Hej Underbara forum,

Tänkte jag frågar er då säkert någon varit i en liknande sits innan:
Kör privat bil i jobbet och får således ersättning för milen på denna, blir en hel del på ett år men kompenserar med att dom även pungar ut en ersättning per månad för att jag inte väljer en tjänstebil.
Huruvida det är ekonomiskt försvarbart kan vi diskutera i en annan tråd, kör cirka 3700 mil per år i den bilen.

Men, nu till problemet; Noterade en ganska hög skattepliktig milersättning på lönespecen för december och kontaktar kontoret för information.
Får till svar den kalkyl som skickats från vårt rapporteringssystem som självklart är helt fel.
Begär mer information och får då siffrorna för oktober och november, som självklart är helt fel.
Begär ytterligare information och får då hela 2017 och när jag kontrollerar vad jag rapporterat och vad dem betalat ut under 2017 så har jag en differens på över 73.000 kronor till deras fördel.
Jag har rapporterat rätt, den skattefria delen har betalats ut rätt men någonstans på vägen har det blivit fel och det skattepliktiga delen har betalats ut felaktigt. Tittar man i dokumentet så borde ett pucko fatta att nått är galet då flera olika resor har samma antal mil.

Det vill säga, att under hela 2017 har dom betalat mig 73.000+ i milersättning som jag inte har rätt till.
Min misstanke är att detta även har skett under 2016.
Värt att notera är att jag uppmärksammande detta på Dec lönen då jag hade hela 57000Sek i milersättning när det i själva verkar borde ha varit cirka 6300Sek.

Då ersättningen betalas sporadiskt, 6 tillfällen under 2017 och inte på något sätt specificerat när-var och hur, så har jag ingen möjlighet att kontrollera äktheten. Och det är heller inget som fått mig att reagera när jag sett antal mil körda på en två månaders period.
Värt att notera är att lönespecen inte kommer i brevlådan - Ej heller på email utan jag måste aktivt logga in i lönesystemet för att få tillgång till detta, nått som jag väldigt sällan gör.
Det framgår endast: Milersättning - Antal Mil x 12,50 = Summa.

Men nu när jag lyft detta med bolaget - Rätt skall vara rätt och jag kan inte gräva ned mig och gömma mig från 50.000kr för mycket på december lönen om det kommer fram senare - Men, kan firman bara säga att det är dags att betala tillbaka hela beloppet pronto?

Känner mig lite uppgiven då jag är helt övertygad om att detta fel säkert funnits även 2016 men ingen har reflekterat över det hela.

Vad kan dom kräva helt enkelt?

Fliker in att jag självklart stoppat undan de pengar som jag anser är felaktigt utbetalade för december - Men min oro är för resten av året samt för 2016 - 2015 där felet även kan finnas. Historiken jag har är till vecka 47 2016 och redan där ser jag tydliga briser.
 
Du kan googla på detta, typ felaktig utbetald lön/ersättning. Finns många fall av detta. Du bör själv ha koll på dina löner och ersättningar. Men det bör även företaget. Ofta slutar det i en kompromiss, alltså att man räknar ut vilket belopp som betalas felaktigt och gör en överenskommelse, kanske hälften av felaktigt belopp. Hur det än blir så ska arbetsgivaren låta dig avbetala under en längre tid. Om det rör sig om större belopp så bör du söka stöd, till exempel genom facket. Du bör skriva ner alla saker som talar till din fördel, så att du har det inför en framtida förhandling
 
Tack för svar - Och du har helt rätt och det stämmer med den information jag hittar om det. Vad jag inte får fram är hur långt bak i tiden man skulle gräva i detta.
Anställd på firman sedan 2008 så det kan vara hur mycket som helst fel i slutändan.
En annan nackdel är att jag lämnat facket då jag sedan ett par år är först in på avdelningen med en väldigt säker position.

Det mer besvärliga är att det dotterbolag jag är anställd hos är sålt och från och med den 1/1 2018 så kommer min lön från ett annat moderbolag. Detta gör eventuella avbetalningslösningar eller justeringar smått omöjligt. Ett nytt avtal är undertecknat gentemot den nya firman tidigare i år som börjar gälla redan nästa vecka.

Man är ju faktiskt lite förvånad att dom inte reagerat på problemet, på samma gång är jag besviken på mig själv att jag inte noterat detta - Då 50000 var nu i december var det solklart att det var fel. Men övriga 23000 är utsprida på årets andra 11 månader vilket gör det lite svårt att verkligen se felet. Speciellt när det inte kommer information gällande omfattningen.
 
Jag tycker du skall tala med facket för de har jurister som kan såna där saker utan och innan ..... och om du inte är medlem redan har du mycket goda skäl att bli det!
Av egen erfarenhet vet jag att man sitter djupt i skiten utan facket.

Tyvärr kan jag inte den exakta juridiken i Sverige..... men jag tror att de kan begära tillbaka allt på en gång.
 
  • Gilla
Leifur
  • Laddar…
Inbillar mig att de flesta löneavdelningar är tacksamma och positivt inställda när personal påpekar att det blivit fel till deras fördel. Sannolikt erbjuds en lösning som bygger på ett rimligt löneavdrag över tid tills överskottsutbetalningarna justerats till noll.

Edit skrev samtidigt som #3 publicerades.
Det komplicerar onekligen att bolaget du arbetar på bytt ägare.
Tror ändå att du kan få en anständig deal med förra bolaget med en återbetalningsplan.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Dom måste ju presentera en lösning - Om felet sträcker sig till 2016 och kanske även längre tillbaka så måste dom ändå se att jag påpekade att det troligen fanns ett fel - Till en början tänkte jag bara att det var en miss mellan mil och kilometer så att ett komma hamnade fel. Men när man väl börjar gräva vet man aldrig vad frö skit man hittar.

Så det är ju onekligen en tråkig sits och man kan väl bara hoppas att arbetsgivaren ser att jag hjälpt dem och inte stjälpt dem genom att vara tyst. Det är ju fullt möjligt att det skulle försvinna mellan stolarna då det är STORA bolag vi pratar om.

Det jobbiga är att det sker precis i slutet och lönen kommer från ett annat håll, på samma gång även i slutet av året då resultat skall in till SKV och därmed slås fast. Man känner sig ju inte lite pressad över det hela.
Tänk om arbetsgivaren hävdar att jag skall återbetala hela beloppet till dem och får lösa ekvationen själv med SKV, vilket skulle innebära att man kanske ser röken av skattepengarna efter midsommar bara för att dom gjort fel....
 
Jag tycker mig ha läst om åtskilliga fall genom åren där företaget inte har kunnat kräva någonting alls. Så länge du i god tro tagit emot den för stora betalningen. Sedan går det säkert alltid att diskutera vad man borde ha insett osv.

Den här senaste var tydligen så grovt felaktig att du reagerade, den måste du därmed betala tillbaka, men de som du inte har insett vara felaktiga tror jag inte du formellt behöver betala tillbaka.

Prata som sagt med facket.
 
Tror det är dags att gå med i facket - Det kan nog vara hjälpsamt även inför starten i ett nytt moderbolag, trots att kontrakten är skriva. Inte så att jag hade något val i den frågan.

23000 på 11 månader minus ca 50% i skatt - Jag har definitivt inte reagerat och stundtals kör man mycket, stundtals kör man lite.
Men över 50.000 på en månad - Då är det uppenbart att något är fel. Speciellt när lönespecen säger att det motsvarar 4500 mil när bilen inte ens gått så långt på ett år.

Tack för att ni lugnar ned mig lite... Blir ju skel-ögd av alla Excel ark och mail med löneavdelningen.
 
Godtrohetsprincipen (10% diff) som fanns tidigare ersattes av preliminär lön för x antal år sedan. 2 års rättelse är praxis.
Om de är justa så får du dela upp återbetalningen på några månader men det är upp till dem. Utgår i resonemanget från statlig och kommunal anställning. Privata gör nog ibland som de behagar tyvärr.
Finns säkert domar i ad om detta men jag når dem inte tyvärr under ledigheten.
 
Även om inte facket är intresserade av din situation (då du inte är medlem) så kanske det är fler av dina kollegor som kan vara drabbade. Eller är det bara du som använder privat bil?

Hos min arbetsgivare hade vi en ersättning för arbete under obekväm arbetstid (som ej meddelats inom rimlig tid). Denna ersättning skulle motsvara övertid. Problemet var bara att de glömde dra av för den normala tiden, alltså utbetalades övertid + normaltid, dvs ca 3ggr pengarna istället för 2ggr.
Detta hade pågått i minst 5 år för väldigt många anställda. När arbetsgivaren upptäckte det så hände ingenting. Arbetsgivaren stod för allt. Men man kan ju spekulera i vad det talades om bakom kulisserna. I detta fallet hade det nog slutat med att många hade blivit väldigt upprörda om de fått betala tillbaka.

Så återigen, är du ensam om problemet eller har du fler kollegor som är utsatt för samma problem?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Preliminär lön kan väl näppeligen i normalfallet hävdas i två år? Det är ju mer till för att reglera exempelvis sjukfrånvaro i efterhand då man får lön för innevarande månad. Har också svårt att se att det skulle ersatt godtrosreglerna.

I grunden skulle jag säga att det du rimligen ”kunnat missa” att du fått felaktigt är pengar som företaget inte kan tvinga att du betalar tillbaka. Om dryga 20.000 på ett år ryms inom det? Förmodligen om du har något oregelbunden lön och du betalar statlig skatt som du skriver. Då är det ju en bit under 10 % av lönen.

Att du själv rapporterat det hela talar till din fördel tycker jag. Det borde företaget uppskatta, sannolikt kan fler ha fått liknande felaktig ersättning.

Att det är ett nytt moderbolag inblandat borde inte spela någon roll. När man köper ett företag tar man över dess åtaganden och rättigheter, dina eventuella återbetalningar ska alltså ske till det nya bolaget även om det fanns ett annat ägarbolag när felet skedde.

Två saker till: kollektivavtal kan trumfa lag när det gäller såna här saker och det kan alltså finnas avtal som är förmånligare för dig eller företaget än vad lagen normalt ger; ägaren/chefen kan vara ogin och tycka att du lurat dig till företagets pengar, då hjälper inte alltid att ha laglig rätt om man vill jobba kvar och trivas.

Avslutningsvis är jag lite skeptisk till att försöka använda facket här om du inte ens var medlem när det hela skedde. Har du valt att stå utanför denna sorts förening tycker jag att du ska stå fast vid valet att du är vuxen nog att företräda dig själv.
 
Möjligheten för arbetsgivaren att begära tillbaka allt på ett bräde behöver du för övrigt inte vara orolig för. Det normala (om nu något mer än pengarna på decemberlönen ska återbetalas) är att man gör upp en avbetalningsplan. Det finns en lag (kvittningslagen) som reglerar hur arbetsgivaren får innehålla pengar som arbetstagaren är skyldig, och den är rätt väl riggad för att man ska komma överens frivilligt.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Preliminär lön kan väl näppeligen i normalfallet hävdas i två år? Det är ju mer till för att reglera exempelvis sjukfrånvaro i efterhand då man får lön för innevarande månad. Har också svårt att se att det skulle ersatt godtrosreglerna.

I grunden skulle jag säga att det du rimligen ”kunnat missa” att du fått felaktigt är pengar som företaget inte kan tvinga att du betalar tillbaka. Om dryga 20.000 på ett år ryms inom det? Förmodligen om du har något oregelbunden lön och du betalar statlig skatt som du skriver. Då är det ju en bit under 10 % av lönen.

Att du själv rapporterat det hela talar till din fördel tycker jag. Det borde företaget uppskatta, sannolikt kan fler ha fått liknande felaktig ersättning.

Att det är ett nytt moderbolag inblandat borde inte spela någon roll. När man köper ett företag tar man över dess åtaganden och rättigheter, dina eventuella återbetalningar ska alltså ske till det nya bolaget även om det fanns ett annat ägarbolag när felet skedde.

Två saker till: kollektivavtal kan trumfa lag när det gäller såna här saker och det kan alltså finnas avtal som är förmånligare för dig eller företaget än vad lagen normalt ger; ägaren/chefen kan vara ogin och tycka att du lurat dig till företagets pengar, då hjälper inte alltid att ha laglig rätt om man vill jobba kvar och trivas.

Avslutningsvis är jag lite skeptisk till att försöka använda facket här om du inte ens var medlem när det hela skedde. Har du valt att stå utanför denna sorts förening tycker jag att du ska stå fast vid valet att du är vuxen nog att företräda dig själv.
Jo, preliminär lön är ett faktum åtminstone inom den kommunala världen. Gäller åt båda håll. De kan justera utan vidare förhandling bakåt. Har personal fått för mycket så brukar vi antingen dra det på nästa lön eller om det är mycket , skicka inbetalningskort uppdelade på fler månader. Det sistnämnda om de inte längre är anställda.
 
Nästa lön ja, men två år senare?
 
En fråga som man behöver ta hänsyn till är om det finns kollektivavtal, som det nämns ovan kan det ha stor betydelse. Om det finns kollektivavtal kan du eventuellt även ha hjälp av arbetsgivarorganisationen om du inte är med i facket.

När vi drev bolag var vi inte ansluta till någon arbetsgivarorganisation, men medlemmar i Företagarna. Detta utnyttjade vi några gånger även på "andra hållet", till exempel när en kollegas sambo blev uppsagd på lite skakiga grunder. Företagarna kunde då bedöma utifrån "företagets perspektiv" och när de sa "där har ni gjort fel, gör upp i godo innan det blir process" fungerar det ju på andra hållet också ;)

(Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med sakfrågan, vi är inte längre medlemmar. Men till alla som driver eget, bli medlemmar, vi har bland annat sparat in kostnaden för ett 2 årigt hyresavtal genom att vara medlemmar och få tolkning av hyresavtalet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.