H heimlaga skrev:
Varför? Du har just förklarat hur man skall göra det så dyrt som möjligt för sig själv och sätta sig i så dålig position som det överhuvudtaget är möjligt och dessutom så ett frö för framtida bråk.

Man skall aldrig någonsin betala ett enda penni åt sin arbetsgivare utan att det finns en tydligt specificerad skriftlig överenskommelse där det är absolut klart vad man betalar för och om det är en större summa skall man ha chefens/ekonomichefens underskrift inför vittnen på att allt är betalat och att inga ytterligare krav finns.
Elementär överlevnadskonst och en bra grund för god sämja med en hederlig chef.

Är man med i facket så chefskapet vet att man har fackjuristerna i ryggen blir man jämställd med cheferna och deras jurister och då kan man förhandla fram en skälig och hedersam uppgörelse....... och går det inte att nå en sådan uppgörelse har man facket att ta till.

Diplomati fungerar alltid bäst om båda parterna har lika många kanoner så båda sidor vet att de vinner på att hitta en diplomatisk lösning.
Ts vill/ville inte vara ansluten till facket. Det är en summa som kostar ca 500kr i månaden, och kan ses som någon form av försäkring. Vid problem tycker jag då det är olämpligt att ringa facket, nästan som att ringa försäkringsbolaget efter atten katten blivit sjuk. Hur som helst så är det pengar ts sparat in på att stå utanför.

Vidare kan arbetsgivaren komma med en bra deal, win-win.

Beroende på arbetsgivaren kan detta krav komma att se väldigt olika ut och kan komma med rena fanstasisummor eller använda sig av olagliga metoder, avsiktigt eller ej. Här vore det med facit i hand att ha facket till hjälp. Vill facket företräda honom nu i efterhand så är det bara att gratulera.

OM ts inte blir nöjd så måste han på något sätt gå vidare, antingen bara betala eller ha facket eller egen advokat. Att hota med facket ser jag som minst lika grobart frö till konflikt.
 
F
H heimlaga skrev:
Varför? Du har just förklarat hur man skall göra det så dyrt som möjligt för sig själv och sätta sig i så dålig position som det överhuvudtaget är möjligt och dessutom så ett frö för framtida bråk.

Man skall aldrig någonsin betala ett enda penni åt sin arbetsgivare utan att det finns en tydligt specificerad skriftlig överenskommelse där det är absolut klart vad man betalar för och om det är en större summa skall man ha chefens/ekonomichefens underskrift inför vittnen på att allt är betalat och att inga ytterligare krav finns.
Elementär överlevnadskonst och en bra grund för god sämja med en hederlig chef.

Är man med i facket så chefskapet vet att man har fackjuristerna i ryggen blir man jämställd med cheferna och deras jurister och då kan man förhandla fram en skälig och hedersam uppgörelse....... och går det inte att nå en sådan uppgörelse har man facket att ta till.

Diplomati fungerar alltid bäst om båda parterna har lika många kanoner så båda sidor vet att de vinner på att hitta en diplomatisk lösning.
Det bästa (och det är så jag inbillar mig att detta slutar) är att det öht inte mobiliseras några kanoner, vapenskrammel eller diplomati öht.

Har man god ekonomi och lite för mycket på lönekontot redan från början så märker man inte sånt här. En liknande sak hände mig för ett drygt 10-tal år sen. Jag la märk till det ett halvår senare när jag sa upp mig. Hade inte en aning om det innan.

Hade min nuvarande arbetsgivare betalt ut dubbel lön ett par månader i rad så hade jag inte noterat det, hade dom skitit i att betala öht en månad så hade det tagit tid innan jag märkte det med.

Vid resor så har jag inget enkelt sätt att följa upp att utbetald resersättning stämmer med min reseredovisning. Det skulle gå att göra men det skulle vara mycket omständigt och ta ca 30 minuter att göra, helt orimigt att lägga 30 minuter arbetstid på en sån sak.

Det är ju svårt nog att hitta tid för att öht göra reseräknigarna, det brukar accumuleras och man agerar i princip räntefri bank åt arbetsgivarn.
 
Jag hoppas verkligen att TS INTE har mage att be om fackets hjälp nu när det är problem. Vill man inte vara med och betala så ska man inte komma och "grina" om man skulle hamna i en svår situation. Anser man att man klarar sig bättre utan fackets hjälp bör man ta konsekvensen av sina handlingar och lösa sina "problem" på egen hand.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är få förunnat att inte märka om de får dubbel/ingen lön. Man förväntas också ha så bra koll på sin ekonomi att man inte kan hävda att sådana avvikelser skett i god tro.

Med det sagt verkar det ju lösa sig bra för TS. Relationen med arbetsgivaren har han uppenbarligen bedömt korrekt och båda parter verkar kunna bedöma vems velet är och hur det eventuellt ska regleras.

Jag förstår att vissa här ser anställningsförhållandet som ett krig mellan arbetsgivare och arbetstagare, men så ser det långt ifrån ut för alla av oss.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varför? Du har just förklarat hur man skall göra det så dyrt som möjligt för sig själv och sätta sig i så dålig position som det överhuvudtaget är möjligt och dessutom så ett frö för framtida bråk.

Man skall aldrig någonsin betala ett enda penni åt sin arbetsgivare utan att det finns en tydligt specificerad skriftlig överenskommelse där det är absolut klart vad man betalar för och om det är en större summa skall man ha chefens/ekonomichefens underskrift inför vittnen på att allt är betalat och att inga ytterligare krav finns.
Elementär överlevnadskonst och en bra grund för god sämja med en hederlig chef.

Är man med i facket så chefskapet vet att man har fackjuristerna i ryggen blir man jämställd med cheferna och deras jurister och då kan man förhandla fram en skälig och hedersam uppgörelse....... och går det inte att nå en sådan uppgörelse har man facket att ta till.

Diplomati fungerar alltid bäst om båda parterna har lika många kanoner så båda sidor vet att de vinner på att hitta en diplomatisk lösning.
Med tanken på ekonomiavdelningens svar till TS är det nog fel taktik och bortkastad tid att börja med någon slags "militär kapprustning".

Min personliga gissning är att TS kommer att få betala tillbaka de ca 50 000 kr han fick extra i december och att företaget kommer att nöja sig med det. Sen håller jag med dig om att man ska få detta skriftligt så att inga ytterligare krav kommer.

Då kvarstår egentligen bara eventuella problem med skatteverket om de gör en granskning och upptäcker att TS fått skattefri ersättning för resor som aldrig genomförts.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle inte göra ett skit!
Ärlighet vara längst. Vänta på vad arbetsgivaren säger. De verkar högst resonabla.

En del verkar inte känna till att det finns ett ömsesidigt intresse av att upprätthålla en god relation där båda är nöjda mellan arbetstagare och arbetsgivare!?
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Låter inte rimligt. Lite beroende på vilka länder i Asien resp. Generellt är traktamentet högre i alla västeuropeiska länder. Det första jag kommer på är Singapore som i princip matchar västeuropa. Resten (naturligtvis med några undantag) matcher i det närmaste östeuropa.
Nu förutsätter du att arbetsgivaren betalade ut normalbelopp, men man jobbar inte sex månader utomlands per år för Skatteverkets schablonbelopp. Det kostar att ha svensk personal i Asien.
 
F
dd88 dd88 skrev:
Nu förutsätter du att arbetsgivaren betalade ut normalbelopp, men man jobbar inte sex månader utomlands per år för Skatteverkets schablonbelopp. Det kostar att ha svensk personal i Asien.
Japp det gör jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.