Bara säga tack och nu vet jag hur det är och avslutar nu

Vi avslutar aldrig trådar som denna... X

E
Trådarna behöver bli längre och rören skarvas.

Demmpa Demmpa skrev:
Det enda rätta är att byta ut trådarna till längre trådar, samt skarva på en bit flexslang/VP-rör upp till nya dosan.
Bara nyfiken men skulle det inte vara ok att skarva trådarna med Wago och sedan täcka med vp/flexrör? Måste man dra nya trådar?

Alfredo Alfredo skrev:
Och för att fortsätta med att vara övertydlig så måste ledaren för skyddsjord "följa" de övriga ledarna hela vägen. Det går alltså inte att bara "hitta" skyddsjord någonstans och använda den, om detta nu ens skulle vara möjligt.
Är väl ok att ta skyddsjord till uttaget så länge det är från samma grupp?

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Bara nyfiken men skulle det inte vara ok att skarva trådarna med Wago och sedan täcka med vp/flexrör? Måste man dra nya trådar?
Man får väl aldrig skarva dolt?

E
Du måste dra nya och ta med en tredje grön gul då också. Skarvarna ska enligt bestämmelserna dels vara möjliga att inspektera, förutom vissa undantag, det är dessutom enklast och bäst att bara dra om.
Är väl ok att ta skyddsjord till uttaget så länge det är från samma grupp?
Vad menas med detta, vad betyder det?

[QUOTE
Vad menas med detta, vad betyder det?[/QUOTE]

Om du har skyddsjord framdragen till ett uttag så får man väl skarva från denna till ett annat uttag i samma grupp? Behöver väl inte vara separat skyddsledare till alla uttag?

E
[QUOTE
Vad menas med detta, vad betyder det?

Om du har skyddsjord framdragen till ett uttag så får man väl skarva från denna till ett annat uttag i samma grupp? Behöver väl inte vara separat skyddsledare till alla uttag?
Det normala är att skyddsjord följer hela vägen från centralen. Hittar du den i en dosa så har den säkerligen sitt ursprung i elcentralen.

Vid tveksamma fall måste man antingen göra en grundlig undersökning eller dra om allt hela vägen från centralen, dosa till dosa.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det är för att i kontorsmiljö tex kan man ha en trefasmatning ut till en massa uttag, och då kopplar man L1 i första uttaget och skarvar L2 & L3 på X-plintarna, sen i nästa uttag så kopplar man L2 i uttaget och skarvar L1 & L3 på X-plint o.s.v. o.s.v.
Jag trodde att uttagen i allmänhet bara var klassade för 250V... Tänker jag fel? Eller menar du tre grupper men samma fas?

E
M Mikael 81 skrev:
Jag trodde att uttagen i allmänhet bara var klassade för 250V... Tänker jag fel? Eller menar du tre grupper men samma fas?
250 volt är vanligast ja, men det finns även som exempel för 440 volt där man kan koppla två faser.
Infallt eluttag märkt för 250/440 volt, två faser och neutralledare, omonterad vy.
Sen ska du kanske inte fokusera för mycket på kontor heller, där är nog långt mindre risk att händige Harry skickas för att byta ett sprucket uttag.

Folk är glada att tala om att man ska ha två- eller trepoliga dvärgbrytare vid denna typ av installationer, som helst inte ska förekomma hemma, men vilket skydd finns det mot att Harrys kopplar in radion och skruvar ut en mätarsäkring tills den tystnar.

Oavsett vad, kopplas det som inte ska vara med med fördel bakom apparaten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.