samma pris för "grävningen" i en efteranslutning om han lägger tomrör medans han har brutit asfalten eller är man rädd att någon annan använder dennes rör? Förstår inte logiken i det..
 
Nerre skrev:
Drabbar det enbart tcp-trafik så är ju den troligaste anledningen att ACK inte går fram (och det går ju åt andra hållet, på den andra halva av assymetrin).
Förvisso, men den har inte uppvisat några exceptionellt dåliga siffor åt det hållet då detta visat sig så kan vi lämna själva ADSL-delen, pretty please. Inget tyder väl heller på att det är trångt i någon fiber utan snarare switchutrustning som inte orkar med. Att problemet existerar har bekräftats av ISP, dock utan närmare information om vad som krånglar eller hos vilken aktör, men efter lång tid är det nu i det närmaste OK.
 
mycke_nu skrev:
Kan bara hålla med. Snittar ca 85 Mbit/s av 100 på laptoppen, och då ska man komma ihåg att TV-boxen är på samtidigt samt att vi har en hel hög med andra datorer som står och tuggar. Har aldrig någonsin sett under 55, inte ens under Almedalsveckan.
Kan bara instämma. Jag har i stort sett ingen variabilitet utan får mina ~100 alla veckans dagar, alla timmar.
 
JoBro skrev:
32.000kr för en efteranslutning i en förort till Sthlm, är det rimligt? Grävning hela vägen upp till noden dock (inklusive asfalt). Varför lämnar man inte tomrör medans man gräver åt dom andra på gatan som beställt, kul att gräva? Entreprenören kan fortfarande ta samma pris för "grävningen" i en efteranslutning om han lägger tomrör medans han har brutit asfalten eller är man rädd att någon annan använder dennes rör? Förstår inte logiken i det..
Gräva är dyrt, och är det dessutom ställkostnader bara för dig så blir det inte billigare. Så priset (utan bidrag osv.) verkar inte orimligt.

Att man inte lägger ner rör när chansen finns är tyvärr standard, men borde vara förbjudet...
 
Att reparera asfalt kostar 1000 kr/m2 här på Gotland (minsta bredd 1 m). I Stockholm lär minsta bredd vara 1,5 m.

Gräv av en gata så kostar det 10 000 kr enbart att reparera asfalten. Grävkostnad, slang, fiber, blåsning etc går på 50-100 kr/m.

200 meter till skåpet eller noden och över en gata så har man spenderat 30 000 bara där. Moms tillkommer.
 
Man förlorar i uppladdningshastighet pga nedladdning och vice versa med ADSL. ADSL fungerar som radio, ju mer störningar desta lägre tillgänglig bandbredd. Så har för många ADSL igång samtidigt i samma kabelbunt så får man sämre hastighet...
 
Att gräva av vägar är onödigt och dyrt i många fall. Det är billigare att trycka under dem om man har plats för groparna som behövs på vardera sidan. Vi betalade en lokal entreprenör 4kkr per tryckning när vi drog fiber i mitt område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.