S StevieGee skrev:
Så återigen, är du ensam om problemet eller har du fler kollegor som är utsatt för samma problem?
Tyvärr är jag helt ensam om problemet då det är bara jag, mig veterligen som valt bort tjänstebilen till fördel för privat bil.
Fördelarna finns där, får köra vad jag vill, rimlig ersättning och i slutändan mer i kuvertet som jag väljer vad jag gör med istället för att firma skall tvinga typ av bil, utrustning samt hur länge jag skall ha den.
Hamnade lite i en dispyt med företaget för ett par år sedan där jag fick besked att beställa ny bil, tog in offerter och fick veta att det inte blir någon ny då man ändrat körsträckan. Fick lite senare besked om att ta in offerter på en ny bil bara för att få beskedet att det inte blir någon då man precis ändrat från 3 till 4 års leasing - Så jag sket i det och tyckte att det fick vara nog.
 
Vad gäller kollektivavtal så fanns det inte hos tidigare arbetsgivare, detta för att man inte ville begränsa sig efter kollektivavtalet utan erbjuda de anställda bättre förmåner och avtal.

Nya företaget rättar sig efter kollektivavtalet.

Det var bättre förr...
 
Jag undrar om de inte kan kräva tillbaka tre år retroaktivt. Jag tror inte att de gör det, särskilt inte när det är du som pppekat felet. Det tyder ju på att du inte märkt det tidigare. Har du flyt så tar de misstaget och bara korrigerar senaste lönen. Men då har du en snäll arbetsgivare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Preliminär lön kan väl näppeligen i normalfallet hävdas i två år? Det är ju mer till för att reglera exempelvis sjukfrånvaro i efterhand då man får lön för innevarande månad. Har också svårt att se att det skulle ersatt godtrosreglerna.

I grunden skulle jag säga att det du rimligen ”kunnat missa” att du fått felaktigt är pengar som företaget inte kan tvinga att du betalar tillbaka. Om dryga 20.000 på ett år ryms inom det? Förmodligen om du har något oregelbunden lön och du betalar statlig skatt som du skriver. Då är det ju en bit under 10 % av lönen.

Att du själv rapporterat det hela talar till din fördel tycker jag. Det borde företaget uppskatta, sannolikt kan fler ha fått liknande felaktig ersättning.

Att det är ett nytt moderbolag inblandat borde inte spela någon roll. När man köper ett företag tar man över dess åtaganden och rättigheter, dina eventuella återbetalningar ska alltså ske till det nya bolaget även om det fanns ett annat ägarbolag när felet skedde.

Två saker till: kollektivavtal kan trumfa lag när det gäller såna här saker och det kan alltså finnas avtal som är förmånligare för dig eller företaget än vad lagen normalt ger; ägaren/chefen kan vara ogin och tycka att du lurat dig till företagets pengar, då hjälper inte alltid att ha laglig rätt om man vill jobba kvar och trivas.

Avslutningsvis är jag lite skeptisk till att försöka använda facket här om du inte ens var medlem när det hela skedde. Har du valt att stå utanför denna sorts förening tycker jag att du ska stå fast vid valet att du är vuxen nog att företräda dig själv.
20.000 per år ryms definitivt inom ramen för 10% då det är ett resande jobb med varierande mängder resor både inom och utanför Sverige som innebär vissa månader med mängder av mil och traktamente - Ingen månad är den andra lik när det kommer till ersättning och det enda jag räknar med för att anpassa min ekonomi till förutsättningarna är den riktiga ersättningen minus skatt.

Fick faktiskt ett mail från löneavdelningen som påpekade att det var väldigt få under hennes karriär som påpekat att dom fått för mycket - Hon ansåg att det tydde på karaktär och en bra personlighet så kanske halva kriget är vunnet?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
På mitt förra jobb hade jag en kollega som jag reste mycket med i tjänsten, en hel del Europa men mest Asien, vi var borta sex månader per år. Mina traktamente var korrekta men hans utbetalningar var alltid baserade på Asien även om vi var i Europa. Tror han hade någon flört med ekonomichefen, men de var även attesterade av VDn (typen som bara skriver på något utan att kontrollera innehållet). När företaget togs över helt av en investerare (han hade tidigare köpt in sig i företaget) så fick ekonomichefen gå och min kollega ett krav från nya VDn att betala tillbaka pengarna. Facket blev inblandat (Unionen) och överenskommelsen blev 50% av beloppet som blivit felaktigt utbetalat de senaste två åren.
Under hela processen så spelade min kollega ”dum” och ekonomichefen skyllde på lönesystemet.
 
Du har ännu chansen att kvickt som attan skriva in dig i facket igen innan arbetsgivaren skickar räkning eller ringer och begär pengar för du har tvisten börjat efter att du blev medlem.

Du är ju helt klart inte alls så trygg i din anställning längre sedan du skrev nytt avtal med en ny arbetsgivare och nu syns en kommande tvist vid horisonten så nu behövs facket. Om om du likväl inte vill vara med tycker jag ärligt att du får skylla dig själv om det går galet för dig.
 
H heimlaga skrev:
Du är ju helt klart inte alls så trygg i din anställning längre sedan du skrev nytt avtal med en ny arbetsgivare och nu syns en kommande tvist vid horisonten så nu behövs facket. Om om du likväl inte vill vara med tycker jag ärligt att du får skylla dig själv om det går galet för dig.
Det nya avtalet återspeglar min anställningstid så den följer med över, då dom köpt en hel avdelning så är verksamheten befintlig och jag kan inte ersättas med enkla medel. Dessutom älskad av chefen och levererar höga resultat. Så jag känner mig trygg.

Men jag uppskattar input gällande facket och det är läge att styra upp detta redan nu.
 
Du har ju redan fått flera kloka svar. Formellt är det nog riktigt att du har en skuld från felaktig utbetalning. Det du inte bör gå med på är att du är ensam ansvarig och ska betala hela skulden. Inte heller att det du i slutänden ska betala måste betalas omedelbart. Det behövs en seriös förhandling där båda parter lägger fram sina argument. Sen behövs en skriftlig överenskommelse. Visst blir det som du säger med effekter på skatt, men det får du nog leva med när det går över ett årsskifte som här. I ett annat fall som jag känner till, förutsättningarna var i och för sig annorlunda, så fick den som fått för mycket avbetala halva beloppet genom avdrag på lönen under ett år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Jo, preliminär lön är ett faktum åtminstone inom den kommunala världen. Gäller åt båda håll. De kan justera utan vidare förhandling bakåt. Har personal fått för mycket så brukar vi antingen dra det på nästa lön eller om det är mycket , skicka inbetalningskort uppdelade på fler månader. Det sistnämnda om de inte längre är anställda.
Eh nej. Absolut INTE. Det fetmarkerade får de inte göra!

Det kan finnas en möjlighet att justera närmaste tiden efter ett "fel", finns rättfall om det - men det handlar om ett fåtal månader. Absolut inte två år. Även sex månader är över gränsen för vad domstolar ansetts som rimligt att "kvitta" en utbetald lön.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R
Sök på kvittningslagen.
Vet några som slapp betala tillbaka för arbetsgivaren hade betalat ut för mycket.

Arbetsgivaren kom på detta efter ca 1 år och krävde tillbaka pengarna.

De drabbade motsatte sig och behövde inte betala.
 
Hmhm. Tror du verkligen att du behöver blanda in facket i detta läge?
Om du tänkt ladda för krig ja, men det är kanske inte bästa utgångsläget?

Du har redan talat om att det verkar misstänkt i december vad jag förstår, låt arbetsgivaren titta på saken själva och se vad de kommer fram till. Om de sedan skickar ett fax med uppmaningen att sätta in 100000kr tills imorgon kanske du har ett problem. Tror du verkligen det är vad som kommer hända? I så fall ta hjälp av facket nu. Annars löser ni det säkert ändå! Har du dessutom själv gjort allt rätt har du knappast något att förlora på att vara ärlig, tvärtom!

Be annars en kompis som varit med i facket i 30 år och aldrig använt deras tjänster att ringa rådgivningen och fråga vilka regler som gäller, vad som är fast och vad som är förhandlingsbart.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Anledningen till att "blanda in" facket är helt enkelt att kolla med dem vad som gäller, de vet nämligen hur det fungerar.

Men jag har lite koll, då jag utvecklat lönesystem och skrivit handböcker i hur det fungerar:
Den sista delen måste du självklart betala tillbaka, om inte arbetsgivaren är justa och säger att du får behålla det som tack för att du är en god "wisselblower". Du är nämligen skyldig att ha koll på ungefär hur mycket som är rimligt att få.Det har dock även arbetsgivaren och din chef har ju kontrollräknat och attesterat (dvs skrivit under) dina utbetalningar. Det är därmed rimligt, om de börjar tjafsa, att påpeka attestansvarig godkänt räknefelet, och att du har lämnat in korrekta underlag!

Tidigare fel är därmed en förhandlingsfråga. I nuläget är det bästa för dig att fråga "Hur gör vi nu?" och bara invänta deras svar. OM de kräver återbetalning så MÅSTE de erbjuda att bara dra litegrann varje månad, rimligtvis genom att manuellt kvitta det mot en del av den reseersättning du skulle få framgent.

Martin43:s tips om att be en vän som är med i facket ringa och fråga vad som gäller om man upptäcker nu att man i flera år verkar ha fått för mycket reseersättning är bra. Du vill ju i nuläget inte ta upp någon strid, bara förhöra dig om reglerna. Vännen behöver inte arbeta på samma ställe, bara vara med i rätt fackförbund.

Det du behöver ta reda på från facket är hur långt tillbaka de har rätt att rätta till sitt räknefel, samt hur mycket de kan dra per månad. De kan INTE kräva att du betalar tillbaka allt på en gång, förutom för den sista utbetalningen.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Anledningen till att "blanda in" facket är helt enkelt att kolla med dem vad som gäller, de vet nämligen hur det fungerar.

Men jag har lite koll, då jag utvecklat lönesystem och skrivit handböcker i hur det fungerar:
Den sista delen måste du självklart betala tillbaka, om inte arbetsgivaren är justa och säger att du får behålla det som tack för att du är en god "wisselblower". Du är nämligen skyldig att ha koll på ungefär hur mycket som är rimligt att få.Det har dock även arbetsgivaren och din chef har ju kontrollräknat och attesterat (dvs skrivit under) dina utbetalningar. Det är därmed rimligt, om de börjar tjafsa, att påpeka attestansvarig godkänt räknefelet, och att du har lämnat in korrekta underlag!

Tidigare fel är därmed en förhandlingsfråga. I nuläget är det bästa för dig att fråga "Hur gör vi nu?" och bara invänta deras svar. OM de kräver återbetalning så MÅSTE de erbjuda att bara dra litegrann varje månad, rimligtvis genom att manuellt kvitta det mot en del av den reseersättning du skulle få framgent.

Martin43:s tips om att be en vän som är med i facket ringa och fråga vad som gäller om man upptäcker nu att man i flera år verkar ha fått för mycket reseersättning är bra. Du vill ju i nuläget inte ta upp någon strid, bara förhöra dig om reglerna. Vännen behöver inte arbeta på samma ställe, bara vara med i rätt fackförbund.

Det du behöver ta reda på från facket är hur långt tillbaka de har rätt att rätta till sitt räknefel, samt hur mycket de kan dra per månad. De kan INTE kräva att du betalar tillbaka allt på en gång, förutom för den sista utbetalningen.
Det är nog kloka råd. Beträffande hur mycket som maximalt kan dras av per månad så finns det regler från kronofogden för detta. Grundregeln är att du alltid ska ha tillräckligt för ditt uppehälle, beror förstås på dina omständigheter och familjesituation. Men kom ihåg att de inte får dra något förrän ni har en överenskommelse. Detta talar för en kompromiss, ni vill väl båda få situationen ur världen
 
K klimt skrev:
Det är nog kloka råd. Beträffande hur mycket som maximalt kan dras av per månad så finns det regler från kronofogden för detta. Grundregeln är att du alltid ska ha tillräckligt för ditt uppehälle, beror förstås på dina omständigheter och familjesituation. Men kom ihåg att de inte får dra något förrän ni har en överenskommelse. Detta talar för en kompromiss, ni vill väl båda få situationen ur världen
Nja, jag tror inte att arbetsgivaren får dra på långa vägar lika mycket som kronofogden får, som jag minns det! Särskilt inte när det som i detta fall är arbetsgivaren som gjort fel! Men facket vet.

Mycket handlar här om "god tro": har någon av de tidigare felaktiga utbetalningarna varit så stora att TS borde ha reagerat?

Hittade några bra länkar:
https://arbetsrattsjouren.nu/tag/korrigera-felaktig-lon

https://lagen.nu/1970:215#P2S1
 
Tack för fortsättning. Det var det jag menade också. Använd facket för att kolla regler och praxis. Inte för att bråka med arbetsgivaren!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.