O
MarcusRask MarcusRask skrev:
Jadu. Jag har dragit kablarna enligt en elektrikers rekommendation. Men där går ingen ström mellan eluttagen
Men har du kopplat in dig på rätt sida i det nya uttaget?

X-plintarna !!!!

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Men har du kopplat in dig på rätt sida i det nya uttaget?
Japp matningen I L och N. Vidare i X. Där va ett annat uttag förr. Men det va påskarvat på det uttaget som numera är utan ström

O
X MÅSTE BYGGLAS

• Haha
Demmpa
  • Laddar…
X-plintar = blindplint

O Ovation skrev:
X MÅSTE BYGGLAS
Bygglas som i ett det ska sitta en kabel emellan båda X? Eller blå till blå och svart till svart?

O
Jag vet inte ens om du ska använda dem, mem för att få ström på dem måste du bygla mellan L och motsvarande sida, och motsvarande på nolla och jord

Bästa svaret

Koppla bägge svarta på L och bägge blå på N
ingenting på X-plintarna

O
Och absolut inte mellan X en

O
nisse123 nisse123 skrev:
ingenting på X-plintarna
Varför finns dessa överhuvudtaget?

nisse123 nisse123 skrev:
ingenting på X-plintarna
Jösses Ja jag såg de nu :sleep::sleep: tack för hjälpen :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Det är för att i kontorsmiljö tex kan man ha en trefasmatning ut till en massa uttag, och då kopplar man L1 i första uttaget och skarvar L2 & L3 på X-plintarna, sen i nästa uttag så kopplar man L2 i uttaget och skarvar L1 & L3 på X-plint o.s.v. o.s.v.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
X MÅSTE BYGGLAS
Varför bygla X-plintarna?
X-plintarna har ingen annan funktion än att man kan skarva två trådar.
Så om man byglar från L-plint till X-plint för att sedan gå vidare med fasen från X-plint så har man inte vunnit någonting, däremot så har man förlorat - en extra skar i onödan.

O
Japp jag vet, men det måste BYGGLAS för att få ström, helt onödigt men ändå

Jag har nu satt 2 blåa i N 2 svarta i L och nu funkar det. Då vet jag det hädanefter att X inte betyder vidare helt enkelt. Jag bjuder på denna. Tack för hjälpen och gott nytt :crysmile::crysmile:

• Gilla
Ovation
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.