Anna_H Anna_H skrev:
Nja, jag tror inte att arbetsgivaren får dra på långa vägar lika mycket som kronofogden får, som jag minns det! Särskilt inte när det som i detta fall är arbetsgivaren som gjort fel! Men facket vet.

Mycket handlar här om "god tro": har någon av de tidigare felaktiga utbetalningarna varit så stora att TS borde ha reagerat?

Hittade några bra länkar:
[länk]

[länk]
"Att tänka på är att fordran vid kvittning inte får vara större än att arbetstagaren uppenbart kan försörja sig själv och sin familj. För att ta reda på vilken summa som är skyddad mot kvittning ska Kronofogden kontaktas i varje enskilt fall"
 
K klimt skrev:
"Att tänka på är att fordran vid kvittning inte får vara större än att arbetstagaren uppenbart kan försörja sig själv och sin familj. För att ta reda på vilken summa som är skyddad mot kvittning ska Kronofogden kontaktas i varje enskilt fall"
Ja, det är lagtexten, men notera passusen "uppenbart", det kan även finnas kollektivavtal som reglerar detta och som då gör att en mindre summa får kvittas.
 
Tack alla för er hjälp, känner mig inte alls lika orolig längre.
Detta till trots så har vi fortfarande inget beslut från arbetsgivaren och det lär nog inte hända något innan nästa år.

Vi har däremot hittat vart det hela gått fel - Alla kilometer rapporteras i ett program som kallas Concur, många av er känner säkert till det. Vi använder det även till resebokningar och reseräkningar.
Concur genererar och skickar en lista över mina kilometer till Payroll lokaliserat i England, dom kontrollerar siffrorna och sammanställer för att sända dessa vidare till Nordics Payroll som ligger i Finland, dom i sin tur knappar in kilometer enligt listan som sedan utbetalas i Sverige. :rolleyes:

Problemet ligger således i felaktiga uppgifter från Concur.
Felet i sig själv har jag lyckats se mönstret i då jag gör en reseräkning per vecka för enkelhetens skull;
- Gör jag EN resa med bil på samma vecka så stämmer rapporterade mil mot utbetalt.
- Gör jag tex TVÅ resor med bil på samma vecka så har kilometerantalet plussats ihop och totalsumman dyker upp på två rader.
- Gör jag tex TRE resor med bil på samma vecka så har kilometerantalet plussats ihop och totalsumman dyker således upp på tre rader... osv...

Så 100km en vecka blir 100km, 100km vid två tillfällen på en vecka blir 200+200km för att ta ett exempel.

Vem som genererar denna lista från Concur vet jag inte, om det är Concur själva eller om vi har anställda som sköter Concur. Lite oklart på den punkten.
 
Oj! :surprised:
Många kontroller på vägen, så förutom denna sista månad är det, som jag ser det, rimligt att du inte behöver betala tillbaka något alls.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Många kontroller är ofta ingen kontroll, då kan man ju alltid räkna med att någon annan fångar eventuella fel...

Dock håller jag med att det ytterligare lägger ansvaret på arbetsgivaren.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Utbetald och uppsupen lön kan ej återkrävas. (Jo det är faktiskt sant.)
 
Det låter konstigt i mina öron, men det barkar faktiskt stämma. Det omvända förusätter jag att ingen går med på.
 
Ibland undrar jag om jag var för snäll för ca 20 år sedan. Min bank (SE banken på den tiden) gjorde en något felaktig ränteberäkning i min favör, Jag fick ca 550% ränta över period på 14 dagar. Vilket gav mig ett oväntat plus på ca 230 000 på mitt konto. Om de hade fortsatt med den räntan hade jag kunnat begära banken i konkurs efter några månader...

Nåväl jag försökte få banken att rätta felet, men de vägrade om jag inte kom in på kontoret så de kunde diskutera vad som blivit fel, vilket jag vägrade, hade inte tid (detta var 7e felet i en och samma affär) "då kan vi inte rätta felet". Jag svarade: Bra då kan jag behålla pengarna och lade på luren.

Dagen efter hade de rättat felet helt utan min närvaro, så det gick alldeles utmärkt. Men ibland undrar jag om de någonsin hade upptäckt den felaktiga räntan om jag inte hade påpekat det.
 
Reseersättningar kan väl knappast betraktas som lön ?
 
E elmont skrev:
Reseersättningar kan väl knappast betraktas som lön ?
Nope, faller nog som ersättning.

Fick ett samtal från Ekonomi i England igår - Ekonomichefen är på ledighet men tillbaka på Tisdag så ytterligare besked då. Hon tyckte däremot att jag inte skulle oroa mig, samt att företaget högst sannolikt inte skulle börja bråka med SKV för korrektion samt att blir det någon justering så pratar man om högst någon enstaka månad.
Fler inom bolaget är drabbade men inte i samma utsträckning - Främst kontorspersonal utan rätt till tjänstebil som brukar sin privata bil vid enstaka resor.
Hon hävdade igen att felet inte är mitt utan beror på ett systemfel samt att dom generellt är glada att jag tog upp det hela.

Nu får vi vänta och se! Håller er uppdaterade!

Gott Nytt År på er alla!
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Reseersättningar kan väl knappast betraktas som lön ?
Reseersättning är skattefri upp till 18.50 kr/mil. Arbetsgivaren kan dock ge en högre ersättning där mellanskillnaden beskattas som lön. Då borde sen delen även kunna betraktas som lön.
 
H Hammarfall skrev:
Reseersättning är skattefri upp till 18.50 kr/mil. Arbetsgivaren kan dock ge en högre ersättning där mellanskillnaden beskattas som lön. Då borde sen delen även kunna betraktas som lön.
Nu får jag nog ändra mig och hålla med - Då skatt och arbetsgivaravgifter finns på ersättningar utöver de satta 18,50 per mil så måste den skattepliktiga delen ses som lön och inget annat. Den är även då Pensionsgrundande.
 
Jag skulle ha väntat in kravet, samtidigt som jag skulle försöka höfta hur mycket extra jag fått de senaste åren. Om det vore klart min fördel så skulle jag bara betala, annars skulle jag koppla in en advokat främst för att förlika, och fortsätta att stå utanför facket.
 
F
dd88 dd88 skrev:
På mitt förra jobb hade jag en kollega som jag reste mycket med i tjänsten, en hel del Europa men mest Asien, vi var borta sex månader per år. Mina traktamente var korrekta men hans utbetalningar var alltid baserade på Asien även om vi var i Europa. Tror han hade någon flört med ekonomichefen, men de var även attesterade av VDn (typen som bara skriver på något utan att kontrollera innehållet). När företaget togs över helt av en investerare (han hade tidigare köpt in sig i företaget) så fick ekonomichefen gå och min kollega ett krav från nya VDn att betala tillbaka pengarna. Facket blev inblandat (Unionen) och överenskommelsen blev 50% av beloppet som blivit felaktigt utbetalat de senaste två åren.
Under hela processen så spelade min kollega ”dum” och ekonomichefen skyllde på lönesystemet.
Låter inte rimligt. Lite beroende på vilka länder i Asien resp. Generellt är traktamentet högre i alla västeuropeiska länder. Det första jag kommer på är Singapore som i princip matchar västeuropa. Resten (naturligtvis med några undantag) matcher i det närmaste östeuropa.
 
H Hammarfall skrev:
Jag skulle ha väntat in kravet, samtidigt som jag skulle försöka höfta hur mycket extra jag fått de senaste åren. Om det vore klart min fördel så skulle jag bara betala, annars skulle jag koppla in en advokat främst för att förlika, och fortsätta att stå utanför facket.
Varför? Du har just förklarat hur man skall göra det så dyrt som möjligt för sig själv och sätta sig i så dålig position som det överhuvudtaget är möjligt och dessutom så ett frö för framtida bråk.

Man skall aldrig någonsin betala ett enda penni åt sin arbetsgivare utan att det finns en tydligt specificerad skriftlig överenskommelse där det är absolut klart vad man betalar för och om det är en större summa skall man ha chefens/ekonomichefens underskrift inför vittnen på att allt är betalat och att inga ytterligare krav finns.
Elementär överlevnadskonst och en bra grund för god sämja med en hederlig chef.

Är man med i facket så chefskapet vet att man har fackjuristerna i ryggen blir man jämställd med cheferna och deras jurister och då kan man förhandla fram en skälig och hedersam uppgörelse....... och går det inte att nå en sådan uppgörelse har man facket att ta till.

Diplomati fungerar alltid bäst om båda parterna har lika många kanoner så båda sidor vet att de vinner på att hitta en diplomatisk lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.